تبلیغات گمراه کننده صنعت توریسم درمانی را تحت الشعاع قرار داده است
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: در حال حاضر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای همسایه غربی، شرقی و شمالی و همین طور از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا متقاضی عملهای زیبایی داریم.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا صابری در خصوص کاهش سن متقاضیان جراحیهای زیبایی گفت نسبت به ۱۰ سال قبل تقاضا در سنین پایینتر بیشتر شده است. متقاضیان ۱۶ و ۱۷ ساله برای عملهای زیبایی وجود دارند. یکی از دلایل این امر، افزایش تبلیغات سوء و گمراه کننده در فضای مجازی است که در نتیجه جوانترها رو به این سمت سوق داده می شوند، ما از طرف انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران از مراجع ذی صلاح تقاضا کردیم که جلوی این تبلیغات گمراه کننده گرفته شود تا سلامت افراد به خطر نیفتد.
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران درخصوص شایعترین جراحیهای زیبایی در ایران گفت: در ایران جراحی زیبایی بینی جزء شایعترین جراحی در حوزه زیبایی است. در بین روشهای غیرجراحی کارهای زیبایی مربوط به صورت مانند بوتاکس و فیلرها جزو شایع ترینها هستند.
چرا خارجیها برای جراحی زیبایی به ایران می آیند؟
وی افزود: باید در نظر داشت که صنعت توریسم درمانی در تمام دنیا یک صنعت پول ساز است و برای آوردن پول و سرمایه در کشور کارساز است و به آن اهمیت داده میشود. به علت اینکه پزشکان ایرانی ماهر و با تجربهای داریم، از طرف دیگر به دلیل یارانههایی که دولت در زمینه پزشکی میدهد هزینههای درمان کمتر بوده و در نتیجه تقاضا بیشتر شده است.
صابری ادامه داد: بنابراین این مزیتها باعث شده است که ایرانیان مقیم خارج از کشور و هم توریستهای درمانی ترجیحشان این باشد که در کشور ایران تحت عمل جراحی قرار بگیرند. درحال حاضر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای همسایه غربی، شرقی و شمالی و همین طور از کشورهای اروپایی و حتی امریکا متقاضی عملهای زیبایی داریم.
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران یادآور شد: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم تبلیغات گمراه کننده است که صنعت توریسم درمانی را هم تحت الشعاع قرار داده است. بسیاری از مراکزی که تبلیغ میکنند ثبت نشدهاند و کارهای غیرقانونی انجام میدهند. این اتفاق برخی موارد نارضایتی از درمان زیبایی در بین توریستهای درمانی به وجود آورده است که نتیجه درمان برای آنها عوارض و حتی مرگ و میر به همراه داشته است. چنین اتفاقاتی باعث میشود اعتبار پزشکی و درمان کشور خدشه دار شود.
۲۰ درصد از مراجعه کنندگان نیازی به انجام عمل زیبایی ندارند
وی اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد از مراجعه کنندگان نیازی به انجام عمل زیبایی ندارند بلکه در اثر تبلیغات زیاد عملهای زیبایی فرد احساس میکند که در صورت یا بدن او اصلاحاتی باید انجام شود. ما پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک چنین مراجعه کنندههایی را برای عمل انتخاب نمیکنیم.
صابری ادامه داد: باید توجه داشت که عمل زیبایی یک عمل غیراورژانسی است و هیج اضطرار و عجلهای برای انجام آن وجود ندارد. واقعیت امر این است که عملهای زیبایی نباید زیاد و به وفور انجام شود. ما در انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران هدفمان این است که با آگاهیسازی و فرهنگسازی مردم از انجام عملهای بیرویه پیشگیری کنیم و همین طور انتخاب موارد متقاضی عمل زیبایی، به درستی انجام شوند تا خطر عوارض و مرگ و میر به حداقل ممکن برسد.
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: از طرف دیگر وقتی عملهای زیبایی زیاد انجام شود باید هزینههای وسیعی که برای آن انجام میشود نیز در نظر گرفت. یعنی منابعی که باید خرج عملهای درمانی و سلامت جامعه شود در صحنه دیگری خرج میشود، و این امر باعث فشار مضاعفی به اقتصاد ایران میشود.
وی در خصوص تغییرات عملهای زیبایی بین مردان افزود: عملهای زیبایی در مردان نسبت به قبل مقداری شیوع بیشتری پیدا کرده است. مثلا عمل زیبایی صورت در بین مردان شایعتر شده است. اما به طور کلی همچنان عمل زیبایی بینی در بین مردان رایجترین عمل زیبایی است.
به گزارش ایلنا صابری در پایان خاطرنشان کرد: مواد مصرفی و تحهیزات پزشکی که در انجام عمل زیبایی استفاده میشود اهمیت زیادی در جلوگیری از ابتلا به عفونت و به حداقل رساندن عوارض آنها دارد. این مواد حتما باید استاندارد لازم را داشته باشند که نظارت بر این موضوع بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. متاسفانه برخی مواد قاچاق که ارزانتر هستند نیز یافت میشود اما افراد باید توجه کنند کالاهایی که توسط وزارت بهداشت تاییدیه دارند استفاده شوند تا کمترین ریسک خطر را برای آنها به همراه داشته باشند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید