متاسفانه اقتصاد کنترل شده بر حوزه تجهیزات پزشکی حاکم است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلیل سعیدلو رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و دارویی در خصوص شرایط فعلی صنعت تجهیزات پزشکی ایران گفت‌وگویی انجام داده که متن کامل آن به شرح زیر است:
 
نمایشگاه ایران مِد چطور بود؟

با توجه به زیرساخت‌ها و سالن‌های بسیار استانداردی که در نمایشگاه شهر آفتاب وجود دارد به نظر من خیلی نمایشگاه موفقی بود و تقریبا می‌شود گفت اکثر مطلق همکارانی که در نمایشگاه غرفه داشتند از این نمایشگاه ابراز رضایت کردند و هدف ما هم این بود که مقایسه‌ای شود با سایر مکان‌های نمایشگاهی که در تهران وجود دارد و به این نتیجه رسیدیم که بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه شرکت‌های تجهیزات پزشکی می‌تواند شهر آفتاب باشد، از جمله به دلیل فضای نمایشگاه، پیوستگی فضاها به یکدیگر، پارکینگ بسیار زیاد و دسترسی. علیرغم اینکه به نظر می‌رسد نمایشگاه شهر آفتاب از مرکز شهر تهران دور است اما از نظر زمانی اکثر کسانی که به نمایشگاه مراجعه کردند مشکلی از نظر ترافیک نداشتند و در ترافیک معطل نشدند و این یک مزیت است. همچنین نزدیکی به فرودگاه امام و بسیاری از زیرساخت‌های دیگر که باید از نزدیک دید و قضاوت کرد. به نظر من نمایشگاه خوب بود و مورد استقبال همکاران قرار گرفت و بیشتر بازدیدکنندگان تخصصی هم مرتبط با حوزه تجهیزات پزشکی بودند و شاید این نکته مدنظر تمامی عرفه‌داران نمایشگاه هم باشد.

چه افراد مطرحی از نمایشگاه بازدید کردند؟

مدیران تجهیزات پزشکی، مدیران ارشد سازمان غذا و دارو، نمایندگان مجلس و رئیس شورای شهر از نمایشگاه بازدید داشتند و از رئیس شورای شهر هم درخواست کردیم که فضاهای نمایشگاه شهر آفتاب توسعه پیدا کند تا بتوانیم با تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان در سال‌های آینده در این نمایشگاه حضور پیدا کنیم.

چند درصد از شرکت‌های نمایشگاه ایران مِد تولیدی هستند؟

از ۲۲۰ شرکت حاضر در نمایشگاه، ۷۰ درصد تولیدکننده هستند.

نظر شما درباره حواشی اخیر درباره نمایشگاه ایران مِد چیست؟ از جمله اینکه گفته شد این نمایشگاه مجوز ندارد.

نمایشگاه شهر آفتاب مجوز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی را از سازمان توسعه تجارت دریافت کرده است و از وزارت بهداشت، وزارت صمت و مجموعه شهر آفتاب هم مجوز گرفتیم و به شکل مکتوب هم این مجوزها را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردیم.

پس چرا معاون سازمان توسعه تجارت گفت این سازمان مجوزی برای برگزاری نمایشگاه ایران مِد صادر نکرده است؟

معاون سازمان توسعه درباره لفظ بین‌الملل صحبت کرد که بلافاصله ما در این زمینه از وزارت صمت درخواست مجوز کردیم که متاسفانه با تاخیر مجوز ما را صادر کردند. ما از سازمان صمت استان تهران مجوز گرفتیم.

نظر شما درباره یکسان بودن قیمت غرفه شرکت‌های داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران مِد چیست؟

قیمت غرفه‌های این نمایشگاه به ازای هر متر تقریبا حتی از نمایشگاه‌های استانی هم پایین‌تر شده که این برای غرفه‌داران در مقایسه با نمایشگاه‌های دیگر قابل قبول بوده اما اینکه چرا قیمت‌ها بین واردکننده و تولیدکننده برابر است، این سیاست نمایشگاه شهر آفتاب است که فعالان ایرانی را یکسان در نظر گرفته اما شورای شهر مصوبه‌ای برای دادن تخفیف به تولیدکنندگان داشت که به این نمایشگاه نرسید و ابلاغ نشد. برای اجرای این مصوبه خیلی پیگیری کردیم که برای تولیدکنندگان تخفیف بگیریم اما به نمایشگاه سال آینده موکول شد.

نظر شما درباره برگزاری واحد و مشترک دو نمایشگاه ایران هلث و ایران مِد چیست؟ آیا برگزاری دو نمایشگاه با فاصله نسبتا کم اتفاق مثبتی است؟

ما فراتر از این فکر می‌کنیم. حتی فکر می‌کنیم اگر ظرفیت وجود داشته باشد نمایشگاهی در حوزه سلامت برگزار کنیم که هم دارو در آن باشد هم تجهیزات پزشکی. امیدواریم که ظرفیت‌ها برای این کار فراهم شوند و هم دارو و هم تجهیزات پزشکی در یک زمان مشخص، نمایشگاه برگزار کنند. اختلافاتی که وجود دارد هم اختلاف سلیقه است و ریشه‌ای نیست و امیدواریم با نشست‌هایی که با همکاران می‌گذاریم این اختلافات را برطرف کنیم و بابت این قضیه هم اهتمام و اراده کافی در انجمن وجود دارد و آماده‌ایم زمان بگذاریم و صحبت کنیم و اختلافات را برطرف کنیم.

آیا امیدوارید این دو نمایشگاه سال آینده با هم ادغام شوند؟

امیدواریم. از همه فعالان در حوزه تجهیزات پزشکی استقبال می‌کنیم که در نمایشگاه سال آینده هم به جمع ما بپیوندند.

ادغام چطور؟

اگر ظرفیت باشد چه اشکالی دارد که در سال دو نمایشگاه داشته باشیم. تولیدکنندگان و فعالان در حوزه تجهیزات پزشکی می‌توانند در هر دو نمایشگاه یا یکی از آنها شرکت کنند. هیچ منعی هم در این زمینه وجود ندارد. خیلی اوقات در خیلی از کشورها ممکن است چند نوبت نمایشگاه برگزار شود. هیچکدام هم علیه آن یکی نیست و در امتداد هم هستند. ما به این موضوع به شکل تقابلی نگاه نمی‌کنیم و به عنوان یک ظرفیت نگاه می‌کنیم که در دو فصل جداگانه ایجاد شده و به مخاطب حق انتخاب داده که انتخاب کند در کدام نمایشگاه شرکت کند یا در هر دو نمایشگاه شرکت کند. ضمن اینکه ممکن است در همین فاصله زمانی دستاوردهایی نیاز به رونمایی داشته باشند که می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد.

در حال حاضر مهمترین مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی ایران کدامند؟

زنجیره تامین و گردش اقتصادی تجهیزات پزشکی هم‌اکنون تحت کنترل و دستور است. متاسفانه اقتصاد کنترل شده بر حوزه تجهیزات پزشکی حاکم است. بخش خصوصی به فضای رقابتی نیاز دارد تا بتواند  محصول کیفی تولید کند و این فضا باید تقویت شود. باید به این سمت حرکت کنیم که ارز برای صنعت تجهیزات پزشکی تک‌نرخی شود. زیرساخت‌های تولیدکنندگان باید نوسازی شوند و از قیمت‌های دستوری پرهیز شود تا در فضای رقابتی هم کیفیت افزایش یابد، هم قیمت کنترل شود. یکی دیگر از مشکلات سایه انداخته روی اقتصاد تجهیزات پزشکی مطالبات است. تولیدکننده به موقع و در زمان کوتاه مطالبات خود را دریافت نمی‌کند و این باعث می‌شود که نتواند به بالندگی لازم برسد، نوآور باشد و محصولات جدید را تولید کند. اگر قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران حاکمیتی، فضا را برای تولیدکننده باز کنند  و به بخش خصوصی اعتماد بیشتری داشته باشند، مطمئن باشید که می‌توانیم در حال حاضر که حدودا نیمی از نیازمندهای کشور را در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی تامین می‌کنیم، این رقم را مانند دارو به بیش از ۹۰ درصد برسانیم.

به نظر شما تکلیف ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات پزشکی چه خواهد شد؟

براساس آنچه که اطلاع دارم به نظر می‌رسد ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی نشده است. حال اینکه ارز تجهیزات پزشکی ۲۸۵۰۰ تومان خواهد بود یا ۳۸ هزار تومان یا عدد دیگری هنوز مشخص نیست. فانا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.