جدول ذیل تعرفه خدمات درمانی بدون هماهنگی ما طراحی شده و لذا فعلا صلاح نیست که تصویب شود
پزشکان و قانون: گذشته از تغییر رقم پیشنهادی شورای عالی بیمه برای افزایش تعرفه خدمات درمانی ازسوی سازمان برنامه و بودجه از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد، مساله مهمتر، جدول ذیل آن بود که به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، از لحاظ جزء فنی و حرفه ای ناهنجار بود و به همین دلیل سازمان نظام پزشکی صلاح دانست که بحث تعرفه ها فعلا مطرح نشود تا در مورد جدول آن یک توافق نهایی حاصل شود. رئیس کل سازمان نظام پزشکی در این خصوص به «پزشکان و قانون» می گوید: «من برای پیگیری تصویب تعرفه با رئیس دفتر رئیس جمهور تماس گرفتم اما وقتی دیدم که جدول ذیل تعرفه، جدول خوبی نیست و بدون هماهنگی با ما و وزارت بهداشت طراحی شده، تلاش کردم تا فعلا این جدول تصویب نشود تا دوباره به توافق برسیم.»
یکی از مباحث دیگری که «دکتر محمد رئیس زاده» در سال جدید به دنبال آن است، تعیین یک ملاک برای تعرفه است: «متاسفانه همیشه تعرفه را برمبنای ریال می بندند و ریال هم در شرایط مختلف به شکل غیر متناسب بالا و پایین می شود. در حالی که اگر از روز اول، تعرفه با یک معیار ثابت مشخص می شد، مثلا برمبنای درصدی از قیمت طلا یا قیمت ارز یا اصلا درصدی از قیمت تخم مرغ، ما این مشکلات را نداشتیم.»
وی تصریح می کند: «وقتی از افزایش ۴۰ درصدی تعرفه حرف می زنیم، قاطبه مسئولین تصور می کنند که این به معنای افزایش حقوق و دستمزد پزشکان به میزان ۴۰ درصد است و همه به اتفاق می گویند که حقوق کارگر در سال جاری ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده و شما می خواهید که حقوق جامعه پزشکی ۴۰ درصد بالا رود. متاسفانه این یک اشتباهی است که مطلقا در همه مسئولین ما وجود دارد مگر آنها که خیلی به لحاظ فنی درگیر تعرفه هستند. ما از ابتدا این مساله را اشتباه لحاظ کردیم و لذا تعریف تعرفه هم باید اصلاح و تفکیک شود.»
در ادامه، مشروح گفت و گوی «پزشکان و قانون» با دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور را می خوانید:
پزشکان و قانون: آقای دکتر سال 1401 بر شما چگونه گذشت و مهمترین اقداماتی که در این سال انجام دادید، چه چیزهایی بودند؟
در ابتدا سال جدید را خدمت همه همکاران عزیزم در جامعه پزشکی کشور تبریک عرض کرده و از خدمات ارزشمند آنها در شرایط بسیار سخت و دشوار سال 1401 تقدیر و تشکر می کنم. یکی از مهمترین اقداماتی که در سال 1401 انجام شد، در حوزه IT و فناوری بود که بسیاری از بسترهای لازم برای غیر حضوری کردن ارائه خدمات را فراهم و امضای الکترونیک را نهایی کرد. غیرحضوری کردن دریافت پروانه مطب، کارت عضویت و ... از کارهای دیگری بود که در حوزه نرم افزاری به نتیجه رسید. در حوزه فضای کسب و کار، کاهش امتیاز مجوز مطب ها از 360 به 250 و از 250 به 170 و همچنین وصل شدن به درگاه ملی صدور مجوزها از اقدامات دیگر ما بود. همچنین کاهش ضرایب مالیاتی در حوزه های مختلف از اقدامات خوبی بود که پیگیری و نهایی شد.
پزشکان و قانون: در حوزه تعرفه چه کارهایی کردید؟
در حوزه تعرفه هم جلسات متعددی برگزار شد. نهایتا اولین بار در آبان ماه بود که شورای عالی بیمه با رای گیری، افزایش 40 درصدی تعرفه ها را مصوب کرد.
پزشکان و قانون: اما این رقم دستخوش تغییراتی شد.
بله متاسفانه این رقم در سازمان برنامه و بودجه به شکل غیرقانونی شامل تغییراتی شد. بنده در همین آخرین روز سال و دیروز هم پیگیر بودم که همان مصوبه شورای عالی بیمه در هیات وزیران تصویب شود.
پزشکان و قانون: چقدر خوش بین هستید که این اتفاق رخ دهد و همان رقم 40 درصد تصویب شود؟
متاسفانه یکی از معاونت های ذی ربط در سازمان برنامه و بودجه به شکل غیرقانونی این کار را انجام داد.
پزشکان و قانون: البته سال قبل هم همین اتفاق رخ داده بود.
بله، سال قبل هم همین کار انجام شد که ما تقریبا آن را به حالت قبل برگرداندیم. امسال هم دوباره عدد را تغییر دادند و قصد دارند که آن را در هیات وزیران مصوب کنند که ما تا این لحظه از این کار جلوگیری کرده ایم. تا همین دیروز هم پیگیری کردم که عدد دستکاری شده، مصوب نشود. اما مهمتر از عدد، جدول ذیل آن است که اصلا مورد توافق ما نبود.
پزشکان و قانون: جدول چگونه بود؟
جدول به لحاظ جزء فنی و حرفه ای ناهنجار بود و ما خواستیم که فعلا مطرح نشود تا در مورد آن به یک توافق برسیم. طی یک نامه از رئیس جمهور محترم خواستیم که تعرفه ها قبل از پایان سال اعلام شود که ایشان هم دستور دادند و از طریق رئیس دفتر رئیس جمهور این مساله را پیگیری کردند. من با ایشان تماس گرفتم اما وقتی دیدم که جدول ذیل تعرفه، جدول خوبی نیست و بدون هماهنگی با ما و وزارت بهداشت طراحی شده، تلاش کردیم تا فعلا این جدول تصویب نشود تا دوباره به توافق برسیم. این امکان وجود ندارد که بدون توافق طرف های مختلف، این جدول را به تصویب برسانند. من تا دیروز و تا آخرین لحظه جلسه هیات دولت پیگیر آن بودم و قرار بود که از دستور جلسه خارج شود. این جدول اصلا صحیح نیست و ما در حال پیگیری هستیم که به روال خودش برگردد.
پزشکان و قانون: آقای دکتر به نظر شما چرا چانه زنی های مربوط به تعرفه خدمات درمانی، هر سال باید تکرار شود و هر بار نیز پزشکان طرف بازنده باشند؟
یکی از مباحثی که سال آینده باید آن را پیگیری کنیم، تعیین یک ملاک برای تعرفه است. متاسفانه همیشه تعرفه را برمبنای ریال می بندند و ریال هم در شرایط مختلف به شکل غیر متناسب بالا و پایین می شود. در حالی که اگر از روز اول، تعرفه با یک معیار ثابت مشخص می شد، مثلا برمبنای درصدی از قیمت طلا یا قیمت ارز یا اصلا درصدی از قیمت تخم مرغ، ما این مشکلات را نداشتیم. مثلا فرض کنید که تعرفه هر ویزیت، به اندازه یک شانه تخم مرغ محاسبه می شد. حالا در آن سال هر چقدر که قیمت شانه تخم مرغ بالا می رفت، قیمت ویزیت هم به همان اندازه افزایش پیدا می کرد. از آنجا که مبنای تعرفه را با یک ارزش ثابت محاسبه نکردیم و به شکل ریالی بسته شده، هر سال هم متناسب با تورم بالا نرفته و به همین دلیل عدد واقعی بسیار عقب افتاده است. لذا ملاک تعریف پایه تعرفه باید اصلاح شود.
پزشکان و قانون: آیا افزایش 40 درصدی تعرفه خدمات درمانی، به معنای افزایش 40 درصدی حقوق پزشکان است؟
خیر، نکته دقیقا همینجاست. ما باید حق تعرفه را از آن تفکیک کنیم. اتفاقا وقتی از افزایش 40 درصدی تعرفه حرف می زنیم، قاطبه مسئولین تصور می کنند که این به معنای افزایش حقوق و دستمزد پزشکان به میزان 40 درصد است و همه به اتفاق می گویند که حقوق کارگر در سال جاری 27 درصد افزایش پیدا کرده و شما می خواهید که حقوق جامعه پزشکی 40 درصد بالا رود. متاسفانه این یک اشتباهی است که مطلقا در همه مسئولین ما وجود دارد مگر آنها که خیلی به لحاظ فنی درگیر تعرفه هستند. ما از ابتدا این مساله را اشتباه لحاظ کردیم، یعنی تعریف تعرفه هم باید اصلاح و تفکیک شود. ما باید مساله را اینطور عنوان کنیم که تعرفه یک جزء سرباری دارد که این جزء سرباری را مثل تورم بالا ببرید و یک جزء حق دستمزد دارد که آن را هم مثل دستمزد کارگری و کارمندی افزایش دهید تا خلط مبحث نشود. بار اصلی و بحث اساسی تعرفه، هزینه های سرباری مثل هتلینگ، حق فنی، تجهیزات و ... است. بیشترین وزن را هتلینگ دارد و درصد بسیار کمی جزء حرفه ای و مربوط به ویزیت و دستمزد است که اتفاقا این بخش آن همیشه از حقوق کارمندی و کارگری کمتر افزایش پیدا می کند. اگرچه مجموع این دو عدد 30 یا 40 درصد می شود، اما بیشتر آن بار هزینه های سرباری است.
در حال حاضر نرخ تورم 51 درصد است و با اینکه هر سال حق دستمزد جامعه پزشکی به نسبت هزینه کارگری و کارمندی، کمتر بالا می رود، اما چون این عدد متناسب با فهم مسئولین و افکار عمومی تعریف نشده، ما چوب آن را می خوریم. به این معنا که هم کمتر از کارمندی و کارگری افزایش پیدا می کند و هم در افکار عمومی اینطور جا انداخته می شود که جامعه پزشکی زیاده خواه است و خواهان افزایش حقوق بالاتری از جامعه هستند. بنابراین مبنای محاسبه تعرفه باید طبق یک ارزش ثابت باشد و تعریف تعرفه باید بازبینی شود تا افکار عمومی و مسئولین دچار اشتباه نشوند. این از آن کارهای اصلی است که در سال آینده باید آن را پیگیری کنیم.
پزشکان و قانون: لطفا به سایر اقدامات خود اشاره کنید.
در حوزه صندوق رفاه نیز کارهای بسیار مهمی انجام گرفته است. از جمله اینکه زیرساخت های اداری، معاملاتی، تشکیلاتی و مجوزهای قانونی برای واحد و فعالیت های مختلف صندوق اخذ شد که کار بسیار بزرگی بود. در بحث معوقات وام ها از سال 94 حجم بالایی از معوقات وجود داشت که احصا و تعیین تکلیف نشده بود که وصول شد. در حوزه صندوق رفاه، دفاتر مالیاتی از سال 96 تا 1400 بلاتکلیف بود که بسته شد. در حوزه آموزش، سامانه یکپارچه ارائه خدمات آموزش برای دوره های بازآموزی تشکیل شد که همکاران ما بتوانند برای بازآموزی در یک سامانه، همه کارهای لازم را انجام دهند و در بازآموزی ها شرکت کنند.
همچنین دوره های بسیار متعدد بازآموزی وبیناری حضوری برگزار شد، ازجمله اولین جشنواره آموزشی سازمان نظام پزشکی در مرداد ماه برگزار شد که در سال های آینده هم تکرار خواهد شد. حوزه معاونت پارلمانی سازمان نیز فعال شد، کارهای بسیار مفصلی انجام داد و ارتباط بسیار تنگاتنگی با کمیسیون بهداشت و با سایر کمیسیون های مجلس برقرار کرد. برای اولین بار توانستیم برای امضای الکترونیک، ردیف بودجه از سازمان برنامه و بودجه در سال 1401 بگیریم و در واقع از کمیسیون تلفیق هم مبلغی را بگیریم که متاسفانه محقق نشده است. در حوزه روابط عمومی نیز رنک سایت سازمان نزدیک به 3500 پله افزایش رتبه داشته است. تعداد بازدیدکنندگان و اعضای کانال های تلگرام و اینستاگرام از 35 هزار به 60 هزار افزایش پیدا کرد که البته هنوز کافی نیست. در چندین جشنواره روابط عمومی نیز سازمان رتبه اول و رتبه برتر را کسب کرد.
پزشکان و قانون: مهمترین برنامه های شما در سال جدید چیست؟
در سال جدید علاوه بر تداوم همین برنامه ها، راه اندازی یک مرکز تحقیقات آمار و اطلاعات را در برنامه داریم. یکی از نقص های بزرگی که در حوزه پزشکی داریم این است که فاقد مستندات هستیم. درواقع آماری نداریم از اینکه چه حجمی از بودجه حوزه سلامت خرج دارو و تجهیزات می شود یا چه میزان در بخش دولتی یا خصوصی مثلا صرف حق حرفه ای یا دستمزد جامعه پزشکی می شود. این مساله نیازمند یک آمار تطبیقی است. متاسفانه در رسانه ها فقط تکالیف جامعه پزشکی با سایر کشورها مقایسه می شود و هیچ وقت حقوق جامعه پزشکی با سایر کشورها یا به نسبت رشد جمعیت و رشدی که در حوزه های دیگر داشتیم، مقایسه نمی شود. ما در حوزه دیتا و آمار ضعیف هستیم و نمی دانیم که چه حجمی از منابعی که بیمه ها از مردم برای بحث درمان می گیرند، به شکل مستقیم خرج درمان مردم می شود و چه مقدار از آن خرج سایر درمان ها. یا مثلا در حوزه مهاجرت، نمی دانیم که علت مهاجرت ها و مقصد مهاجرت ها چیست. ما نیازمند برخی کارهای مطالعاتی هستیم که بتوانیم حرف های خود را در حوزه های مختلف بزنیم. راه اندازی مرکز پژوهش ها یا یک مرکز تحقیق و آمار و اطلاعات، بسیار برای ما ضروری است که حتما در سال آینده آن را دنبال خواهیم کرد.
کار دیگری که در دستور کار است و آن را شروع کردیم، بحث سامان دادن به تبلیغات حوزه پزشکی است که آن هم دچار یک به هم ریختگی و از هم گسیختگی است که بیشترین سو استفاده از آن را افراد مداخله گر در حوزه درمان می کنند. لذا باید بتوانیم تبلیغات را در حوزه پزشکی سروسامان دهیم. امسال کارهای خوبی در این زمینه شروع و زیرساخت های آن آماده شد اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. کار دیگری که درحال تلاش برای انجام آن هستیم، راه اندازی کمیسیون ملی تایید صلاحیت حرفه ای پزشکی است که وزارتخانه به ناحق و وزیر محترم به نادرستی آن را تعطیل کردند و باعث خیلی از اشکالات شدند. در تلاش هستیم که از طریق مراجع قضایی کمیسیون اصل 90 یا دیوان عدالت اداری آن را احیا کنیم.
پزشکان و قانون: اگر بخواهید به عملکرد خود یک نمره از صفر تا 20 بدهید، چه نمره ای را در نظر می گیرید؟
نمره را می بایست در دو بخش در نظر گرفت. یکی اینکه ما چه تلاش هایی کردیم و دوم اینکه چه نتایجی وصول شده است. در حوزه نخست واقعا به وظایفی که داشتیم پرداختیم و آنها را دنبال کردیم، از ظرفیت ها در مسیرهای منطقی طبق برنامه و ضوابط و قوانین استفاده کردیم و لذا من حتما به خود و همکارانم نمره 18 را می دهم . در مجموع ما پیگیری ها را انجام دادیم اما اینکه آن چیزهایی که ما به دنبال آن بودیم چقدر محقق شد، به هر حال بخشی از آن از اختیارات ما خارج است و لذا در بخش دستاوردها نمره 15 یا 16 را می دهم.
پایان پیام/
محسن طاهرمیرزایی
نظر خود را بنویسید