اعتراض دستیاران پزشکی به سوالات آزمون ارتقا
بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دستیار پزشکی نسبت به سوالات آزمون ارتقاء اعتراض کردند و در مقابل یک مقام مسئول وزارت بهداشت اعلام کرد که این اعتراضات مبنای علمی ندارد اما به تمامی آنها رسیدگی شده است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آزمون ارتقاء دستیاران و گواهینامه دستیاران پزشکی روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. پس از برگزاری آزمون کلید اولیه در اختیار داوطلبان قرار گرفت و مقرر شد که در صورت اعتراض یا سوال، دستیاران پزشکی موارد مورد اعتراض خود را به صورت اینترنتی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درج کنند.
گروهی شامل بر ۲ هزار و ۷۰۰ دستیار تخصصی پزشکی در نامه ای نسبت به این سوالات اعتراض کردند و یادآور شدند که این سوالات دچار مشکلات علمی و مفهومی بوده است. در نامه این دستیاران که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته آمده است:
1_ رعایت نشدن استاندارد تاکسونومی سوالات و توجه به اصل طراحی سوال بر اساس سرفصل های بالینی کاربردی تر و مهم تر که خود حکایت از غیر استاندارد بودن نحوه طراحی سوال در این آزمون دارد.
2_ عدم رعایت اصل طراحی سوال بر اساس بودجه بندی رفرنس های اعلامی و پروتکل های کشوری موجود در کوریکولوم آموزشی وزارت بهداشت، در حالی که با توجه به شرایط بالینی کشور و چالش های پیش رو، برای مطالعه ی این منابع زمان زیادی صرف شده و میبایست از این رفرنس ها سنجش به عمل می امده است.
3_ تعداد زیاد سوالات غلط و چند گزینه ای و یا دارای مشکلات علمی و مفهومی در اکثر رشته ها که نیاز به بررسی مجدد و حذف یا چندگزینه ای شدن آنها وجود دارد.
دستیاران پزشکی در ادامه نامه یادآور شده اند: با عنایت به اینکه دستیاران و پزشکان سرمایه وزارت بهداشت هستند و طی چند سال گذشته فشار روانی و جسمی زیادی را جهت رسیدن به آرمان خدمت حداکثری به مردم عزیز ایران تحمل کرده اند و جهت حمایت از تلا شهای شبانه روزی دستیاران تقاضا داریم نسبت به کاهش حد نصاب قبولی این آزمون اقدام فرمایید.
محسن عباسی مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در خصوص رسیدگی به اعتراضات دستیاران پزشکی در زمینه آزمون ارتقاء گفت: به تمام اعتراضات دستیاران پزشکی رسیدگی شده و در اختیار مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفته است.
وی در خصوص موضوع طرح شده از سوی دستیاران درباره "رعایت نشدن استاندارد تاکسونومی سوالات" گفت: تاکسونومی در واقع درجه اعتباری سوال به لحاظ نوع طراحی است. "تاکسونومی یک" به سوالاتی گفته می شود که حافظه ای هستند، "تاکسونومی دو" از این مرحله پیشرفته تر است و نیاز به یک مرحله استنتاج فکری در ذهن دارد. "تاکسونومی سه" پیشرفته تر از دو نوع قبلی است و دو مرحله استنتاج فکری دارد. به طور نمونه سوال این است که بیماری با یکسری علائم مراجعه کرده و به جای پرسیدن از نوع بیماری، نوع درمان پرسیده می شود.
مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در این مرحله دستیار باید علاوه بر تشخیص نوع بیماری، باید به درمان درست هم برسد. در واقع سوال دو مرحله استنتاج فکری دارد. اینکه ما فکر کنیم که در یک آزمون قرار است از چه نوع "تاکسونومی" سوال بدهیم، امکان پذیر نیست. "تاکسونومی" یک آزمون می تواند از نوع یک باشد یا می تواند از نوع سه باشد. هر چه آزمونی به سمت "تاکسونومی" سه برود، آزمونی است که به شکل تکمیل تری طراحی شده است. ضمن اینکه اگر همه آزمون از "تاکسونومی" نوع یک هم باشد اشتباه طراحی نشده است، بنابراین برداشت این دستیاران کاملا غلط است.
عباسی ادامه داد: در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی به گروه های آموزشی پیشنهاد می دهیم که سوالات از نوع «تاکسونومی» سه باشد ولی در مجموع چون آزمون ارتقاء تنها دانش فرد را می سنجد و به مرحله نگرشی و کارآمدی نمی رسد، طراحی از هر کدام از انواع این سوالات ایرادی ندارد. از همین رو ایرادی که دستیاران گرفته اند، صحیح نیست.
وی در پاسخ به ایراد دستیاران پزشکی مبنی بر "عدم رعایت اصل طراحی سوال بر اساس بودجه بندی رفرنس های اعلامی" خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بودجه بندی اعلامی سوالات کاملا محرمانه بوده و داخل گروه های بورد بوده است و اعلام عمومی نشده است که دستیاران بخواهند به آن اعتراض کنند. دلیل محرمانه بودن این موضوع این است که از نظر ما باید دستیاران تمام رفرنس های موجود را مطالعه می کردند. اگر اعلام می کردیم که بخشی از این فصول در امتحان نمی آید دستیاران آن بخش ها را نمی خواندند. برای همین اصلا اعلام نشده بود که سوال از کدام قسمت می آید تا دستیاران تمام منابع را مطالعه کنند.
مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه کرد: این موضوع "بودجه بندی اعلامی" صحیح نیست زیرا بودجه بندی اعلام نشده بود. در چه زمانی دبیرخانه بودجه بندی را اعلام کرده بود؟ ما اعلام کرده بودیم که از کل رفرنس ها سوال می آید. این ایراد مبنای علمی ندارد.
عباسی در خصوص مشکلی که دستیاران گفته اند که تعداد زیادی از سوالات غلط بوده اند یادآور شد: این افراد از کجا می دانند که تعداد زیادی از سوالات غلط بوده است؟ نکته اینجا است که آزمون ۲۲ تیر برگزار شده و دستیاران بعد از آزمون اعتراض کرده اند ولی جلسه رسیدگی به اعتراضات دیروز ۳۰ تیرماه به اتمام رسیده است. این موضوع نشان می دهد که شائبه برای آزمون طرح کرده اند اما باید پشتوانه واقعی آن را بدانیم.
وی اظهار کرد: رسیدگی به اعتراضات سوالات آزمون ارتقاء و گواهینامه روز گذشته به پایان رسید. تعداد بسیار زیادی اعتراض به سوالات داشتیم ولی از این مجموعه اعتراضات تنها تعداد اندکی مورد قبول واقع شد و از همان تعداد اندک هم برخی دو جوابی، برخی تغییر گزینه، و برخی به همه تعلق گرفت که آن هم به دلیل اینکه کمکی به داوطلبان شود تا نمره بهتری کسب کنند. الزاما آن سوالات غلط نبوده اند، طرح این ایرادات به صورت پایه ای غلط بودند زیرا مبنای علمی نداشتند.
به گزارش مهر مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پایان در خصوص زمان پاسخ به اعتراضات دستیاران پزشکی درباره آزمون ارتقاء گفت: پاسخ کلید نهایی و پاسخ اعتراضات امروز به مرکز سنجش آموزش پزشکی ارائه می شود. مرکز سنجش زمان انتشار آن را اعلام می کند. کلید اصلاح شده بر مبنای تغییراتی که برای سوالات بوجود آمده است هم منتشر می شود و در اختیار داوطلبان قرار می گیرد، نتایج نهایی آزمون ارتقاء دستیاری از مرکز سنجش آموزش پزشکی به دانشگاه ها اعلام می شود و نتایج آزمون گواهینامه دستیاری که آزمون پایان دوره محسوب می شود نیز از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به اطلاع دستیاران می رسد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید
11 نظر
امید
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
با سلام و اهدای احترام، هر چند معتقدم که امتحان و سوالات طرح شده در آن می بایست دقیق و صحیح و از همه مهم تر استاندارد و در چارچوب ارزیابی میزان دانش باشد، اما از سوئی دیگر باید مواظب باشیم دچار استاندارد دو گانه نشویم! نمیتوان از یک سو باور داشت که افراد نبایستی بر اساس سهمیه وارد رشته پزشکی و یا تخصصی و فوق تخصصی پزشکی بشوند(که به نظر من اعتقادی درست است) ولی از سوئی دیگر با ذکر مواردی مثل کشیک و کرونا و .. درخواست کاهش حد نصاب نمره را داشت!! اگر پذیرش سهمیه ای ها میتواند باعث کاهش سطح دانش جامعه پزشکی بشود کاهش حد نصاب نمره هم می تواند به شکلی دیگر باعث همین مشکل بشود، اگر امتحان استاندارد نبوده، سوالات متناسب طرح نشده، سئوالات غلط بوده و ... بهتر است بر همین موارد تکیه کرد و نه مشکلات اجتماعی و فردی(که راه را برای ادعاهای دیگر باز میکند) فراموش نکنیم در رشته پزشکی برای درمان مناسب و علمی نیازمند دانش هستیم و این دانش جزو بایدها نی باشد و نه جزو ممکن ها، بنابراین برای کسب تخصص، فوق تخصص و یا حتی پزشکی عمومی بایستی بایدها تکمیل شود!
ناشناس
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
چه قدر نگاه یک طرفه دارن ایشون واقعا این امتحان این قدر سخت با شرایط سخت رزیدنتی عادلانه است؟ بعد میگن چرا رزیدنت ها خودکشی میکنن چرا فرار میکنن نا امیدی و یاس رو شما پخش میکنید خسته شدیم از حمالی در بیمارستان های شلوغ دولتی از نادیده گرفته شدن توسط اساتید جوونیمونو از بین بردید با بی تدبیری
Radiology
۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
اگه رزیدنت رادیو، تاریخ کشف اشعه ایکس به میلادی رو ندونه مشکلی در تشخیص پاتولوژی بیماراش به وجود میاد!؟ آخه اینا چه سوالایی بود؟ ین فقط یه مثالش بود... نهایتا هم اینجوری جوابمونو میدن متاسفم واقعا همین
ناشناس
۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
سلام. اشتباه درطرح سوالات کاردیو چه علتی میتونه داشته باشه ؟ وقتی که رزیدنت تا شب امتحان کشیک داده و نخوابیده و استراحت مختصری هم نداشته ایا این آزمون میتونه آزمایش دقیقی از دانستههای یه رزیدنت باشه ؟؟؟ اونم با وجود مشکلات فراوان رفاهی رزیدنت و درامد ناچیز حقوقی و وارد کردن استرس های مختلف به اونا؟! این امتحان عادلانه نیست
ناشناس
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
سلام....ما زمانی وارد دوره رزیدنتی شدیم که کرونا در اوج خود بود....ما فقط خودمون در خطر نبودیم....خانواده هامون بودن....ما تو اون دوران انقدر وقت کم داشتیم که نتونستیم به اندازه کافی درس بخونیم ولی تا دلتون بخواد با جون و دل مریض دیدیم و از خودمون گذشتیم....اگه این امتحان واسه سنجش ما هست...اگه با این امتحان میخواین ما رو عقب بندازین.....دیگه حرفی نمیمونه....ما خط اول کرونا بودیم درست خط مقدم جبهه.....چقدر مریض شدیم دوباره سرپا شدیم....بعد خدا کمکمون کنید تا یاد بگیریم از خودگذشتگی رو....ما از خودمون گذشتیم..وظیفه امون بود و هست با تمام وجود واسه بچه کوچولوهای کرونایی جنگیدم و با رفتن هرکدومشون هزار بار جون دادم...ما خوشحالی زیادی رو به پدر مادرها هدیه کردیم با برگشتن کوچولوهای عزیز به آغوش خانواده....ما رو هم شاد کنید...تنهامون نزارین
ناشناس
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
با سلام این یک سنت غلط در بین مسئولین کشور است که زیر بار هیچ انتقادی نمیرن و بجای پذیرفتن اشتباهاتشون هزاران توجیه میارن این دکتر عباسی هم همینطوره بهش برخورده که تعداد زیادی از رزیدنت ها از مدل سوالات ارتقا امسال انتقاد کردن.
ناشناس
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
اقای دکتر عباسی ایا پرسیدن سال کشف دستگاه رادیولوژی در درمان بیماران نکته بسیار مهم برای تایید یک پزشک متخصص برای درمان هست کاش به جای جانبداری از خود و سیستم خود یک نگاه عادلانه داشتید به مساله از بی نظارتی شما به دانشگاهها گرفته تا این امتحان دستیار سال چهارم یک دانشگاه تا نیمه خرداد بخش رفته کشیک داده یک دانشگاه از مهر سال قبل تعطیل شده کجای این عدالت هست؟ نوع پاسخ و لحن شما به ۲۷۰۰ فرد پرتلاش که بار مهم پاندمی کرونا از سال اول بر دوش انها بود اصلا جالب نیست ما کارگران خطاکار نیستیم که با این لحن با ما صحبت میکنیم
ناشناس
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
باسلام در شرایط سخت کرونا که بخش های دیگر هم کاور میکردیم و آموزش نصفه نیمه و ناقص و ... لطفا این شرایط را نیز در نظر بگیرید
بهیه السادات رنجبر
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
تمامی مطالب فوق مورد تایید می باشد
ناشناس
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
بسیار سخت و زمان کم مطالعه و امتحان کشیک های سخت و طولانی کا ردر بخشها با بیماران متعدد امتحان یکسان برای تمامی سالها و خواستار تغییر بیس ۲۰نمره می باشیم
ناشناس
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
باسلام بنظرم اشکال به سوالات وارد است،باتوجه به استرس و اینده پزشکان،و لطفی که رزیدنتها درایام کووید به مردم کردند،باید تحت تاثیرباشد