توزیع کالابرگ به منظور دسترسی به غذای مناسب در مناطق محروم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌الهی در همایش روز جهانی ایمنی غذا گفت: «امنیت غذایی» و «تولید غذا» با یکدیگر تفاوت دارند، هنگامی که از تولید غذا سخن به میان می‌آید باید به امنیت غذایی توجه کنیم. وزارت بهداشت متولی حوزه سلامت به حساب می‌آید و به دلیل اینکه امنیت غذایی بر سلامت مردم اثرگذار است، متولی امنیت غذایی نیز به حساب می‌آید. نکته مهم و اساسی این است غذا از منظر کمی و کیفی باید سالم باشد.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت جزو قوی‌ترین حوزه‌های کشور به حساب می‌آید اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری حاصل شده و حوزه سلامت جزو قوی‌ترین دستاوردهای کشور به حساب می‌آید، موضوع امنیت غذایی بسیار گسترده است، مبحث غذا از آغاز زنجیره تولید تا رسیدن یک محصول به سفره مردم باید تحت پوشش امنیت غذایی قرار گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شورای عالی تغذیه و شورای عالی سلامت طی ۲۰ سال گذشته با یکدیگر ادغام شدند گفت: این دو شورا با یکدیگر ادغام شده‌اند و تفکیک‌ناپذیر هستند، تامین امنیت غذایی و دسترسی مطلوب به غذا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری قرار دارد.

عین اللهی گفت: سند «شورای سلامت و دانش‌بنیان» به تصویب رسیده، سند شورای سلامت و دانش‌بنیان به تصویب رسیده و آماده است. به طور قطع استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان که وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند در زمینه سلامت غذا اثرگذار است. موضوع امنیت غذایی یک موضوع چند وجهی و نیازمند همکاری چندجانبه است به همین دلیل کمیسیون‌های «پایدار غذا»، «دسترسی اقتصادی»، «استاندارد»، «علمی و فرهنگی»، «امنیت و دفاعی» و «امنیت غذایی» تشکیل شده است که هر کدام از مسئولان کشوری مسئولیت یکی از این کمیسیون‌ها را بر عهده دارند.

وی افزود: موضوع دسترسی به نان و غنی سازی آرد در ۱۰ استان کشور اجرا می‌شود. طرح توزیع آرد سبوس‌دار در نانوایی‌های داوطلب اجرا می‌شود.

وزیر بهداشت در خصوص توزیع شیر در مدارس نیز گفت: توزیع شیر در مدارس متوقف شده بود اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توزیع شیر در مدارس بار دیگر از سر گرفته شد. وزارت آموزش و پرورش مسئولیت توزیع شیر را بر عهده گرفته است.

عین اللهی گفت: دولت به منظور دسترسی به غذای مناسب توزیع کالابرگ را در دستور کار قرار داده است، طرح توزیع کالابرگ رایگان می‌تواند خطر عدم دسترسی به مواد غذایی سالم را در مناطق محروم کاهش دهد.

وی اظهار کرد: رژیم غذایی ناسالم با وضعیت مالی ارتباط ۱۰۰ درصدی ندارد، برخی افراد دارای وضعیت اقتصادی مناسبی هستند اما رژیم غذایی نامناسبی دارند و از غذاهای پرکالری، چرب و پرنمک تغذیه می‌کنند. مصرف میوه و سبزیجات باید در رژیم غذایی لحاظ شود، مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص وضعیت رژیم غذایی در کشورهای آسیایی و آفریقایی گفت: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، حدود ۲ میلیارد نفر از مردم جهان که در کشورهای آسیایی و آفریقایی زندگی می‌کنند از نظر برخورداری رژیم غذایی دارای رژیم ناسالم هستند.

عین اللهی گفت: وزارت بهداشت طی سال گذشته پویش سلامت را برگزار کرد، ۸۸۰ هزار نفر در پویش سلامت شرکت کردند. بررسی‌ نتایج پویش سلامت بیانگر این است که ۸ میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون هستند اما از بیماری خود اطلاعی ندارند. همچنین ۴۶۰هزار ایرانی به دیابت مبتلا بودند اما از این موضوع ناآگاه هستند. نتایج پویش سلامت حاکی از این است ۸ میلیون نفر و ۴ میلیون نفر به ترتیب مشکوک به فشار خون و دیابت هستند.

وی در خصوص بیماری‌های غیر واگیر اظهار کرد: متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بسیار زیاد است. همچنین اثرات زیست محیطی بر امنیت غذایی اثرگذار است. گازهای گلخانه‌ای بر محیط زیست و محصولات کشاورزی اثر می‌گذارند و می‌تواند سبب افزایش فلزات موجود در مواد غذایی شود. روز جهانی ایمنی غذا یک فرصت مغتنم برای استفاده از ظرفیت صاحب نظران حوزه امنیت غذایی است. بررسی‌ها بیانگر این است سالانه ۶۰۰ میلیون نفر به دلیل نداشتن امنیت غذایی دچار بیماری می‌شوند و از این تعداد ۴۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وزیر بهداشت گفت: پایش امنیت غذایی نیازمند یک سیستم پیشرفته است، کشور ما مجهز به این سیستم پیشرفته است، سیستم پیشرفته پایش امنیت غذایی کشور جمهوری اسلامی ایران سازمان غذا و دارو است. سازمان غذا و دارو در زمینه امنیت غذایی فعالیت می‌کند و همکاری این سازمان با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. من از سازمان غذا و دارو می‌خواهم که در صورت هرگونه تخلف در زمینه تامین غذای مردم به شدت به موضوع ورود کند.

عین اللهی ادامه داد: موضوع امنیت غذایی مختص یک کشور نیست چرا که مواد غذایی به کشورها صادر می‌شود. کشورها نه تنها وارد کننده مواد غذایی هستند بلکه مواد غذایی را به سایر کشورها صادر می‌کنند و به همین دلیل موضوع امنیت غذایی مختص یک کشور نیست.

وی در خصوص ضرورت ورود دانشکده‌های تغذیه به موضوع امنیت غذایی نیز افزود: کارشناس شدن یک فرد به معنای سپری کردن دروس دانشگاه نیست بلکه یک کارشناس باید تحت آموزش مداوم قرار گیرد. مخاطرات فراوانی درباره غذاهای فرآوری شده به ویژه فرآورده‌های گوشتی وجود دارد. سوسیس و کالباس حاوی نیترات هستند که این ماده برای سلامتی مضر است و می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. همچنین کاهش قند نوشیدنی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا وزیر بهداشت در پایان در خصوص ضرورت آموزش همگانی درباره تغذیه گفت: آموزش همگانی در حوزه تغذیه از اهمیت فراوانی برخوردار است، فرهنگ مصرف فست فودها وارد کشور شده و به ویژه در کانون توجه جوانان قرار گرفته است. بررسی‌ها بیانگر این است که طب سنتی و عادات غذایی ایرانیان بر مصرف غذاهای سالم تاکید داشته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.