تهیه سند ملی رگولاتوری بازیابی تجهیزات پزشکی در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی گفت: بازار تجهیزات پزشکی یکی از بازارهای بزرگ جهانی است که در حوزه اقتصاد کلان و خرد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و تا سال ۲۰۵۰ شاید سهم شرکت‌های تجهیزات پزشکی همتراز با شرکت‌های بزرگ نفتی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و بار بیماری‌ها نیاز به تجهیزات پزشکی رو به افرایش است و نسل‌های جدید آنها به سرعت وارد بازار می‌شود، در سال ۲۰۲۱ سهم جهانی از حوزه بازیابی و ارتقای «refurbishment» تجهیزات پزشکی حدود ۱۰ بیلیون دلار بوده که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ به ۲۱ بیلیون‌دلار برسد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۸ شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی به صورت اختصاصی در معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری افزود: سهم ما در بازار صادرات تجهیزات پزشکی رو به رشد است و در حال حاضر ۲۵۵ قلم تجهیزات پزشکی نسبتاً پیشرفته و پیشرفته را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

زالی حضور شرکت‌های دانش بنیان در عرصه تولید و احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی را بسیار مطلوب برشمرد و با اشاره به گران‌قیمت بودن تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل فقدان نگاهداشت، عدم دانش کافی، عدم توجه به اقتصاد، تجهیزات و دستگاه‌ها از رده خارج می‌شوند و درخواست خرید دستگاه‌های جدید داده می‌شود در صورتی که با مرمت و بازیابی می‌توان بسیاری از آنها را به مدار بازگرداند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: افتتاح مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک تفکر مدیریتی در خودکفایی در حوزه تجهیزات پزشکی است که باعث می‌شود با نگاه خردورزانه دستگاه‌ها را به راحتی از رده خارج نکنیم و باعث بازگشت تجهیزات به مدار استفاده شویم، در فرایند احیاسازی هدف ما علاوه بر بازسازی دستگاه، تعالی و ارتقای عملکرد و ایمنی دستگاه نیز هست. یعنی یک دستگاه فرسوده را با دو شرط ایمنی و عملکرد ارتقا یافته به مدار فعالیت باز می‌گردانیم.

وی در ادامه به سامانه نرم افزاری HIM در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: این نرم افزار می‌تواند به عنوان یک الگو در کشور مورد استفاده قرار گیرد، در این سامانه یک انبار مجازی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو ایجاد شده است که بر اساس آن به صورت دقیق تجهیزات و داروهای موجود و نیازهای مراکز تابعه دانشگاه ارزیابی و رصد می‌شود.

زالی تاکید کرد: در صدد هستیم این مرکز را به یک workshop تبدیل کنیم و با کمک شرکت دانش بنیان و حوزه درمان دانشگاه در این مرکز با ارائه آموزش‌های لازم در راستای ارتقای دانش و مهارت مهندسی پزشکی نیز گام برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات آزمایشی صورت گرفته در این مرکز و بازیابی دستگاه‌های اسقاطی و از رده خارج مراکز مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: توانستیم با یک دهم هزینه دستگاه‌های از رده خارج شده را به مدار فعالیت باز گردانیم.

وی این مرکز را یک مرکز ملی خواند و نسبت به بهره‌مندی تمامی مراکز و دانشگاه‌های کشور از خدمات این مرکز اعلام آمادگی کرد.

به گزارش مهر زالی در پایان اضافه کرد: دانش در حوزه تجهیزات پزشکی رشد یافته است، پیشنهاد می کنیم با حمایت وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری، رگولاتوری بازیابی تجهیزات پزشکی در کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحریر و به عنوان یک سند ملی استفاده شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.