باید در دانشگاهها در کنار دروس پزشکی، دیپلماسی علمی نیز تدریس شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه باید در دانشگاهها در کنار دروس پزشکی، دیپلماسی علمی نیز تدریس شود گفت: دیپلمات کسی است که با حضور در کشورهای مختلف هویت خود را حفظ کرده و آن را اشاعه خواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی در اختتامیه پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور که امروز در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ پر افتخار جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و بهداشت نیاز به تحلیل دارد گفت: در ابتدای انقلاب در این حوزه ۱۰۰ درصد وابستگی داشتیم به گونه ای که پزشکان خارجی داشتیم و تنها ۲۰ درصد از داروهای مورد نیاز در داخل تولید میشد.
وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین تعداد کل دانشگاه های علوم پزشکی کشور ۹ دانشگاه، بوده ولی امروزه ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۲۷ هزار دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی فعال هستند، هیچ رشتهای حوزه پزشکی در خارج از کشور نیست که در دانشگاه های علوم پزشکی ارائه نشده باشد، یکی از مهمترین مسائل رشد هویت است. امروز دشمن هویت را نشانه رفته است چون منبع رشد به شمار میرود.
وی افزود: زمانی که آمریکا سفینه خود را به ماه فرستاد تا انسان را در ماه قرار دهد، بودجه هویت امریکا مشخص شد و در همان زمان اعلام میشد که ایرانیان قادر به ساخت اولین نیازهای خود نیستند، این در حالی است که وقتی غربی ها در تاریکی یه سر می بردند ما ابو علی سینا را داشتیم، ایران جزو اولین کشورهای دنیا است که سلولهای بنیادی را وارد علوم پزشکی کرد، ما امروزه در حیطه های علوم پزشکی رشد خوبی داریم و باید هویت خود را حفظ کنیم.
به گزارش ایسنا عین اللهی حرکت وزارت بهداشت را به سمت مرجعیت علمی دانست و گفت: در مذاکراتی که با وزاری ۲۰ کشور مختلف داشتیم همگی اذعان داشتند حوزه سلامت ایران در وضعیت برتر قرار دارد و آنها تقاضای نیروی انسانی از ما داشتند، هماهنگی میان اجزای مختلف اجزای حوزه آموزش پزشکی امری ضروری است، لازم است همه امکانات تحقیقاتی به صورت اشتراکی استفاده شود و به معاونت فناوری وزارت بهداشت تاکید شده است که یکی از شاخص های ارزیابی مراکز تحقیقاتی تعداد فعالیت دانشجویان در این مراکز باشد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید