بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان، مصرف الکل است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جمالو با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی پراهمیت گفت: بر اساس آمار سال 1395 در حوزه دانش‌آموزی 2.1 درصد جمعیت دانش‌آموزان دچار شیوع مواد مخدر بودند که اعتیاد در بین دانش‌آموزان هنرستانی بیش‌تر بود و 0.15 درصد دانش‌آموزان هنرستان شیشه، 0.36 درصد حشیش، 0.96 درصد ماریجوانا و 5.4 درصد مصرف الکل داشتند.

وی افزود: شیوع‌شناسی اعتیاد هر 5 سال یک‌بار انجام می‌شود و شیوع شناسی جدید در حال اجراست، دانش‌آموزان دبیرستان 0.19 درصد مصرف شیشه، 0.24 درصد حشیش، 0.57 درصد ماریجوانا و 3.53 درصد مصرف الکل داشتند همچنین 5.39 درصد جامعه فعال کشور یعنی 4 میلیون و 402 هزار و 800 نفر در سنین 15 تا 64 سال آلودگی به اعتیاد دارند و این رقم در کل دنیا نیز تقریباً بدین صورت است، سلامت فرزندان کشور جایی برای تعارف ندارد، بر اساس اسناد سازمان ملل اعتیاد یک اپیدمی است، ما زمانی در کرونا موفق شدیم که ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد و مردم نسبت به این موضوع حساس شدند، موضوع مواد مخدر هم باید جدی گرفته و جزو دغدغه‌های مسئولان کشور شود و از پاسکاری مسئولیت خودداری شود.

در ادامه مهری سادات موسوی معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اعتیاد به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی گفت: مدل اعتیاد در دهه اخیر تغییر کرده و سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به 10 سال رسیده است همچنین اعتیاد زنانه شده، در کنار این موارد قیمت پایین مواد مخدر، صنعتی شدن و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را شاهد هستیم، به عنوان مثال خانواده‌ها تصور می‌کنند که فرزندشان در اتاق خود و در فضای امن است اما در حال مصرف مواد مخدر صنعتی است.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی افزود: با افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی اعضای خانواده هم آسیب می‌بینند به عنوان مثال پدری که مصرف مواد مخدر صنعتی دارد دچار توهم شده و به اعمال خشونت علیه خانواده اقدام می‌کند از سوی دیگر قیمت مواد مخدر با توجه به تورم سال‌های اخیر چندان افزایش نداشته است، سامانه نماد از سال گذشته قطع است و دسترسی ما به آن وجود ندارد، البته در برخی استان‌ها اگر فرد دلسوزی وجود داشته باشد ارتباط ما را با سامانه نماد برقرار می‌کند.

موسوی در پایان گفت: ظرفیت آموزش و پرورش در ارائه خدمات مددکاری اندک است، در بهزیستی اعلام کردیم که مددکاران ما در خدمت مدارس باشند، در برخی موضوعات کادر مدرسه اگر تخصص لازم را نداشته باشد نباید ورود کند اما سیستم آموزش و پرورش بسته است و اجازه همکاری نمی‌دهد ما بیشتر از اینکه نیاز به تغییر و به‌روزرسانی کتب درسی داشته باشیم نیاز به تغییر و به‌روز رسانی رویکرد و نگرش‌ها در آموزش و پرورش داریم. باید با یک عزم ملی آموزش و پرورش را از این فضای طبقاتی که در حال حاضر برآن حاکم است در بیاوریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب "نماد عنوان اختصاری طرحی با نام «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان » است که در سال 1394 ،در قالب ائتلاف 9 دستگاه و با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و موثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و آغاز شد."

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.