علوم پزشکی دانشجویان ماهر تربیت می کند
رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی گفت: علوم پزشکی دانشجویی را تربیت میکند که مهارت دارد و پس از فارغ التحصیلی، وارد عرصه کار و خدمت میشود و این بیانگر موفقیت در آموزش است، علی رغم همه این موارد نیازمند ایجاد تغییرات و استفاده از ظرفیت دانشگاهها هستیم.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، غلامرضا حسن زاده امروز اول تیرماه در سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش پزشکی و کاربرد فناوری مصور سازی، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان سمپوزیوم تخصصی و هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت مرجعیت علمی و ادغام آموزش با پزشکی به عنوان دستاورد بزرگ نظام سلامت گفت: اگر بهداشت و درمان در بدنه آموزش حضور پیدا نکند قطعا آن آموزش تاثیرگذار نیست، علوم پزشکی دانشجویی را تربیت میکند که مهارت دارد و پس از فارغ التحصیلی وارد عرصه کار و خدمت میشود و این بیانگر موفقیت در آموزش است، علی رغم همه این موارد نیازمند ایجاد تغییرات و استفاده از ظرفیت دانشگاهها هستیم.
رئیس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه عدالت، تعالی سلامت و بهره وری در آموزش پزشکی، بحث استفاده از فناوریها در ارتقای آموزش دانشجویان را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: در آموزش امروز آنچه مهم است یادگیری میباشد، در این خصوص باید به سبکهای تدریس یادگیری دانشجویان و چگونگی استفاده از فناوریها توجه شود، باید برای ایجاد تغییر در آموزش نگاه جدیدی به آموزش داشته باشیم، استاد اگر به منابع روز دسترسی نداشته باشد از دانشجو عقب میماند. امروزه دسترسی به منابع، بسیار متنوع شده و نیازمند تغییر نگرش هستیم.
در ادامه محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به توسعه آموزش در نظام سلامت اظهار کرد: نظام سلامت در ایران الگوی منحصربهفرد از ادغام خدمات سلامت با نظام آموزشی و تحقیقاتی بوده و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است که یکی از مهمترین این دستاوردها توسعه آموزش پزشکی باکیفیت است، ارتباط برنامههای آموزش علوم پزشکی با واقعیتهای جامعه امری لازم و ضروری است، این مهم در سایه سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به یک الگوی شناختهشده منطقهای و جهانی تبدیل شده و این پاسخگویی اجتماعی در ارتباط با انتظارات جامعه، قابل سنجش و ارزشیابی است.
رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با اشاره به اهداف سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی گفت: این سمپوزیوم فرصتی مناسب در اختیار صاحبنظران و علاقهمندان قرار داده تا زمینه هماندیشی، تبادل تجارب و همافزایی تلاشها برای یافتن راهحلها فراهم شود.
وی در تبیین چشمانداز سمپوزیوم مصورسازی در آموزش علوم پزشکی افزود: فراهم آوردن زمینه شناخت در خصوص فناوریهای نوین آموزشی و ایجاد پل ارتباطی بین ایدههای انتزاعی و عینی و تعمیق یادگیری در فراگیران با استفاده از خلق فرصتهای شگرف، ایجاد افقهای جدیدی برای توسعه، آموزش و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی از چشماندازهای تعریفشده در این سمپوزیوم است، توجه اعضای سمپوزیوم به فناوریهای نوین در درمان از جمله پزشکی فرادقیق ضروری است، برای پیادهسازی پزشکی فرادقیق به سطح بالایی از سواد سلامت از سوی بیماران نیاز است، بیمارانی که دیگر سوژه پزشکی نیستند بلکه خود از شرکای کلیدی فرایند دستیابی و نگهداری سلامت محسوب میشوند.
آشوبی "هوش حاضر در همهجا" و "بازسازمانی نظامهای مراقبت سلامت" را از ابر روندها در دنیا برشمرد و گفت: هوش مصنوعی به عنوان انقلاب صنعتی پنجم، پدیداری اینترنت اشیا و خلق زیرساختهای هوشمند و همچنین افزایش آگاهیهای سلامت و مسئولیت فردی، تغییر در الگوهای بیماریها، افزایش در هزینههای سلامت و خصوصیسازی، رهیافت نوین بهسوی تشخیص و درمان و بازارهای همگرا جدید از محورهای کاربردی در این ابر روندها هستند.
رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی به موضوع "مدیریت دانش به معنای واقعی" و "یکپارچگی دانش در مقابل تفرق دانش" اشاره کرد و گفت: در طول ۱۰۰ سال گذشته ، پایههای آموزش عالی بر پایه رشتههای آکادمیک استوار بود و رشته محوری اساس و پایه کار، که این باعث تخصص گرایی در رشتههای آکادمیک و دانشگاهی شده اما دراینبین، رهیافتهای میانرشتهای با توجه به پیشرفتهای جهانی، حرف اول را میزند.
وی به چالش آموزش پزشکی نیز اشاره کرد و افزود: اگرچه کارآموزان پزشکی سالها در مورد فیزیولوژی، آناتومی و بیوشیمی درس میخوانند اما از روشهای رسمی مهارتهای اساسی رهبری، مانند نحوه هدایت یک تیم، چگونگی مقابله با مشکل کارکنان، نحوه آموزش و توسعه دیگران و ارائه راهکار برای حلوفصل تعارضات سازمانی بی بهره هستند.
به گزارش ایسنا آشوبی در پایان با بیان اینکه پرورش برای دنیای آینده و رهبری سازمانهای پیچیده سلامت نیازمند یک پزشک جامعالشرایط است تصریح کرد: گنجاندن دورههای مدیریتی و رهبری بالینی در کروکلومهای آموزش پزشکی به جهت تربیت "پزشکان پنج ستاره" ضروری است و در همین رابطه دورههای آموزشی توسعه رهبری بالینی پس از فارغالتحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مدیران شبکه و مدیران پرستاری آغازشده و قابل اشاعه در کل نظام سلامت است.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید