بینالمللیسازی آموزش ارتباطی با ظرفیت پذیرش داخلی ندارد
نایبرئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی با بیان اینکه بینالمللیسازی آموزش هیچ ارتباطی با میزان ظرفیت پذیرش دانشجوی داخل کشور ندارد گفت: ظرفیت پذیرش داخلی دانشگاهها را حفظ کردهایم و نه تنها ظرفیت داخلی کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است. آنچه که در ارتباط با موضوع بینالمللی سازی وجود دارد، ظرفیتهای اضافه است. ما باید ظرفیتهایی ایجاد کنیم تا بتوانیم توانمندیهای خود را به دنیا نشان دهیم.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، غلامرضا حسنزاده در خصوص تصمیمات جلسه شورای "معین" شورای عالی برنامهریزی علومپزشکی در ارتباط با بررسی ضرورت برنامه آموزشی رشتههای جدید در دانشگاههای علومپزشکی گفت: هنگامی که درخصوص تصویب یک رشته دانشگاهی تصمیمگیری میکنیم با ۲ مرحله مواجه هستیم. در مرحله نخست، ضرورت ایجاد یک رشته مورد بررسی بررسی قرار میگیرد که آیا متناسب با نیازهای جامعه است و به چه تعداد نیرویی نیاز داریم. بررسیها به تعداد نیروی مورد نیاز و منطبق بودن رشته با نیازهای جامعه محدود نمیشود بلکه دانشآموختگان یک رشته چه نقشی در جامعه ایفا میکنند مورد بررسی قرار میگیرد.
وی در خصوص مرحله دوم بررسی تصویب و ایجاد یک رشته دانشگاهی اظهار کرد: در این مرحله، برنامههای آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد. هدف از انجام کار این است که یک رشته جدید با سایر رشتهها تداخل نداشته باشد، پس از اینکه ۲ مرحله به سرانجام برسند رشتهها در شورای عالی برنامهریزی مورد بررسی قرار میگیرند، اظهار کرد: شخص وزیر بهداشت، مدیران مرتبط و تعدادی از افرادی حقیقی در شورای عالی برنامهریزی حضور دارند و در ارتباط با رشته جدید تصمیمگیری میکنند.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی در ارتباط با ایجاد رشته "دیپلماسی سلامت و ارتباطات بینالمللی" در مقطع دکتری تخصصی گفت: به تعدادی نیرو نیاز داریم که بتوانند در این زمینه دیپلماسی به ما کمک کنند. ما به افرادی نیاز داریم که نسبت به مسائل دیپلماسی و ارتباطات آگاه باشند و مسائل حوزه سلامت را بشناسند. در این زمینه درنظر داریم تعداد محدودی را تربیت کنیم که برای حل مشکلات به وزاتخانههای "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و "امور خارجه" کمک کنند.
حسنزاده در خصوص برگزاری کمیته تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی برای دانشجویان بینالملل گفت: کمیته تطبیق در سالهای گذشته تشکیل شده اما میزان فعالیتهای آن در دوره اخیر افزایش یافته است. مسائل مربوط به بینالمللیسازی آموزش را در کمیته تطبیق در کانون توجه قرار دادهایم. با توجه به فرمایشات رهبری، بینالمللیسازی بسیار موثر و مهم است؛ به همین دلیل، میبایست ظرفیت بینالمللی خود را افزایش دهیم تا ظرفیتها و دستاوردهای جمهوری اسلامی را به دنیا معرفی کنیم.
در زمینه آموزش پزشکی پیشتاز هستیم
وی افزود: پیشرو بودن در عرصه آموزش پزشکی موجب سرآمدی جمهوری اسلامی شده است، براساس اظهارت پروفسور ریکاردو، رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی ایران در زمینه آموزش علومپزشکی یک کشور پیشرو است و سایر کشورها میبایست ایران را به عنوان یک الگو قرار دهند، اگرچه در زمینه آموزش پزشکی یک کشور پیشرو هستیم اما باید به این موضوع اذعان کنیم که به تمام آرزوهای خود در این زمینه نرسیدهایم. ما جزو کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی هستیم لذا باید بتوانیم توانمندیهای خود در زمینه بینالمللی بهکار بگیریم. این موضوع میتواند عامل تبادل تجربه میان ما و کشورهای دوست و همسایه شود کشورهایی که با ما مراودات دارند، بینالمللیسازی آموزش هیچ ارتباطی با میزان ظرفیت داخلی ندارد. ظرفیت داخلی دانشگاهها را حفظ کردهایم نه تنها ظرفیت داخلی کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است. آنچه که در ارتباط با موضوع بینالمللی سازی وجود دارد، ظرفیتهای اضافه است. ما باید ظرفیتهایی ایجاد کنیم تا بتوانیم توانمدیهای خود را به دنیا نشان دهیم.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی با اشاره به سفر اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در اردیبهشت ماه به ایران گفت: در این سفر یک نفر از اعضای تیم فدرسیون جهامی آموزش پزشکی اعلام کرد، پیش از سفر به ایران هزار ایمیل با محتوای "به ایران سفر نکنید" دریافت کرده است. این عضو اعلام کرد حالا که به ایران سفر کرده است دلیل این پافشاری برای سفر نرکدن به ایران را متوجه شده است، اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تصور نمیکردند که ایران در عرصه آموزش پزشکی از چنین جایگاهی برخودار باشد، حالا که آمریکا برای سفر نکردن افراد به ایران برنامهریزی میکند ما با برنامهریزی میتوانیم مراودات علمی خود را افزایش دهیم. ما با بهرهگرفتن از روشهای عزتمندانه میتوانیم جایگاه خود در جهان را حفظ کنیم.
حسنزاده گفت: دولت سیزدهم توانسته است ارتباطات خوبی با کشورهای دیگر برقرار کند، تمام دنیا به کشورهای ایالات متحده و کشورهای اروپایی محدود نمیشود. ما میتوانیم با بسیاری از کشورهای جهان مراوده داشته باشیم و توانمدیهای خود را به آنها معرفی کنیم و از توانمندیهای آنها آگاه شویم. مراودات بینالمللی لازم و ضروری است افرادی که با بیان اینکه ما دانشجویی ایرانی داریم به بینالمللیسازی دانشگاهها انتقاداتی وارد میکنند، انتقاد آنها خارج از انصاف است. ما ظرفیت داخلی را حفظ کردهایم و ظرفیت را در عرصه بینالمللیسازی ایجاد کردهایم. ضمن اینکه مراودات بینالمللی سبب گسترش ظرفیت داخلی در درازمدت میشود، باید در چشماندازهای خود آینده کشور را در کانون توجه قرار دهیم، سند "سیاستهای کلی سلامت ابلاغی رهبری" در سال ۹۳ ابلاغ شده است. برنامههای خود در زمینههای مختلف مانند ادغام آموزشی مبتنی بر این سند است، همچنین برنامهها توسعه ۵ ساله داریم که بینالمللیسازی آموزش در سند چهارم مورد توجه دولتها قرار گرفته است. ما باید برنامهریزی داشته باشیم و سرفصلهای آموزشی را متناسب با مواردی که اتفاق میافتد تنظیم و بازنگری کنیم.
به گزارش ایسنا وی در پایان در خصوص مردمیسازی آموزش اظهار کرد: سند مردمیسازی آموزش توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده شده است. ما در وزارت بهداشت، جلساتی و مباحثی در ارتباط با موضوع مردمیسازی داریم تا تحلیلهای لازم در ارتباط با این موضوع شکل بگیرد. سند مردمیسازی آموزش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب میشود، از طرف دیگر موضوع مردمیسازی آموزش از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است. این احتمال وجود دارد که از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شود و به اجرا درآید. تصور میکنم، اجرای سند مردمیسازی میتواند گام بسیار مهمی باشد و زمینه مشارکت مردم در آموزش علومپزشکی را شکل دهد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید