آیا هوش مصنوعی رویای پزشکی از راه دور را محقق می‌کند؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.

از هوش مصنوعی در دنیا کاربردهای متنوع و فراوانی دارد از این تکنولوژی در زمینه‌های مختلفی برای اتوماتیک کردن و یا هوشمند کردن فرآیندها استفاده می‌شود. برای مثال موتور جستجوگر گوگل از هوش مصنوعی در جستجوهایش استفاده می‌کند تا بهترین و نزدیک‌ترین نتیجه به آن چه که کاربر می‌خواهد را پیدا کند. البته باید گفت که هوش مصنوعی و رباتیک دو علم کاملا جدا از هم هستند و اصلا به یکدیگر شباهتی ندارند و تنها در برخی از بخش‌ها به منظور هوشمند شدن ربات‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

از این علم می توان در کسب و کارهای مختلف استفاده کرد که حوزه سلامت یکی از این عرصه‌ها است که می تواند بهبود نتایج معالجه بیماران و در عین حال کاهش هزینه درمان آنها باشد.

امروزه شرکت‌های فعال در حوزه سلامت می خواهند با استفاده از یادگیری ماشین روند تشخیص و درمان را بهتر و سریعتر انجام دهند، به این ترتیب هوش مصنوعی می تواند تمام اطلاعات مربوط به بیمار را از منابع موجود استخراج کند تا یک فرضیه ایجاد کند و پس از اطمینان آن را ارائه دهد، سایر برنامه‌هایی که هوش مصنوعی دارند مانند چت بات ها می‌توانند به بیماران برای برنامه ریزی قرار ملاقات، پاسخ به پرسش ها، صدور صورت حساب کمک کنند و یا به صورت یک دستیار سلامت مجازی به فرد بازخوردهای پزشکی ارائه دهد.

ایران و تحقیقات "هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور"

عباس شیخ طاهری استاد گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای یک طرح تحقیقاتی با موضوع "کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور" گفت: تله مدیسین منجر به کاهش مراجعات، هزینه و راحتی بیشتر در دریافت خدمات برای بیماران می‌شود. همچنین هوش مصنوعی سرعت و دقت ارائه خدمات را بیشتر و خطاها را کمتر می‌کند. بنابراین ترکیب این دو فناوری مزایای زیادی برای بیماران خواهد داشت.

این دبیر هسته پژوهشی هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال که در حوزه های به کارگیری یادگیری ماشین در حوزه سلامت، سلامت دیجیتال، و نظام‌های مدیریت داده‌ها و اطلاعات سلامت در قالب برنامه‌های ثبت بیماری و پیامدهای سلامت تحقیقات پژوهشی داشته است در این خصوص گفت: در هسته پژوهشی هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال که از ۴ سال پیش شکل گرفته، سعی شده است تا در راستای اولویت‌های تحقیقاتی و اهداف کلان دانشگاه فعالیت شود، در این هسته تحقیقاتی، در حوزه سلامت دیجیتال و پزشکی از راه دور، حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سامانه‌های بهداشت عمومی و ثبت بیماری‌ها، سلامت همراه و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سلامت فعالیت می‌شود.

وی به همکاری با گروه‌های بالینی مختلف در داخل و خارج دانشگاه برای راه اندازی این برنامه‌ها، تولید اپلیکیشن‌های حوزه سلامت و ارائه مدل‌های هوش مصنوعی "عمدتا یادگیری ماشین" برای تشخیص بیماری یا پیش بینی پیامد بیماران به‌خصوص پیامدهای کوتاه مدت یا بلندمدت مراقبت و استانداردهای مربوط به فناوری‌های اطلاعات سلامت و به طور مشخص تر استانداردهای ترمینولوژی و کدینگ اشاره کرد و افزود: در قالب این هسته تاکنون با بیش از ۱۰ دانشگاه کشور و مراکزی مانند وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت همکاری داشته و در راه اندازی بیش از ۱۵ برنامه ثبت بیماری و پیامد سلامت مشارکت داشته ام.

شیخ طاهری تاکید کرد: هوش مصنوعی یکی از روندهای جدید در حوزه سلامت است که در بسیاری از موارد می‌تواند به کمک بیماران و تیم سلامت بیاید. از طرفی، تله مدیسین از طریق ارائه خدمات از راه دور می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها، کاهش مسافرت‌ها و آسایش بهتر و بیشتر در دریافت خدمات شود و به نظر می‌رسد ترکیب این دو حوزه بتواند مزایای بیشتری برای تیم سلامت و بیماران ایجاد کند، ترکیب این دو حوزه موضوع جدیدی است که در چند سال گذشته و به‌خصوص بعد از کرونا رواج پیدا کرده است. دلیل انجام این مطالعه شناسایی روندهای نوظهور ترکیب این دو فناوری برای ارائه خدمات بهتر به بیماران بوده است.

استاد گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کشورهایی چون آمریکا و اسپانیا در این عرصه پیشتاز هستند، در مطالعاتی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گرفت، روندهای نوظهور ترکیب این دو فناوری در جهان مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود در چه حوزه‌های پزشکی امکان اجرای این ترکیب فناورانه وجود دارد و نتایج آن در ارائه مراقبت‌ها به بیماران چگونه بوده است، با برخی مراکز در حال مذاکره با برخی مراکز هستیم تا در صورت امکان، فناوری موردنظر را به صورت کاربردی در این مراکز طراحی کنیم، تله مدیسین می‌تواند منجر به کاهش مراجعات، کاهش هزینه، راحتی بیشتر در دریافت خدمات برای بیماران شود.

به گزارش ایرنا وی در پایان افزود: با هوش مصنوعی می‌توان سرعت ارائه خدمات، دقت خدمات را بیشتر و خطاها را کمتر کرد. بنابراین انتظار می‌رود که ترکیب این دو فناوری با هم بتواند مزایای زیاد برای بیماران فراهم کند همانطور که در مطالعات گذشته نیز تاکید شده است، هسته پژوهشی هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال با وجود آنکه از سوی برخی متخصصان و دانشجویان در حال پیگیری است، تاکنون منابع و امکانات مشخصی نداشته و تاکنون از منابع محدود موجود استفاده کرده است؛ در صورتی که پروژه‌های مربوط به فعالیت‌های این هسته نیز به منابع و امکانات بیشتری دارد، از آنجایی که فعالیت‌ها و لاین‌های پژوهشی این هسته به طور مستقیم در راستای اولویت‌های دانشگاه است، حمایت از چنین فعالیت‌هایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.