قاچاق معکوس در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا چیذری با اشاره به اینکه اعمال تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات تجهیزات پزشکی اصلا اقدامی معقول، مقبول و جهانی نیست گفت: در عین حال کاهش مالیات و ارزش افزوده برای حمایت از تولیدات داخل و معافیت‌های صادراتی اقدامی صحیح و در جهت رعایت حقوق مصرف‌کننده است. در همین حال با بیش از ۷۰ میلیارد صادرات و ۵۹ میلیارد دلار واردات، قیمت دلار را کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌دانم.

رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی گفت: واقعیت این است که با عدم تزریق اسکناس ارز به کف بازار و آزاد شدن واردات بر اصل رقابت و انتقال ارزی از سیستم بانکی برای واردات و جلوگیری از قاچاق، کاهش نرخ ارز رخ می‌دهد، حقوق مصرف‌کننده رعایت می‌شود، بساط ارز چند نرخی جمع می‌شود، قیمت مواد اولیه و کالا جهانی می‌شود، بساط قاچاق جمع می‌شود و در گام اول حقوق کارمندان و کارگران نیز جهانی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه نمونه‌ای در دنیا در خصوص اعمال تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات تجهیزات پزشکی و دارو مشاهده نشده است افزود: متاسفانه ایران بعد از باهاما بالاترین نرخ تعرفه گمرکی را در دنیا دارد. باید دقت کنیم که برخلاف جهت آب نمی‌شود شنا کرد و علم اقتصاد هم در تجهیزات پزشکی و دارو در دنیا به دلیل پوشش آن توسط دولت‌ها می‌گوید که تقریبا حقوق گمرکی و تعرفه آن باید رایگان باشد، اقتصاددانان تقریبا اتفاق نظر دارند که تعرفه‌ها تاثیر منفی بر رشد اقتصادی و رفاه اقتصادی دارند در حالی که تجارت آزاد و کاهش موانع تجاری، تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی دارد.
 
چیذری تصریح کرد: با ارز تک نرخی برای کل سیستم کشور موافق هستم. نرخ واقعی ارز را با فرمول کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌دانم. با دادن ارز یارانه‌ای به کالای با تولید مشابه داخل مخالف هستم. با حمایت تعرفه‌ای از دارو و تجهیزات پزشکی مخالف هستم. با حمایت ویژه از برند در مقابل ژنریک مخالف هستم. با دخالت و رقابت دولت در مقابل بخش خصوصی و دامپینگ مخالف هستم. با هر ویژه‌خواری و اقتصاد دستوری و غیرعلمی مخالف هستم. با دادن یارانه به دارو و تجهیزات پزشکی به این شکل حتی در انتهای زنجیره مخالف هستم، با اصلاح نظام بیمه‌ای و خصوصی شدن آن موافق هستم. با ورود کالای مشابه تولید داخل با ارز یارانه‌ای بسیار مخالف هستم، مخصوصا اگر خریدار آن کالا، دولت و ارگان‌های عمومی باشند.
 
رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی در پایان اضافه کرد: خریدهای دولتی باید براساس سامانه توان انجام شوند و دولت باید براساس سامانه توان ملی ملزم به خرید از محصولات تولید داخل باشد اما راهکار حمایت از تولید داخل تعرفه نیست زیرا مواد اولیه هم گرانتر وارد خواهند شد و در نهایت تولید هم گرانتر خواهد شد. اگر تعرفه فقط بر دستگاه و نه مواد اولیه باشد هم بیم قاچاق معکوس مواد اولیه و حتی کالای ساخته شده داخل می‌رود. فانا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.