واکسیناسیون کرونا در ایران زیر ۵ درصد است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا ظفرقندی در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در ۲۰۴ شهرستان برگزار شد و در ۱۶ شهرستان نیز به دلایلی انتخابات به دور دوم رسید. نتایج شهرستان‌ها اعلام شد و از هر شهرستانی، هیئت مدیره رئیس سازمان آن شهرستان را انتخاب می‌کند و و از آنجا نمایندگانی برای مجمع عمومی انتخاب می‌کنند. سپس این افراد در مجمع عمومی که یک ماه آینده برگزار می‌شود، رییس کل و اعضای شورای عالی را انتخاب می‌کنند. بنابراین یک مرحله دیگر از انتخابات باقی مانده است که امیدواریم به خوبی انجام شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در مورد انتخابات نظام پزشکی از ابتدا جهت گیری سازمان و درخواست این بود که جامعه پزشکی هرچه حضور بیشتر داشته باشند ما معدل نزدیک تری برای نظام پزشکی خواهیم داشت و طبیعتا این معدل به اینکه انتخاب خوبی باشد نزدیک تر خواهد بو. ما مکرر درخواست داشتیم ولی این وسط اتفاقاتی افتاد که هم ما و هم انجمن‌های علمی اعتراضاتی به هئیت نظارت نظام پزشکی منتقل کردند و عمدتا در این جهت بود که این نوع رد صلاحیت‌های غیر قانونی و برنامه ریزی شده و جهت دار در این مسیر رخ داد. ما این موارد را منعکس کردیم و اعتراض کردیم و جلسه‌ای با حضور وزیر محترم درخواست کردیم تا موضوع پیگیری شود.

وی افزود: عمده درخواست ما این بود که مسیر در چارچوب قانونی پیش برود و اینکه به دستور، افرادی رد صلاحیت شوند مورد اعتراض بود چون هم حق آنها سلب می‌شد و هم حق انتخاب از جامعه پزشکی سلب می‌شد. برخی از روسای انجمن‌های علمی قانونی موجود کشور رد صلاحیت شدند و این مورد اعتراض ما بود. این روسای انجمن‌ها از هر نوعی وقتی میخواهند به عنوان رئیس انجمن یا هیئت مدیره انتخاب شوند باید تایید مراجع قانونی را داشته باشند و این مسیر طی شده است و این تناقض است، چگونه می‌شود رئیس یک انجمن علمی بزرگ مثلا رئیس انجمن علمی مامایی با حدود ۳۰ هزار عضو آنجا تایید می‌شود اما برای انتخابات نظام پزشکی رد صلاحیت می‌شود. این باید برای افکار عمومی و افراد پاسخ داده شود.

ظفرقندی تاکید کرد: به برخی تماس گرفته شد و گفته شد که در انتخابات شرکت نکنید یا اگر شرکت کنید رد صلاحیت می‌شوید. حتی بعضی از همکاران در مرحله اول که نظارت شهرستان‌ها بود تایید شدند، اما روز آخر در هیئت نظارت مرکزی رد صلاحیت شدند و این یعنی یاس و دلزدگی و عدم مشارکت. طبیعی است وقتی انجمنی ببیند رئیسش رد صلاحیت شده آن انگیزه لازم را برای حضور در انتخابات نخواهد داشت و این نقطه ضعف باید پیگیری شود، در یک نهاد مدنی باید با دید باز افراد را برای حضور بیشتر به صحنه آوریم. فقط از حوزه قانون باید عمل شود و نهادهای خارج از حوزه قانون نباید ورود کنند و دستور دهند و به نظرم این نقاط، نقاط ضعفی بود اما ما بازهم در بیانیه‌های مختلف از همکاران خواستیم در انتخابات شرکت کنند چون سازمان نظام پزشکی متکی به آرای افراد است‌.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در مورد واکسن کرونا اظهار کرد: در این مورد می‌دانید چه مسیری طی شده است. ما در زمینه واکسن و ایجاد ایمنی که فعلا تنها راه سلامت مردم در این معرکه است، عقب هستیم‌. آمار و ارقام و مقایسه کشور ها را میدانید و الان واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است. تعداد واکسن با واکسیناسیون فرق دارد اگر به هر فردی دو دُز واکسن زدیم یعنی واکسیناسیون انجام شده است و این عدد در مقایسه با بسیاری از کشورها عدد پایینی است. در این زمینه مشکل کجا بود؟ این موضوع قابل بحث است. می‌شد در حوزه سیاست گذاری بهتر از این عمل شود اما ممنون هستیم از همکاران حوزه اجرا و نیروهای این معاونت‌ها یعنی پرستاران و پزشکان و بهورزان و ... پس حوزه سیاست گذاری با حوزه عملیاتی را از هم تفکیک می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مقایسه کشورها نشان می‌دهد سه نوع برخورد با کرونا وجود دارد. اول واکسیناسیون وسیع مثل آنچه در انگلستان رخ داد است که ۹۰ درصد مردم یک دوز و ۵۰ درصد دو دوز واکسن زدند ‌و این سبب شد آمار مرگ و میر در این کشورهایی که دوز بالای واکسیناسیون انجام دادند مثل انگلستان و... آمار مرگ یک رقمی شده باشد و آمار زیر ۱۰۰ تا است و ما خب متاسفانه با پیک پنجم مواجه شدیم؛ البته این سوش در اروپا هم هست و ۹۰ درصد سوش موجود دلتا است اما مرگ و میر بسیار پایین است.

ظفرقندی تصریح کرد: آماری که ارائه می‌شود دقیق نیست. یک زمانی در سازمان نظام پزشکی خیلی پیگیری می‌کردیم که واکسنی مطلوب تهیه شود و مرز بندی‌ها و سیاسی کاری ها و برنامه‌هایی که مانع ورود واکسن است در منافع ملی جایی ندارد. ما مورد هجمه هایی قرارگرفتیم اما وظیفه نظام پزشکی این است که در این امور کنار مردم باشد و سلامت مردم را اولویت قرار دهد و در حمایت از جامعه پزشکی هم اقدام کند. قانون این را به نظام پزشکی هدایت کرده، قانونی که  در سال ۱۳۸۳ از مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه گرفتیم و  این قانون تصویب شد و میگوید وظیفه اصلی ما حمایت از سلامت مردم و جامعه پزشکی است‌. وظیفه نظام پزشکی این نیست که مطالبات را فراموش کند تا به دستور عمل کند. وظیفه ما این نیست که این نیاز ضروری را به دلیل سیاسی کنار بگذاریم. ممکن است  هزینه بدهد اما باید به وظیفه عمل کند اگر قرار بود نظام پزشکی ارگان منصوب باشد که انتخابات معنا نداشت. الان نظام پزشکی باید وظیفه خود بداند تا مسیری که منافع ملت در آن مستتر است را پیگیری کند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: پس اولین راه برای مقابله با کرونا واکسیناسیون حداکثری است، الان از ۱۹ جولای انگلیس محدودیت‌ها را برداشت. راه دوم، کنترل درست است‌. کشورهایی که اقتصاد خوبی دارند مثل ژاپن توانستند این کار را انجام دهند و آمدند با کنترل دقیق پایان کرونا را جشن گرفتند و برخی در هفته شاید یک مرگ داشته باشند. بنابراین مدل دیگری داشتند. دسته سوم مثل ایران و هندوستان نتوانستند واکسن تامین کنند و علی‌رغم وعده های متعدد، وعده به تعویق افتاد. یکی از مسئولین چهارشنبه دو هفته قبل گفت از شنبه روزی ۴۰۰ هزار دوز واکسن زده می‌شود و این محقق نشد. ما چرا وعده‌هایی می‌دهیم که واکسن صادر می‌کنیم؟ ما باید اول مردم خود را واکسن بزنیم.

وی افزود: از صمیم قلب از همه گروه‌هایی که برای تولید واکسن تلاش می‌کنند ممنونم ولی واقعیت را باید در نظر گرفت. چقدر گفته شد که خرداد این واکسن آماده می‌شود و نشد؛ چون در فاز صنعتی مسیری که باید طی نشد و هنوز واگذاری  این واکسن‌ها تاکنون به وزارت بهداشت حدود  ۷۰۰ هزار دوز بوده است و این هم در حالی است که فاز سوم انجام نشده است و فقط در یک فاز اضطراری مجوز داده شده است. ولی به هر صورت نه کنترل خوبی داریم و نه از جهت واکسن شرایط کشورهای دیگر را که با سیاست درست پیش رفتند را داریم.

ظفرقندی یادآور شد: در فروردین ماه ۱۳۹۹ انگلیس برای خرید واکسن سیاست گذاری کرد و استفاده از همه ظرفیت ها در حدی بود که  در اردیبهشت ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۰۰ میلیون دوز واکسن از ۴ پلتفرم، پیش خرید کردند. بقیه کشورهای اروپا هم چند ماه بعد تا یک پیش خرید را انجام دادند. راه تهیه واکسن، پیش خرید به موقع است. اگر در این مسائل یک قدم عقب بیفتید، 10 قدم عقب افتادید. زیرا ظرفیت محدود است و اگر شما زود اقدام نکنید، ظرفیت می رود و در دست افراد دیگر قرار می گیرد. بنابراین پیش خرید به موقع یک سیاست بود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: موضوع دوم بحث مشارکت در فاز سوم هم وجود دارد. البته تحریم ها در زمینه نقل و انتقال مالی اثرگذار بوده است، اما در کشورهایی که واکسیناسیون خوب انجام دادند، چه کشورهایی هستند؟ آیا همه پولدارند؟. خیر یکی از کشورها شیلی است. این‌کشور با سینوفارم و چند شرکت دیگر در فاز سوم مشارکت کرد. بسیاری از کشورها مشارکت کردند، امریکا، کانادا و برزیل هم مشارکت کردند. زیرا پیش بینی میکردند که اگر در فاز سوم مشارکت کنند، می توانند با قیمت ارزان تر و وسعت بیشتر واکسن تهیه کنند. حال اگر سیاست گذار آمد و گفت نه ما وارد فاز سوم مشارکت نمی شویم یا حرف هایی که گفته شد که مثلا مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند. اینها حرف هایی است که جنبه علمی ندارد و واکسیناسیون ما را عقب انداخت. اگر کلمه ای بخواهیم‌بحث کنیم، موش آزمایشگاهی برای فاز حیوانی است. یعنی قبل از فاز یک. فاز یک هم روی جمعیتی ۵۰ تا ۶۰ نفره است که مشخص کند این واکسن عارضه مهمی ندارد.

وی اضافه کرد: در فاز دو عدد روی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر می آید تا هم ایمنی ارزیابی شود و تا حدی هم میزان‌انتی بادی بررسی شود. فاز سوم هم برای این است که ببینیم‌ ایا واکسن عارضه نادر دارد یا خیر. عارضه نادر یعنی اینکه ممکن است در هر ۲۰۰۰ نفر یک نفر دچار عارضه شود که اگر بروز کند، پروژه متوقف می شود. دومین هدف فاز سوم این است که بررسی کنند میزان افزایش آنتی بادی در بلند مدت چقدر است. حال برخی کشورها داوطلبانه در فاز سوم مشارکت ایجاد میکنند که اگر مشارکت کنید هم تامین واکسن تان را برعهده می گیریم و هم با قیمت کمتر واکسن را تامین میکنیم. این اقدامی مصطلح است که در دنیا انجام میشود.  فکر می کنم این اقدام در کشور ما می توانست باعث تامین سریع تر واکسن شود.

ظفرقندی ادامه داد: در حال حاضر با پیک پنجم کرونا مواجهیم، میزان‌انتقال در سوش انگلیسی ۳.۵ تا ۴ بود اما در دلتا حدود هشت است. بنابراین باید هرچه سریع تر همه امکانات کشور را وارد کنیم تا زودتر واکسیناسیون انجام شود، چیزی که باید همه کشور و همه پتانسیل های کشور بسیج شوند تا به آن برسیم تهیه واکسن از هر طریق ممکن است. آن هم بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی. تا جایی که واکسن داخلی به تولید صنعتی برسد، راهی جز این وجود ندارد. قول هایی داده می شود و الان هم وعده هایی داده شده که طی یکی دو هفته آینده واکسن هایی وارد میشود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص چرایی عدم ورود واکسن های ایرانی به صورت گسترده گفت: مشکل تبدیل فاز علمی به فاز صنعتی است. یعنی واکسن های موجود که مجوز اضطراری دریافت کردند، از نظر علمی توانستند معاونت غذا و دارو را برای دریافت مجوز  اضطراری قانع کنند. البته این مجوز از کمیته اخلاق دریافت نشد، اما معاونت غذا و دارو مجوز اضطراری را صادر کرد، اما برای تولید صنعتی هنوز سازوکار لازم فراهم نشده که قول دادند تا در یکی دو هفته آینده این موضوع را حل کنند. فاز صنعتی هم یعنی اینکه پیش نیازهایی مانند مواد اولیه و ... فراهم شود و هر یک از اینها که بسیاری از آنها هم به تهیه از خارج نیاز دارد، اگر با مانع مواجه شود، طبیعتا آن فاز به تاخیر می افتد. بسیاری از واکسن ها قبل از صدور مجوز تولید صنعتی شان را شروع میکنند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در دوره اخیر سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: قدرت نظام پزشکی و اعمال اثر آن دو جنبه بیشتر ندارد؛ یکی جنبه قانون و مبانی آن است و دوم جنبه اعتبار و مطالبه و اتکا به جامعه پزشکی است. ما باید در نظام پزشکی کارشناسانه جلو رویم و با اتکا به  آرای جامعه پزشکی مطالباتمان را دنبال کنیم. هرجا این اتفاق افتاد نتیجه مثبت بود. در تعرفه گذاری در تاریخ نظام پزشکی سابفه ندارد در عرض ۳ ماه تعرفه جامعه پزشکی دوبار رشد کند، ولی این اتفاق در دی ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ رخ داد؛ زیرا با کار کارشناسی دقیق محاسبه هزینه تمام شده را با افراد اقتصادی انجام دادیم که تعارض منافع هم نداشتند و سازمان برنامه و شورای عالی بیمه را قانع کردیم، با شعار و وعده هیچ چیز محقق نمی‌شود. کسانی که وعده بزرگ می‌دهند باید بدانند در چه حوزه‌ای می‌توانند موفق شوند و در آن حوزه کار کنند. کشور ما پر از وعده بدون عمل است و نقطه اشکال همین است که هرکس می‌آید وعده‌هایی می‌دهد و باعث سرخوردگی افراد می‌شود.

ظفرقندی ادامه داد: در مورد وقت گذاری ما برای سازمان کاری که توانستیم کردیم و حداقل ۵ روز در هفته از صبح تا ۱۲ شب  اینجا هستیم و بعد هم جلسات فضای مجازی با نهادهای مختلف داریم و حتی کارهای شخصی را تعطیل کردیم و کارهای بیمارستانی‌ام را کاهش دادم تا کار اینجا را انجام دهم. اینکه می‌گویید برخی می‌گویند ما سیاسی کاری کردیم، اگر معنای کار سیاسی پیگیری مطالبات مردم و پزشکان است، بله کردیم و با افتخار باز هم انجام می دهیم. ما برای همین آمدیم، من افتخار اولم معلمی است و الان هم بهترین لذتم کار با دانشجو است. بنابراین چرا از اینها بگذرم و بیایم اینجا و ببینم سلامت و منافع مردم تهدید می‌شود و سکوت کنم؟ اگر این معنای سیاسی کاری است ما برای این آمدیم‌. اسم کار ما پیگیری حق است که عده‌ای بر نمی‌تابند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: تامین واکسن از هر طریقی اولویت منافع ملی ما است و باید تامین شود و خط قرمزی در این زمینه شناخته نمی‌شود و این حرف را عده ای بر نمی‌تابند و فعالیت هایی در راستای رد صلاحیت ها انجام می‌دهند. من میگویم این برخورد سیاسی است. اگر در حوزه غیر سلامت از این دوره نظام پزشکی یک مورد موضع گیری سیاسی دیدید، ما همه حرف آقایان را می‌پذیریم.

وی در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود سازمان نظام پزشکی، درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی اظهار کرد: واردات واکسن از طریق بخش خصوصی تاکنون به نتیجه نرسیده است. البته مجوز کلی که بر اساس آن بخش خصوصی می تواند واکسن وارد کند، صادر می شود. اما طبیعتا برای واردات واکسن از خارج از سوی بخش خصوصی هم به دلیل انتقال ارز و هم به دلیل تایید کیفیت و بعد نحوه توزیع، ضوابطی ایجاد می شود. این ضوابط هنوز برای بخش خصوصی قابل اجرا و انجام نشده است. اگر هم واکسنی وارد میشود، طبیعتا تا به حال از طریق سیستماتیک نبوده است. ممکن است از طرق غیرمعمول وارد کرده باشند که اسم‌شان قاچاق میشود و من نمیتوانم درباره تایید آن ها اظهارنظر کنم، سازمان نظام پزشکی هم برای واردات واکسن وارد مذاکراتی از طریق بخش خصوصی شد، منتها آنها هم در مسیر  مشکلاتی مانند انتقال ارز و مسائل تایید واکسن با موانعی برخورد کردند که عملیاتی و اجرا نشد.

ظفرقندی در خصوص مهمترین چالش سازمان نظام پزشکی گفت: مهمترین چالش برای سازمان نظام پزشکی برای تهیه واکسن، بحث سیاست گذاری ها و عدم توجه به نظرات صاحب نظران بوده است. به عبارت دیگر به کار نگرفتن مشورت های افراد و صاحب نظران در حوزه پزشکی از جمله سازمان نظام پزشکی که در این تصمیم گیری ها مشارکت نداشته که این یک نقطه ضعف است که بدنه جامعه را هم از جهت نظرات کمک کننده و راهنمایی کننده و هم از نظر جلب اعتماد دچار مشکل می کند. به هر حال وقتی مردم ببینند که سازمان نظام پزشکی یک مطلبی را تایید میکند، این بهتر می تواند جای خودش را باز کند و کمک کند. مهمترین موضوع عدم توجه به خرد جمعی، پیشنهادها، بسته عمل کردن و... است که با توجه به این ها سیاست گذاری ها می توانست بهتر انجام شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص ابتلا به کرونا در افرادی که واکسن تزریق کرده اند و همچنین بحث کیفیت واکسن ایرانی نیز گفت: تا زمانیکه فاز سوم واکسنی انجام نشود و ارزیابی جمعیتی نشود، کیفیت آن قابل اظهار نظر نیست. درباره ابتلای افرادی که واکسن تزریق کرده اند، این موارد وجود دارد. هیچ واکسنی مصونیت ۱۰۰ درصد نمیدهد. حتی فایزر هم که میگوید ۹۱ درصد مصونیت دارم، معنایش این است که ۹ درصد امکان ابتلا را دارند. هر واکسنی را که در نظر بگیرید از نظر کاهش ابتلای شدید و مرگ و میر موفق بوده است.

وی در خصوص انتظارات از دولت آینده در حوزه کرونا نیز اظهار کرد: بحث های ما ربطی به این دولت یا آن دولت ندارد، یک مطالبه برای مردم و جامعه پزشکی است و باید واکسن را به هر طریقی تامین کرد. حرف درست مسیر خودش را پیدا میکند. ما قبلا اعلام کردیم که واکسن استرازنکا انگلیسی نیست و سوئدی است. حالا هم یکی از بزرگترین واکسن هایی که در کشور می زنیم، استرازنکاست.

ظفرقندی در خصوص حاشیه های ایجاد در پی یک نامه جعلی منتسب به خودش نیز گفت: نامه‌ای به مدیر امور مالی زدیم و از او تشکر کردیم، بعد این نامه تغییر عنوان پیدا کرد و در فضای مجازی پخش شد که اسم آن را تخریب و سیاسی کاری می‌گذاریم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص حق تعرفه گذاری نظام پزشکی گفت: بحث حق تعرفه گذاری سازمان نظام پزشکی در بخش خصوصی را پیگیری کردیم و موافقت مکتوب معاون اول رئیس جمهور را گرفتیم ولی روال اداری اینکار متفاوت است. در قانون سازمان نظام پزشکی در مجلس ششم حق تعرفه گذاری در بخش خصوصی را به دست گرفت و در دوره اقای احمدی نژاد این حق از ما سلب شد و به احکام دائمی برنامه توسعه رفت. الان ما توانستیم موافقت دولت را بگیریم و بقیه هم دوره بعد باید به مجلس برود و مصوبه آن گرفته شود.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی باید مطالبه‌گر باشد و مانع این است که دنبال دستور باشد. تیم جدید باید بداند که اگر سهم سلامت از GDP کاهش یافت، باید اعتراض کنند و این کار شجاعت می‌خواهد، سهم سلامت نباید کاهش یابد. ساختار پزشک خانواده باید شکل گیرد و در نهایت باید فضای الکترونیک برقرار باشد و بر حفظ سرمایه نیروی انسانی تاکید کنیم.

ظفرقندی ادامه داد: آنچه از کرامت جامعه پزشکی باید مدنظر باشد  تامین حقوقشان است. تعرض به همکاران را به دقت رصد و پیگیری کردیم. تبلیغات سو علیه پزشکی به دو دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم می‌شود. قبل از کرونا در مورد کارتخوان و... بود که مواضع ما مشخص بود و مکاتبات ما مشخص است. حتی مواردی موضع گیری کردیم که رئیس شبکه صدا و سیما آمد از ما عذرخواهی کرد. پس از کرونا بحث‌ها خیلی کمرنگ شد چون جامعه پزشکی در کرونا بیش از ۳۰۰ شهید در این بحران داشته است، در حوزه کارتخوان تکلیف قانونی وجود دارد و ما هم آنجا که حق مردم مطرح است را دنبال می‌کنیم و کاملا همراه مردم هستیم و اعتقاد داریم باید کارتخوان در مطب نصب شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: حقوق داروسازان در وزارت بهداشت توسط آنها و سازمان غذا و دارو در آیین نامه اخیری که ابلاغ شده تعبیه شد ولی این آیین نامه چالش هایی دارد. از جمله اعضای شورای عالی نظام پزشکی در حوزه داروسازی؛ شورای عالی ۳ عضو داروساز دارد و انتقاداتی به این قانون دارد و ما انتقادات را منعکس کردیم. بنابراین بحث در حوزه داروسازی باید به یک اجماع برسد. آیین نامه ای تصویب شد که داروهای ترک اعتیاد مثل متادون توسط داروخانه‌ها ارائه شود که مسیر قانونی نبود زیرا در ستاد مبارزه با مواد مخدر یک کمیته درمان است و هر مصوبه در حوزه سلامت باید  مصوبه این کمیته را داشته باشد؛ درحالی که ابلاغیه سازمان غذا و دارو این مصوبه را نداشت و ما هم طبق روال قانونی به کمیته درمان ارجاع دادیم.

وی در خصوص بحث مهاجرت پزشکان نیز اظهار کرد: همه قبول دارند که مهاجرت آن هم در اقشار تحصیل کرده، خسارت بزرگی برای کشور است. منتها مهاجرت در حوزه پزشکی و... تابع یکسری شرایط اجتماعی است که میزان ‌مهاجرت را افزایش یا کاهش میدهد. اگر این میزان را با سالهای دور مقایسه کنید، می بینید زمانی بوده که مهاجرت کم بوده یا نبوده، اما در شرایط خاصی افزایش یافته است. البته در سازمان نظام پزشکی درخواست های برگه اعتباری یا گود استندینگ را داریم که الان سالانه ۳۰۰۰ درخواست در این باره وجود دارد. البته همه اینها مهاجرت نمیکنند اما تمایل به مهاجرت را نشان می دهد. در دو سال گذشته درخواست های گود استندینگ ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یافته است.

ظفرقندی در خصوص مباحث مربوط به رد صلاحیت های انتخابات سازمان نظام پزشکی مجددا گفت: ما بحث کمی در زمینه رد صلاحیت ها نداریم، بلکه بحث حق و احقاق حق است. اگر یک نفر هم رد صلاحیت شود، من به عنوان مسوول سازمان نظام پزشکی و نماینده باید اعتراض کنم و میکنم. آنچه که ما با آن مواجهیم، این است که در چارچوب قانون اصرار و پیگیری کرده، مکاتبه کردیم و با وزیر بهداشت جلسه گذاشتیم. این موارد باید در چارچوب قانون انجام شود. طبیعتا اهل قهر نیستیم و معتقدیم جامعه پزشکی منبع جوشان و درخشانی دارد. مطالبه ما این است که اولا به این رد صلاحیت ها اعتراض می کنیم تا تکرار این موارد کاهش یابد، اگر در مقابل حرکت غیرقانونی سکوت کنیم، منجر به افزایش این حرکت می شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص اقدامات انجام شده در سازمان نظام پزشکی در این دوره گفت: اولا سعی کردیم در حوزه هایی که مربوط به سیاست گذاری است، ورود کنیم. حتی اگر دعوت نشدیم، اما ورود کردیم. در زمینه کرونا بارها با نظراتی که دادیم، مکاتبه هایی که با سطوح بالا با آقای رئیس جمهور و معاون اول و... انجام دادیم توانستیم در حوزه های اجرای پروتکل، حمایت از بخش پزشکی و ... اثرگذار باشیم. بنابراین اثرگذاری در حوزه های سیاست گذاری را پیگیری کردیم.

وی اضافه کرد: بخش دوم این بود که سعی کردیم از جامعه پزشکی حمایت کنیم. در اوج آنفلوانزا باری را تحمل کردیم تا همه جامعه پزشکی واکسینه شوند که این کار سابقه نداشت. در حوزه واکسن کرونا هم برای جامعه پزشکی واکسن زدیم‌. همچنین در حوزه اقتصاد سلامت ورود کردیم. اعتقاد ما این است که اگر اقتصاد سلامت واقعی نباشد، ضرر اولش متوجه مردم‌ می شود. اگر در بیمارستانی هزینه تمام شده از سوی دولت و تعرفه ها تامین نشود، دارو و اکسیژن و لوازمی که برای بیمار نیاز است، دچار نقصان و کاهش می شود و حالا که کرونا هم وجود دارد، وقتی انگلیس اعلام آزاد شدن از پروتکل ها را انجام‌ می دهد یا کشوری جشن پایان کرونا میگیرد، یعنی دانش آموزان به مدرسه می روند و دانشجویان به دانشگاه می روند. یکی از معضلات اصلی ما در پسا کرونا در حوزه روانی، اقتصاد و چالش هایی است‌ که جامعه با آن ها مواجه می شود.

ظفرقندی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی توانست بحث هزینه واقعی را ریل گذاری کند، کارشناسان شورای عالی بیمه و سازمان برنامه این را قبول کردند. در سال گذشته توانستیم طی دو مرحله در تعرفه به هزینه ای نسبتا نزدیک تر به هزینه واقعی نزدیکتر شویم.  در حوزه فرهنگی و اجتماعی کار بزرگی که کردیم ثبت کرونا و لحظه های شفا بود. در زمان جنگ نتوانستیم در حوزه سلامت لحظه ها را ثبت کنیم اما اکنون ۱۰ جلد کتاب منتشر شده است که در تاریخ پزشکی کشور می ماند. در حوزه های آموزشی، بیشترین آموزش را سازمان نظام پزشکی داد و همچنان ادامه دارد. قدم های خوبی برداشته شد و مشخص شد که می شود در سازمان نظام پزشکی کارهای مثبتی را انجام داد.

به گزارش ایسنا رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان در خصوص اینکه آیا صدور مجوز اضطراری مصرف بدون اخذ مجوز کمیته اخلاق برای واکسن ها امکان پذیر است یا خیر گفت: در شرایط خاص امکان پذیر است و آن شرایط خاص این است که تعداد واکسن مورد نیاز جامعه به مقدار کافی و زیاد وجود داشته باشد، خطر ابتلا فوق العاده بالا باشد و در اینجا گفته می شود که مجوز اضطراری معنا دارد و صادر می شود. ما واکسنی را داریم که اگر بخواهد فاز سوم را به صورت کامل انجام دهد، باید چند ماه دیگر ادامه دهد. البته فاز یک و دو آن با موفقیت انجام شده است. حال پیکی هم وارد کشور شده که می تواند آمار مرگ و میر را بالا برد، اینجا مجوز اضطراری بدون مراحلی که کمیته اخلاق برایش تعیین کرده، صادر می شود. در حالی که مجوز اضطراری برای زمانیکه واکسن کافی در دست ما نیست معنا ندارد. الان ما فقط مثلا ۵۰۰ هزار دوز  واکسن داریم که اساسا اثربخش نیست و نمی تواند جمعیت مورد هدف را پوشش دهد و اینجا دیگر این موضوع که مجوز کمیته اخلاق اخذ نشود معنا ندارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.