میزان تبلیغات کالاهای دخانی نگرانکننده است
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از میزان تبلیغات کالاهای دخانی بویژه در شبکه نمایش خانگی گفت: در بحث قانون ستاد کشوری کنترل دخانیات مصوباتی داشته است و به دستگاههای اجرایی هم ابلاغ شده است، اما من به عنوان یک مسئول خودم رضایتی از اجرای این مصوبات در سطح کشور ندارم.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهزاد ولیزاده در همایش دانشگاه بدون دخانیات گفت: تلاشها سبب شد تا ایران یکی از کشورهای موفق در حیطه قانون گذاری در مبارزه با دخانیات باشد اما در زمینه اجرای قانون ما آنچه که انتظار داشتیم اتفاق نیفتاد. البته شاید اگر قانون و کنوانسیون نبود، وضعیت ما الان از نظر شیوع مصرف دخانیات بسیار بالاتر میبود چنانچه در منطقه کشورهایی با شیوع مصرف بسیار بالا داریم، هنوز هم مصرف دخانیات در ایران در مقایسه با برخی کشورها کمتر است ولی این خطر افزایش مصرف این پیشبینی را به ما میدهد که اگر اقدام جدی انجام نشود در سالیان آتی ممکن است ما جزو کشورهای با شیوع بالای مصرف دخانیات شویم که در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: در بحث قانون، ستاد کشوری کنترل دخانیات مصوباتی داشته است که طی ۱۰ جلسه ستاد تدوین و به تایید ریاست جمهوری رسیده است و به دستگاههای اجرایی هم ابلاغ شده است، اما من به عنوان یک مسئول خودم رضایتی از اجرای این مصوبات در سطح کشور ندارم و این درحالی است که وزرای صمت، ارشاد، آموزش و پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی و... عضو ستاد هستند اما مصوبات باز هم اجرا نمیشود و باید پیگیر مکاتبات اداری با وزرا و سایر صاحب منصبان هم باشیم.
وی با تاکید بر اینکه میزان تبلیغات برای مصرف کالاهای دخانی نگران کننده شده است اظهار کرد: به همین دلیل شعار امسال را "حفظ سلامت عمومی با ممنوعیت جامع تبیلغات" انتخاب کردیم تا جلوی تبلیغات را بویژه در شبکههای نمایش خانگی بگیریم. هر آنچه که ما برای کاهش مصرف تبلیغ کنیم، اما به سهولت مصرف دخانیات در این شبکهها نمایش داده شود، زحمات ما هدر میرود. دنیا مطالعه و اعلام کرده است که یک سوم نوجوانان و جوانان فقط به دلیل تبلیغات به سمت مصرف دخانیات میروند.
ولیزاده در پایان گفت: دانشگاه به عنوان نهاد پرورش دهنده جوانان برای ساخت آینده باید از دخانیات مصون باشد. فقط بحث عدم مصرف دخانیات در دانشگاه مطرح نیست بلکه طبق ماده ۱۳ قانون جامع کنترل دخانیات، ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی را داریم، بنابراین اجرای قانون مهم است و به حمایت تمام ارکان و نهادها نیاز داریم. متاسفانه اولویت تسهیل کسب و کار است تا نظارت بر کسب و کار درحالی که نباید چنین باشد. اقدامات ما برای این است که به داشتن نسلی عاری از دخانیات برسیم، اما بدون حمایت و با دست خالی در حال انجام کار هستیم.
در ادامه محمدرضا مسجدی دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال گفت: مصرف سیگار در ایران به طور متوسط ۶۰ میلیارد نخ در سال است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان بیماریهای مرتبط با بخش سلامت میشود، همچنین حدود ۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ناشی از مصرف و مواجهه با ورود دخانیات برآورد شده است، وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ در مردان کشور ۲۵.۸۸ و در زنان ۴.۴۴ بود که به طور کلی در پنج سال اخیر در گروه سنی بالای ۱۸ سال روند افزایشی داشته است.
در ادامه محمدرضا مسجدی دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال گفت: مصرف سیگار در ایران به طور متوسط ۶۰ میلیارد نخ در سال است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان بیماریهای مرتبط با بخش سلامت میشود، همچنین حدود ۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ناشی از مصرف و مواجهه با ورود دخانیات برآورد شده است، وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ در مردان کشور ۲۵.۸۸ و در زنان ۴.۴۴ بود که به طور کلی در پنج سال اخیر در گروه سنی بالای ۱۸ سال روند افزایشی داشته است.
وی تاکید کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور هزینه میشود و ضرر اقتصادی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بخشهای تولیدی و توسعهای کشور به دلیل مرگ زود هنگام افراد مصرف کننده و در مواجهه با دود، غیبت از کار، ناتوانی و آتشسوزی است، افراد مشهور و معروف در گسترش فرهنگ سلامت بسیار نقش آفرین هستند، سیگار کشیدن در فیلمهای سینمایی و سریالهای نمایش خانگی به قدری برجسته شده است که ناخودآگاه توجه مخاطب را به خود جلب میکند.
به گزارش ایسنا دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات در پایان گفت: کودکان و نوجوانان نیز تحت تاثیر محیط اطراف خود قرار دارند همچنین تمایل دارند تا در پوشش و رفتار از دیگران به خصوص شخصیتهایی که از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، الگوبرداری کنند، سیگار کشیدن یکی از دسترسترین و راحتترین رفتارها برای تقلید کودکان و نوجوانان از شخصیتهای محبوب در فیلمها است در حالی که بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات مواد دخانی با اشکال مختلف ممنوع است و این اواخر به دلیل راهبردهای شرکتهای چندملیتی تبلیغ کننده دخانیات، جوانان به طور غیرمستقیم مورد هدف قرار گرفتهاند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید