تداوم بیتوجهی وزارت بهداشت به اجرای مصوبه نظارت بر اصالت دارو
در نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد که انتظار مجلس از وزارت بهداشت اجرای پرونده الکترونیک سلامت و انجام تکالیف احصا شده است و بین آماری که مسئولان در حوزه الکترونیک کردن دفترچهها میدهند تا چیزی که در کف جامعه مشاهده می کنیم فاصله زیاد است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان های بیمه گر به منظور بررسی نحوه اجرائی شدن تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۱ کل کشور وارائه برنامه های عملیاتی دستگاههای اجرائی برگزار شد.
فاطمه محمدبیگی رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست با بیان اینکه این کمیته بعد از بررسی ها و آسیب شناسی های صورت گرفته از سالهای گذشته تاکنون توانست برای اولین بار برای تقویت زیر ساختهای آیتی وزارت بهداشت مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کند گفت: در سال جاری قوانین و اعتبارات خوبی برای اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد که انتظار ما از وزارت بهداشت به عنوان متولی این پروژه پیگیری و انجام تکالیف احصاء شده در موعد مقرر است، بحث وحدت رویه و یکپارچه سازی دیتا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، باید موضوع نحوه اجرای شدن تبصره 17 بودجه 1401 به صورت جدی پیگیری و در قالب یک برنامه عملیاتی مدون پایش و رصد شود.
رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مسئله کدینگ دارو و تجهیزات با بیان اینکه یکی از مسائل مهم، کدینگ کامل دارو و تجهیزات از جمله داروهایی است که منشا گیاهی دارند و تبدیل به فرآورده می شوند گفت: باید کدینگ آنها مشخص شود؛ بحث امنیت داده ها بسیار مهم است و باید به آن توجه جدی داشته باشیم.
وی افزود: دغدغه ما این است که تمامی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت در دسترس پزشک، ذی نفعان و بیمار باشد؛ روستاهای زیادی در برخی استان ها مانند قزوین وجود دارد که امکان ارائه تبادل اطلاعات و پوشش اینترنت ندارند و نیاز است وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات این موضوع را مورد توجه قرار دهند و نشستی در همین خصوص باید با وزرای مرتبط برگزار شود تا در رفع این مشکل تسریع شود.
محمدبیگی ادامه داد: در مورد نتیجه نهایی پرونده الکترونیک باید به گونه ای عمل شود که مردم کمترین آسیب را ببینند؛ نسخه نویسی بخشی از نظام پرونده الکترونیک سلامت است و باید جامعیت آن مورد توجه قرار گیرد و وزارت بهداشت باید در سیاست گذاری نقش پررنگی داشته باشد.
عوامل اجرایی قوانین مجلس را اجرا نمی کنند.
محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست گفت: بین آماری که مسئولان در حوزه الکترونیک کردن دفترچهها میدهند تا چیزی که در کف جامعه مشاهده می کنیم فاصله زیاد است، در نسخه نویسی الکترونیک آمار داشتیم که 100 درصد و در 28 استان و تنها در سه استان تهران، اردبیل و خراسان جنوبی 99 درصد اجرا شده در حالی که این آمارها واقعیت ندارد، مشکل عمده ما این است که عوامل اجرایی قوانین مجلس را اجرا نمی کنند و قانون برنامه محور اجرا قرار نمی گیرد، اگر فشارهای مجلس نباشد آیا دستگاه های مربوطه به این نتیجه رسیده اند که باید قوانین حوزه سلامت را اجرا کنند و دولت چقدر معتقد است که اگر فشار مجلس نباشد موضوع الکترونیک کردن را برای نظام سلامت، مردم و کشور انجام دهد.
وی اظهار کرد: نظام سلامت با کمبود اعتبارات مواجه است در حالی که به عنوان یکی از وزارتخانه هایی است که بیشترین منابع دولت را دارد هزینه می کند و در واقع 9 درصد جی دی پی کشور به این وزارتخانه اختصاص می یابد بنابراین نیاز است از آزمایش و خطاهای گذشته خارج شویم و به سمت بستر الکترونیک گام برداریم، در این رابطه نیاز است آمارهای واقعی و همچنین زمان مشخصی برای اجرا اعلام شود.
بانکی از سازمان غذا و دارو در این نشست با بیان اینکه کدینگ در حوزه تجهیزات و دارو وجود دارد گفت: بحث بر روی این است که از چه کدینگی استفاده شود؛ ممکن است بیمه ای به هر دلیلی از کد سطح بالاتر استفاده و به عنوان مثال به دلیل قیمت گذاری دارو از ژنریک یا در تجهیزات از ایندکس استفاده کند البته کدهای سطح بالاتر و جامع تر هم وجود دارد و این جمع بندی باید بین ذی نفعان اتفاق افتد که از کدام یک از کدهای موجود می خواهند استفاده کنند، در واقع پراکندگی موجود در مورد نحوه استفاده از کدام کد است و نحوه کد ایجاد کردن در حوزه آی تی جزو کارهای پیش پاافتاده است.
وی افزود: کدگذاری مشکلی ندارد بلکه در مورد برقراری اتصالات میان دستگاه ها مشکل وجود دارد، 370 هزار قلم دارو و تجهیزات پزشکی ایران آی آر سی را داریم و در حوزه دارو هم خواستیم که کدینگ آی آر سی را مورد استفاده قرار دهند و پرسنل پزشکی مطرح کردند که بر اساس آی آر سی نسخه نمی نویسیم و به سطوح بالاتر نیاز داریم که گفتیم بر اساس ژنریک بنویسند و گفتند که بر این اساس هم نمی توانند بنویسند که مجبور شدیم کد میانی ایجاد کنیم و به بیمه ها ابلاغ شد اما استفاده نکردند، اگر مشکلی در کدینگ وجود دارد به ما منعکس کنند تا اصلاح کنیم و اگر مشکلی وجود ندارد اعلام کنند که چرا از این کدینگ استفاده نمی شود.
انجمنیان از بیمه نیروهای مسلح در ادامه این نشست گفت: از لحاظ امنیتی با مشکلاتی مواجه بودیم و در سطح محرمانه نیروهای مسلح مجاب نشد که در بستر اینترنت خدمات را ارائه کند البته سامانه ها را امن کردیم تا بتوانیم در این بستر ارائه سرویس داشته باشیم، رمزنگاری بومی را در دستور کار قرار دادیم، در مراکز درمانی دندانپزشکی نیروهای مسلح 100 درصد نسخه های ما به صورت الکترونیک تجویز می شود و مجوز گرفتیم از اول اردیبهشت در تمامی مراکز نسخه الکترونیک را مورد توجه قرار دهیم و 35 درصد مراکز نظامی نسخه الکترونیک را پیاده سازی کردند و تعاملاتی به صورت موازی با سازمان غذا و دارو داشتیم، اصالت را به صورت کامل پیاده سازی کردیم و برای تعرفه داروها با هماهنگی های لازم برای استفاده از سرویس ها داشتیم، تلاش کردیم استاندارد کدینگ مکسا را صفر تا صد پیاده کنیم و در کدینگ یک سری کدهای آزمایشگاه نواقصی دارد که آنها را احصا کردیم.
مباشر جنت از سازمان نظام پزشکی در این نشست گفت: در سازمان دو وظیفه یکی احراز هویت پزشکان در سامانه های مختلف برای نسخه نویسی و همچنین بحث های انتظامی در مورد پزشکانی که به هر شکلی ممکن است توسط سازمان مجوز طبابت آنها هولد شود را بر عهده داریم، شکایات زیادی از سوی پزشکان در مورد مشکل ورود به سامانه ها به سازمان رسیده و پیگیر آن هستیم البته به روز رسانی سامانه ها هم در حال پیگیری است، موضوع امضای الکترونیک برای سازمان بسیار مهم و پرحاشیه بوده است و برخی از این امضا برای انتقال پول استفاده می کنند در حالی که این بحثی متفاوت است و ما به دنبال رفع مشکلات موجود هستیم.
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که مشخص نیست سطح گواهی که برای نسخه نویسی باید استفاده شود باید در چه سطحی باشد و آیا سطح یک نیاز است یا 2 البته اپ اندروید و آی یو اس سازمان را مبتنی بر امضای الکترونیک بر اساس گواهی سطح یک آماده کردیم و تا آخر خردادماه این موضوع را به صورت پایلوت بین 20 تا 30 هزار نفر پزشکانی که در سامانه های مختلف نسخه نویسی فعالیت دارند اجرایی می کنیم و تلاش داریم که مدت زمان نسخه نویسی الکترونیک را طولانی نکنیم زیرا بر اساس راهکارهای پیاده شده بحث امضای الکترونیک مدت زمان نسخه نویسی الکترونیک را 20 تا 30 دقیقه افزایش می کند، 140 هزار کارت هوشمند را برای پزشکان صادر کردیم و تمامی پزشکان کارت و امضای الکترونیک دارند، برای بحث امضای الکترونیک هزینه های مرتبط با این کار را در نظر گرفتیم تا کار سریع تر پیش برود و در بحث پیاده سازی مستقل شدن بیمه های تکمیلی به بحث نسخه نویسی الکترونیک امری تشویقی برای پزشکان است.
محمود بیگلرخانی مدیر کل آی تی وزارت بهداشت در این نشست گفت: بر اساس الزامات قانونی و همکاری وزارت بهداشت بر اساس گزارش های دو سازمان بیمه پایه وضعیت نسبتا خوبی برای رشد نسخه نویسی الکترونیک داشتیم البته آنچه که در مدت دو ماه و اندی انجام دادیم تلاش کردیم هم افزایی برای این موضوعات به ویژه موضوعاتی از لحاظ قانونی تکلیفی بود بر گردن وزارت بهداشت و معطل مانده بودانجام پذیرد، افراد صاحب نظری را دعوت و در قالب کمیته راهبردی در مورد بسیاری از مواردی که از سال های گذشته در وزارت بهداشت انجام شده بود و ملموس نبوده بحث و گفت و گو و از نظرات آنها استفاده کردیم و خوشبختانه با استفاده از نظرات و تجارب، اولویت بندی بندی لازم را انجام دادیم که بر دو محور اصلی یکی بحث پرونده الکترونیک سلامت و دیگری یکپارچه سازی سامانه ها صورت پذیرفته است.
وی افزود: در ارتباط با یکپارچه سازی سامانه ها مشخص نیست که بانک اطلاعاتی سازمان های مختلف در مورد سامانه ها چیست اما در وزارت بهداشت 250 سامانه داریم؛ در ارتباط با پرونده الکترونیک اولویت ما این است که وضعیت سپاس را بهبود دهیم و مشاهده گر پرونده را بهبود دهیم و همچنین در ارتباط با پایداری درگاه یکپارچه سازی تبادل اطلاعات دیتاس که عمدتا محور تمامی تبادلات در قانون است تلاش کردیم از پایداری مناسبی برخوردار باشد.
مدیر کل آی تی وزارت بهداشت توجه به سیستم پرونده الکترونیک سلامت "سپاس" مشاهده گر پرونده، درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت "دیتاس" نسخه نویسی الکترونیک و الکترونیک، نظام ارجاع را از اولویت های وزرات بهداشت دانست و گفت: در مورد یکپارچه سازی سامانه هم سامانه های ستادی، کشوری، رصد آنلاین و داشبوردها و امنیت اطلاعات را در دستور کار داریم.
بیگلرخانی یادآور شد: عوامل کلیدی موفقیت ما در پرونده ها شامل اعتقاد و حمایت مدیریتی، ابزار مناسب و کاربران است در مسیر نسخه نویسی با چالش هایی مانند عدم تبعیت برخی بیمه ها از کدینگ وزارت بهداشت، عدم تطابق پنل های نسخه نویسی با استانداردهای بین المللی پرونده الکترونیک سلامت و پشتیبانی از تعامل پذیری اطلاعات، امنیت اطلاعات، امضای دیجیتال و عدم ارسال اطلاعات قبلی برای درج پرونده سلامت الکترونیک مواجه هستیم.
مدیر کل آی تی وزارت بهداشت تصریح کرد: در بودجه 1401 مشکلی برای بحث تقنینی نداریم و اقدام قابل تقدیری است که مجلس انجام داده البته پیشنهاد ما این است که جدا از کمیته راهبری کشوری که در وزارت بهداشت و با محوریت شورای عالی بیمه برگزار می شود بحث مربوط به تشکیل قرارگاه سلامت الکترونیک باید اتفاق بیافتد که به هم افزایی بیشتری منجر شود. تلاش کردیم درگاه عمومی تبادل اطلاعات را طی یک ماه مستقر کنیم و در حال حاضر آماده بهره برداری است.
وی افزود: تلاش کردیم فضای کسب و کارها را برای استارتاپ ها فراهم کنیم وموضوع نسخه نویسی الکترونیک خارج از دیتا موضوعی است که باید اتفاق افتد، پایلوت نسخه نویسی الکترونیک بر بستر دیتاس را در دو دانشگاه مازنداران و تهران را انجام دادیم و حمایت از استارتاپ ها و امنیت اطلاعات برای ما مهم است، مشاهده گر پرونده در دولت قبل دو بار افتتاح شده و ما سرویس ها را احیا کردیم زیرا برخی از آنها چندین سال خاموش بود، پزشکان همکاری بسیار خوبی برای الکترونیک کردن دارند اما در مورد برخی بیمه ها همچنان مشکل داریم، اجرای نسخه نویسی الکترونیک در هیچ کشوری به صورت 100 درصدی امکان پذیر نیست.
محمودرضا محقق دبیر شوای عالی بیمه سلامت در این نشست گفت: 4 فعالیت در تبصره 17 بر عهده دبیرخانه شواری عالی بیمه گذاشته شده که در حال اجرا هستند اما با مشکلاتی مواجه هستیم؛ ارتباطات با همدیگر بسیار ضعیف است و هر دستگاهی تصور می کند اطلاعات تنها مربوط به خودش است و این اجازه برنامه ریزی درست را نمی دهد و بحث تعرفه تشویقی برای نسخه نویسی الکترونیک مهم است.
گرایلی نماینده دیوان محاسبات در سازمان غذا و دارو در این نشست با اشاره به بحث اصالت گفت: وزارت بهداشت در قانون بودجه 1400 مکلف شده تا پایان آذرماه سازوکاری را فراهم کند که اصالت تمامی اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی با اولویت داروها و تجهیزات و ملزومات قابل پایش و نظارت باشد اما نه تنها این موضوع در سال گذشته عملیاتی نشده بلکه امسال هم مورد توجه قرار نگرفته است و در حوزه بیمه سلامت آمار در بحث دارو و کد اصالت برای 615 قلم فرآورده دارویی که حدود 16 درصد عددی و 70 درصد ریالی پوشش می داده اما در حوزه تجهیزات تا سال گذشته 36 قلم و تعداد داروهای تحت پوشش بیمه سلامت و دارای کد اصالت 598 و فاقد کد اصالت 1327 قلم بوده است.
وی افزود: اینکه ما پایلوت داریم به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید به تکلیف قانونی عمل شود؛ حدود یک میلیارد دلار سال گذشته برای تجهیزات پزشکی ارز دولتی اختصاص یافت چرا بحث کد اصالت اجرایی نشد؛ سازمان های بیمه گر پایه همکاری نکردند و برخی پرداخت ها را بدون استعلام انجام دادند.
رحمانی زاده دبیر کمیته سلامت الکترونیک در پایان این نشست با بیان تاریخ های قید شده در تکالیف اجرایی تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ ، متذکر شد که برخی از اقدامات باید تا پایان فروردین ماه به پایان می رسید که هنوز نرسیده و در حال تکمیل است و وزارت بهداشت به عنوان متولی و سازمانهای بیمه گر و وزارت ارتباطات به عنوان همکار در اجرای این قانون باید در پایان خرداد ماه گزارش کامل و مکتوبی را از اقدامات صورت گرفته در راستای بندهای قانونی به کمیسیون بهداشت مجلس ارسال و ارائه کنند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در پایان اضافه کرد: همچنین برای تسریع و دقت نظر بر انجام تکالیف مقرر شده، کارگروه های تخصصی این کمیته شامل کارگروه بودجه، نظارت و ارزیابی، فنی و قوانین و مقررات، نشست های تخصصی خود را در این زمینه آغاز و بر روند اقدامات بر اساس شاخص های کمی و سنجه های مشخص نظارت کنند.
فاطمه محمدبیگی رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست با بیان اینکه این کمیته بعد از بررسی ها و آسیب شناسی های صورت گرفته از سالهای گذشته تاکنون توانست برای اولین بار برای تقویت زیر ساختهای آیتی وزارت بهداشت مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کند گفت: در سال جاری قوانین و اعتبارات خوبی برای اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد که انتظار ما از وزارت بهداشت به عنوان متولی این پروژه پیگیری و انجام تکالیف احصاء شده در موعد مقرر است، بحث وحدت رویه و یکپارچه سازی دیتا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، باید موضوع نحوه اجرای شدن تبصره 17 بودجه 1401 به صورت جدی پیگیری و در قالب یک برنامه عملیاتی مدون پایش و رصد شود.
رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مسئله کدینگ دارو و تجهیزات با بیان اینکه یکی از مسائل مهم، کدینگ کامل دارو و تجهیزات از جمله داروهایی است که منشا گیاهی دارند و تبدیل به فرآورده می شوند گفت: باید کدینگ آنها مشخص شود؛ بحث امنیت داده ها بسیار مهم است و باید به آن توجه جدی داشته باشیم.
وی افزود: دغدغه ما این است که تمامی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت در دسترس پزشک، ذی نفعان و بیمار باشد؛ روستاهای زیادی در برخی استان ها مانند قزوین وجود دارد که امکان ارائه تبادل اطلاعات و پوشش اینترنت ندارند و نیاز است وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات این موضوع را مورد توجه قرار دهند و نشستی در همین خصوص باید با وزرای مرتبط برگزار شود تا در رفع این مشکل تسریع شود.
محمدبیگی ادامه داد: در مورد نتیجه نهایی پرونده الکترونیک باید به گونه ای عمل شود که مردم کمترین آسیب را ببینند؛ نسخه نویسی بخشی از نظام پرونده الکترونیک سلامت است و باید جامعیت آن مورد توجه قرار گیرد و وزارت بهداشت باید در سیاست گذاری نقش پررنگی داشته باشد.
عوامل اجرایی قوانین مجلس را اجرا نمی کنند.
محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست گفت: بین آماری که مسئولان در حوزه الکترونیک کردن دفترچهها میدهند تا چیزی که در کف جامعه مشاهده می کنیم فاصله زیاد است، در نسخه نویسی الکترونیک آمار داشتیم که 100 درصد و در 28 استان و تنها در سه استان تهران، اردبیل و خراسان جنوبی 99 درصد اجرا شده در حالی که این آمارها واقعیت ندارد، مشکل عمده ما این است که عوامل اجرایی قوانین مجلس را اجرا نمی کنند و قانون برنامه محور اجرا قرار نمی گیرد، اگر فشارهای مجلس نباشد آیا دستگاه های مربوطه به این نتیجه رسیده اند که باید قوانین حوزه سلامت را اجرا کنند و دولت چقدر معتقد است که اگر فشار مجلس نباشد موضوع الکترونیک کردن را برای نظام سلامت، مردم و کشور انجام دهد.
وی اظهار کرد: نظام سلامت با کمبود اعتبارات مواجه است در حالی که به عنوان یکی از وزارتخانه هایی است که بیشترین منابع دولت را دارد هزینه می کند و در واقع 9 درصد جی دی پی کشور به این وزارتخانه اختصاص می یابد بنابراین نیاز است از آزمایش و خطاهای گذشته خارج شویم و به سمت بستر الکترونیک گام برداریم، در این رابطه نیاز است آمارهای واقعی و همچنین زمان مشخصی برای اجرا اعلام شود.
بانکی از سازمان غذا و دارو در این نشست با بیان اینکه کدینگ در حوزه تجهیزات و دارو وجود دارد گفت: بحث بر روی این است که از چه کدینگی استفاده شود؛ ممکن است بیمه ای به هر دلیلی از کد سطح بالاتر استفاده و به عنوان مثال به دلیل قیمت گذاری دارو از ژنریک یا در تجهیزات از ایندکس استفاده کند البته کدهای سطح بالاتر و جامع تر هم وجود دارد و این جمع بندی باید بین ذی نفعان اتفاق افتد که از کدام یک از کدهای موجود می خواهند استفاده کنند، در واقع پراکندگی موجود در مورد نحوه استفاده از کدام کد است و نحوه کد ایجاد کردن در حوزه آی تی جزو کارهای پیش پاافتاده است.
وی افزود: کدگذاری مشکلی ندارد بلکه در مورد برقراری اتصالات میان دستگاه ها مشکل وجود دارد، 370 هزار قلم دارو و تجهیزات پزشکی ایران آی آر سی را داریم و در حوزه دارو هم خواستیم که کدینگ آی آر سی را مورد استفاده قرار دهند و پرسنل پزشکی مطرح کردند که بر اساس آی آر سی نسخه نمی نویسیم و به سطوح بالاتر نیاز داریم که گفتیم بر اساس ژنریک بنویسند و گفتند که بر این اساس هم نمی توانند بنویسند که مجبور شدیم کد میانی ایجاد کنیم و به بیمه ها ابلاغ شد اما استفاده نکردند، اگر مشکلی در کدینگ وجود دارد به ما منعکس کنند تا اصلاح کنیم و اگر مشکلی وجود ندارد اعلام کنند که چرا از این کدینگ استفاده نمی شود.
انجمنیان از بیمه نیروهای مسلح در ادامه این نشست گفت: از لحاظ امنیتی با مشکلاتی مواجه بودیم و در سطح محرمانه نیروهای مسلح مجاب نشد که در بستر اینترنت خدمات را ارائه کند البته سامانه ها را امن کردیم تا بتوانیم در این بستر ارائه سرویس داشته باشیم، رمزنگاری بومی را در دستور کار قرار دادیم، در مراکز درمانی دندانپزشکی نیروهای مسلح 100 درصد نسخه های ما به صورت الکترونیک تجویز می شود و مجوز گرفتیم از اول اردیبهشت در تمامی مراکز نسخه الکترونیک را مورد توجه قرار دهیم و 35 درصد مراکز نظامی نسخه الکترونیک را پیاده سازی کردند و تعاملاتی به صورت موازی با سازمان غذا و دارو داشتیم، اصالت را به صورت کامل پیاده سازی کردیم و برای تعرفه داروها با هماهنگی های لازم برای استفاده از سرویس ها داشتیم، تلاش کردیم استاندارد کدینگ مکسا را صفر تا صد پیاده کنیم و در کدینگ یک سری کدهای آزمایشگاه نواقصی دارد که آنها را احصا کردیم.
مباشر جنت از سازمان نظام پزشکی در این نشست گفت: در سازمان دو وظیفه یکی احراز هویت پزشکان در سامانه های مختلف برای نسخه نویسی و همچنین بحث های انتظامی در مورد پزشکانی که به هر شکلی ممکن است توسط سازمان مجوز طبابت آنها هولد شود را بر عهده داریم، شکایات زیادی از سوی پزشکان در مورد مشکل ورود به سامانه ها به سازمان رسیده و پیگیر آن هستیم البته به روز رسانی سامانه ها هم در حال پیگیری است، موضوع امضای الکترونیک برای سازمان بسیار مهم و پرحاشیه بوده است و برخی از این امضا برای انتقال پول استفاده می کنند در حالی که این بحثی متفاوت است و ما به دنبال رفع مشکلات موجود هستیم.
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که مشخص نیست سطح گواهی که برای نسخه نویسی باید استفاده شود باید در چه سطحی باشد و آیا سطح یک نیاز است یا 2 البته اپ اندروید و آی یو اس سازمان را مبتنی بر امضای الکترونیک بر اساس گواهی سطح یک آماده کردیم و تا آخر خردادماه این موضوع را به صورت پایلوت بین 20 تا 30 هزار نفر پزشکانی که در سامانه های مختلف نسخه نویسی فعالیت دارند اجرایی می کنیم و تلاش داریم که مدت زمان نسخه نویسی الکترونیک را طولانی نکنیم زیرا بر اساس راهکارهای پیاده شده بحث امضای الکترونیک مدت زمان نسخه نویسی الکترونیک را 20 تا 30 دقیقه افزایش می کند، 140 هزار کارت هوشمند را برای پزشکان صادر کردیم و تمامی پزشکان کارت و امضای الکترونیک دارند، برای بحث امضای الکترونیک هزینه های مرتبط با این کار را در نظر گرفتیم تا کار سریع تر پیش برود و در بحث پیاده سازی مستقل شدن بیمه های تکمیلی به بحث نسخه نویسی الکترونیک امری تشویقی برای پزشکان است.
محمود بیگلرخانی مدیر کل آی تی وزارت بهداشت در این نشست گفت: بر اساس الزامات قانونی و همکاری وزارت بهداشت بر اساس گزارش های دو سازمان بیمه پایه وضعیت نسبتا خوبی برای رشد نسخه نویسی الکترونیک داشتیم البته آنچه که در مدت دو ماه و اندی انجام دادیم تلاش کردیم هم افزایی برای این موضوعات به ویژه موضوعاتی از لحاظ قانونی تکلیفی بود بر گردن وزارت بهداشت و معطل مانده بودانجام پذیرد، افراد صاحب نظری را دعوت و در قالب کمیته راهبردی در مورد بسیاری از مواردی که از سال های گذشته در وزارت بهداشت انجام شده بود و ملموس نبوده بحث و گفت و گو و از نظرات آنها استفاده کردیم و خوشبختانه با استفاده از نظرات و تجارب، اولویت بندی بندی لازم را انجام دادیم که بر دو محور اصلی یکی بحث پرونده الکترونیک سلامت و دیگری یکپارچه سازی سامانه ها صورت پذیرفته است.
وی افزود: در ارتباط با یکپارچه سازی سامانه ها مشخص نیست که بانک اطلاعاتی سازمان های مختلف در مورد سامانه ها چیست اما در وزارت بهداشت 250 سامانه داریم؛ در ارتباط با پرونده الکترونیک اولویت ما این است که وضعیت سپاس را بهبود دهیم و مشاهده گر پرونده را بهبود دهیم و همچنین در ارتباط با پایداری درگاه یکپارچه سازی تبادل اطلاعات دیتاس که عمدتا محور تمامی تبادلات در قانون است تلاش کردیم از پایداری مناسبی برخوردار باشد.
مدیر کل آی تی وزارت بهداشت توجه به سیستم پرونده الکترونیک سلامت "سپاس" مشاهده گر پرونده، درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت "دیتاس" نسخه نویسی الکترونیک و الکترونیک، نظام ارجاع را از اولویت های وزرات بهداشت دانست و گفت: در مورد یکپارچه سازی سامانه هم سامانه های ستادی، کشوری، رصد آنلاین و داشبوردها و امنیت اطلاعات را در دستور کار داریم.
بیگلرخانی یادآور شد: عوامل کلیدی موفقیت ما در پرونده ها شامل اعتقاد و حمایت مدیریتی، ابزار مناسب و کاربران است در مسیر نسخه نویسی با چالش هایی مانند عدم تبعیت برخی بیمه ها از کدینگ وزارت بهداشت، عدم تطابق پنل های نسخه نویسی با استانداردهای بین المللی پرونده الکترونیک سلامت و پشتیبانی از تعامل پذیری اطلاعات، امنیت اطلاعات، امضای دیجیتال و عدم ارسال اطلاعات قبلی برای درج پرونده سلامت الکترونیک مواجه هستیم.
مدیر کل آی تی وزارت بهداشت تصریح کرد: در بودجه 1401 مشکلی برای بحث تقنینی نداریم و اقدام قابل تقدیری است که مجلس انجام داده البته پیشنهاد ما این است که جدا از کمیته راهبری کشوری که در وزارت بهداشت و با محوریت شورای عالی بیمه برگزار می شود بحث مربوط به تشکیل قرارگاه سلامت الکترونیک باید اتفاق بیافتد که به هم افزایی بیشتری منجر شود. تلاش کردیم درگاه عمومی تبادل اطلاعات را طی یک ماه مستقر کنیم و در حال حاضر آماده بهره برداری است.
وی افزود: تلاش کردیم فضای کسب و کارها را برای استارتاپ ها فراهم کنیم وموضوع نسخه نویسی الکترونیک خارج از دیتا موضوعی است که باید اتفاق افتد، پایلوت نسخه نویسی الکترونیک بر بستر دیتاس را در دو دانشگاه مازنداران و تهران را انجام دادیم و حمایت از استارتاپ ها و امنیت اطلاعات برای ما مهم است، مشاهده گر پرونده در دولت قبل دو بار افتتاح شده و ما سرویس ها را احیا کردیم زیرا برخی از آنها چندین سال خاموش بود، پزشکان همکاری بسیار خوبی برای الکترونیک کردن دارند اما در مورد برخی بیمه ها همچنان مشکل داریم، اجرای نسخه نویسی الکترونیک در هیچ کشوری به صورت 100 درصدی امکان پذیر نیست.
محمودرضا محقق دبیر شوای عالی بیمه سلامت در این نشست گفت: 4 فعالیت در تبصره 17 بر عهده دبیرخانه شواری عالی بیمه گذاشته شده که در حال اجرا هستند اما با مشکلاتی مواجه هستیم؛ ارتباطات با همدیگر بسیار ضعیف است و هر دستگاهی تصور می کند اطلاعات تنها مربوط به خودش است و این اجازه برنامه ریزی درست را نمی دهد و بحث تعرفه تشویقی برای نسخه نویسی الکترونیک مهم است.
گرایلی نماینده دیوان محاسبات در سازمان غذا و دارو در این نشست با اشاره به بحث اصالت گفت: وزارت بهداشت در قانون بودجه 1400 مکلف شده تا پایان آذرماه سازوکاری را فراهم کند که اصالت تمامی اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی با اولویت داروها و تجهیزات و ملزومات قابل پایش و نظارت باشد اما نه تنها این موضوع در سال گذشته عملیاتی نشده بلکه امسال هم مورد توجه قرار نگرفته است و در حوزه بیمه سلامت آمار در بحث دارو و کد اصالت برای 615 قلم فرآورده دارویی که حدود 16 درصد عددی و 70 درصد ریالی پوشش می داده اما در حوزه تجهیزات تا سال گذشته 36 قلم و تعداد داروهای تحت پوشش بیمه سلامت و دارای کد اصالت 598 و فاقد کد اصالت 1327 قلم بوده است.
وی افزود: اینکه ما پایلوت داریم به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید به تکلیف قانونی عمل شود؛ حدود یک میلیارد دلار سال گذشته برای تجهیزات پزشکی ارز دولتی اختصاص یافت چرا بحث کد اصالت اجرایی نشد؛ سازمان های بیمه گر پایه همکاری نکردند و برخی پرداخت ها را بدون استعلام انجام دادند.
رحمانی زاده دبیر کمیته سلامت الکترونیک در پایان این نشست با بیان تاریخ های قید شده در تکالیف اجرایی تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ ، متذکر شد که برخی از اقدامات باید تا پایان فروردین ماه به پایان می رسید که هنوز نرسیده و در حال تکمیل است و وزارت بهداشت به عنوان متولی و سازمانهای بیمه گر و وزارت ارتباطات به عنوان همکار در اجرای این قانون باید در پایان خرداد ماه گزارش کامل و مکتوبی را از اقدامات صورت گرفته در راستای بندهای قانونی به کمیسیون بهداشت مجلس ارسال و ارائه کنند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در پایان اضافه کرد: همچنین برای تسریع و دقت نظر بر انجام تکالیف مقرر شده، کارگروه های تخصصی این کمیته شامل کارگروه بودجه، نظارت و ارزیابی، فنی و قوانین و مقررات، نشست های تخصصی خود را در این زمینه آغاز و بر روند اقدامات بر اساس شاخص های کمی و سنجه های مشخص نظارت کنند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید