🔴 صبر ما خسته شد!
✅ مدتی قبل، گزارشی را با موضوع «نحوه اجرای مصوبه افزایش کمک هزینه دستیاران رشته‌های تخصصی و امتناع و حتی انکار بسیاری از دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی سراسر کشور» منتشر کردم. 
در پایان این گزارش تحقیقی، سوالاتی هم طرح کردم و از وزارت بهداشت خواستم که به هر نحوی که مایل هستند به این سوالات پاسخ دهند. 

✅ این درخواست باعث شد که مسئول روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت در گروه تلگرامی که توسط خود این معاونت ایجاد شده و خبرنگاران رسانه‌های مختلف در آن حضور دارند، درباره برخی از موارد مطرح شده، توضیحاتی ارائه کند. من هم توضیحات ارائه‌شده را در قالب یک خبر تنظیم کردم اما به جهت حفظ رابطه حسنه و دوری از جنجال، خبر را قبل از انتشار برای ایشان ارسال کردم و گفتم که اگر آنچه در جمع عمومی خبرنگاران عنوان کردید، مورد تایید شماست منتشر کنم. 
مدیر روابط عمومی معاونت آموزشی اما خواستار ان شد که فعلا خبر را منتشر نکنم تا توضیحات از زبان خود دکتر باقری‌فرد معاون محترم وزیر بهداشت بیان شود. بعد هم قرار شد یا پاسخی کتبی به سوالات ارائه شود و یا در اسرع وقت، هماهنگی لازم جهت مصاحبه با دکتر باقری‌فرد انجام شود.

✅ مدتی گذشت ولی خبری نشد. مجددا پیگیری کردم. ولی این‌بار از پاسخگویی به پیامم هم خبری نشد. بنابراین متنی را با عنوان «اطلاعیه» تنظیم و در پالنا منتشر کردم.
در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: 

⬅️ بنابر اعتقاد راسخ پالنا به اطلاع‌رسانی صحیح و مبتنی بر متن و دوری از حاشیه، منتظر پاسخ‌های رسمی وزارت بهداشت می‌مانیم. هرچند به روابط عمومی معاونت آموزشی هم اعلام شده است که این پاسخگویی لازم است در زمان مناسب خود انجام شود و تاخیر و تعلل در برطرف‌سازی ابهامات پزشکان محترم و دستیاران دوره‌های تخصصی، از یک سو کمکی به حل مساله نخواهد کرد و از سوی دیگر، حق کنکاش از راه‌های مختلف را از رسانه‌ها و جامعه محترم پزشکی سلب نخواهد کرد.



✅ اما نه خانی آمد و نه خانی رفت. گو اینکه نه مساله‌ای مورد بررسی قرار گرفته و نه سوال و ابهامی مطرح شده است!

✅ این درحالی است که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تصریح می‌کند که هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد.

🔸 در ماده ۷ این قانون آمده است: «مؤسسه عمومی نمی‌تواند از متقاضی دسترسی به اطلاعات، هیچگونه دلیل یا توجیهی جهت تقاضایش مطالبه کند.»

🔸 ماده ۸: «مؤسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت مدت زمان پاسخ نمی‌تواند حداکثر بیش از ده روز از زمان دریافت درخواست باشد.»

✅ این هم بدبهی است که در مساله‌ای که قانون تصریح دارد، سلیقه شخصی جایی نداشته و‌ مدیران دولتی باید بدانند اگر جایی به رسانه‌ای پاسخی می‌دهند، این کار را از سر لطف نکرده و صرفا به وظیفه و تکلیف قانونی خود عمل کرده‌اند.

✅ بهرحال تا این لحظه، پاسخ دقیقی از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت داده نشده است. اما پس از انتشار گزارش مذکور، مسئول روابط عمومی معاونت اعلام کرد که:

🔹 به دستور دکتر باقری‌فرد با همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این باره صحبت شده و بر اجرای مصوبه دولت تاکید شده است.

🔹 وی همچنین اعلام کرد: همه دانشگاه‌ها این مصوبه را از اردیبهشت اجرا کرده و پرداختی اردیبهشت ماه بر اساس مبالغ جدید خواهد بود.


✅ نکته مهمی که مسئول روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر آن تاکید کرد این بود که دانشگاه‌هایی که به هردلیل تا امروز در اجرای مصوبه مشکل داشته‌اند، مابه‌التفاوت فروردین ماه را با کمک هزینه اردیبهشت پرداخت خواهند کرد.

اردیبهشت هم گذشت و وارد خردادماه شدیم. اما خبری از افزایش ۴۵ درصدی در دانشگاه‌ها نیست (به جز چند مورد استثناء) و ضمنا در هیچ دانشگاهی خبری از پرداخت مابه‌التفاوت فروردین نیست.

✅ ما در پالنا به درخواست روابط عمومی وزارت بهداشت تا انتهای اردیبهشت هم صبر کردیم تا شاید براساس آنچه قول دادند و قانون هم تصریح کرده است، پرداختها با ارقام جدید پرداخت شده و از طرف معاونت آموزشی هم شفاف‌سازی انجام شود. اما متاسفانه هیچ خبری نیست و به قول آن چهره مشهور مردمی، «صبر ما هم خسته شد.»

✅ صراحتا عرض میکنم که از این به بعد مسئول مستقیم نارضایتی دستیاران و همچنین انتشارخبرهایی که ممکن است برخی از آنها به طور کامل مبتنی بر واقعیت نباشند، برعهده وزارت بهداشت خواهد بود.

با این حال بنابر سنت همیشگی پالنا، به معاونت وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم که آماده انتشار پاسخ‌های شفاف آن معاونت درباره موضوع طرح‌شده هستیم.

پایان پیام/

شعیب شاه‌زمانی نویسنده: شعیب شاه‌زمانی | اینستاگرام

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.