مزاحمان تلفنی اورژانس جلوی دوربین میروند!
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: برای جلوگیری از مزاحمتهای تلفنی، مجوزهای اولیه از دادگاه گرفته شده است تا به زودی مزاحمان تلفنی حرفهای جلوی دوربین بروند تا دیگران از این کار دوری کنند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس پیش بیمارستانی یکی از مواردی است که همچنان به واسطه پایین بودن سطح آگاهی اجتماعی یا آموزشهای غیرکافی مشاهده میشود. رفتاری عجیب که باید به آن از مناظر مختلف نگاه کرد و به این موضوع فکر کرد که چرا این رفتار ضداجتماعی که به طور معمول در خدماتی که اپراتور تلفنی وجود دارد، از برخی افراد سر میزند و چرا افراد به خود اجازه میدهند که با ایجاد مزاحمت برای اورژانس پیش بیمارستانی، جان شخص دیگری را به خطر بیندازند.
گاهی ثانیهها در تماس با اورژانس ۱۱۵ مهم است و سوال این است که چطور برخی افراد به خود اجازه میدهند که نه تنها مزاحمت تلفنی ایجاد کنند بلکه یک سازمان امدادرسان مهم مثل اورژانس را در شرایط پرمخاطرهای قرار دهند که خدمات آنی و در لحظه آن میتواند جان افراد را نجات بخشد.
اخبار و اطلاعات نشان میدهد از مزاحمتهای تلفنی در کشورهای توسعه یافته خبری نیست. شاید کار فرهنگی که منجر به افزایش آگاهی در خصوص اهمیت فعالیت اورژانس شود یا رأی قاطع دادگاه برای افرادی که مرتکب چنین اشتباهی میشوند مزاحمتهای تلفنی را کاهش داده است.
بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه مزاحمت تلفنی معضلی ریشه دار محسوب میشود گفت: بروز مزاحمت تلفنی از سوی فردی میتواند منجر به از دست دادن مریضی شود که منتظر دریافت خدمات اورژانس است که اتفاق دردناکی است، هزینه اعزام تکنسینهای اورژانس با آمبولانس بر سر بالین بیمار حدود پنج میلیون تومان است، سالانه ۲۰ میلیون نفر با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند که بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد آنها مزاحم تلفنی هستند.
وی این آمار را در همه نقاط کشور یکسان ندانست و افزود: در برخی از نقاط خوزستان شاهد آمار بیشتر مزاحمت یعنی ۳۰ درصد و در برخی نقاط کشور مانند مشهد با آمار کمتر یعنی ۵ درصد مزاحم تلفنی از کل تماسها روبرو هستیم، طیف مزاحمهای تلفنی گسترده است، برخی در تماس با اورژانس و مقابل پرسشهای کارشناس برای ارائه خدمت درمانی بهتر به اپراتور ناسزا میدهند که سبب ناراحتی اپراتورهای اورژانس میشود.
بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه مزاحمت تلفنی معضلی ریشه دار محسوب میشود گفت: بروز مزاحمت تلفنی از سوی فردی میتواند منجر به از دست دادن مریضی شود که منتظر دریافت خدمات اورژانس است که اتفاق دردناکی است، هزینه اعزام تکنسینهای اورژانس با آمبولانس بر سر بالین بیمار حدود پنج میلیون تومان است، سالانه ۲۰ میلیون نفر با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند که بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد آنها مزاحم تلفنی هستند.
وی این آمار را در همه نقاط کشور یکسان ندانست و افزود: در برخی از نقاط خوزستان شاهد آمار بیشتر مزاحمت یعنی ۳۰ درصد و در برخی نقاط کشور مانند مشهد با آمار کمتر یعنی ۵ درصد مزاحم تلفنی از کل تماسها روبرو هستیم، طیف مزاحمهای تلفنی گسترده است، برخی در تماس با اورژانس و مقابل پرسشهای کارشناس برای ارائه خدمت درمانی بهتر به اپراتور ناسزا میدهند که سبب ناراحتی اپراتورهای اورژانس میشود.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور فرهنگسازی و صدور احکام دادگاهی برای مزاحمان تلفنی اورژانس ۱۱۵ را راهکار مناسب برای کاهش آمار این افراد دانست و اضافه کرد: بستن خط تلفن و زندانهای تعزیری از احکام دادگاه است.
استقرار تیم دادستانی کل کشور در اورژانس
یکتاپرست با اشاره به اغماضهایی که از سوی دادگاهها برای این افراد اتفاق افتاده است گفت: البته این روند تغییر کرده و تیمی از دادستانی کل کشور به اورژانس آمده است و مطابق با یک دستورالعمل دیگر اغماضی برای صدور رأی در کار نیست، به عنوان نمونه قاضی برای یک مزاحم تلفنی در مشهد حکم داد که به مدت چهار سال چند ساعت در روز کار خدماتی مرکز اورژانس مشهد را انجام دهد همچنین بر اساس حکم دادگاه ۵ خط تلفن همراه مزاحمان تلفنی در تهران بسته شده است.
به گزارش ایرنا وی در پایان انجام کار فرهنگی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: در یکی دو سال گذشته رسانهها با انتشار اخبار در این حوزه کمک بسیار بزرگی در آگاهیسازی عمومی و نشان دادن اهمیت کار اورژانس برای عموم جامعه انجام دادهاند که ستودنی است.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید