فرایند صدور گواهی تولد الکترونیک در بیمارستان‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا مظهری در خصوص فرایند صدور گواهی تولد الکترونیکی گفت: صدور گواهی تولد الکترونیکی طی دو مرحله انجام می‌شود، بخش نخست این فرایند در بلوک‌های زایمان و روسای بیمارستان‌ها نیز مرحله دوم این فرایند را انجام می‌دهند. 

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه بخش نخست فرایند صدور گواهی تولد در بلوک‌های زایمان انجام می‌شود ادامه داد اطلاعات جامع در این مرحله به ثب می‌رسد که شامل مواردی مانند نحوه زایمان و وضعیت نوزاد متولد شده، است. اطلاعات این مرحله در پرونده سلامت مادر به ثبت می‌رسد اما به دلیل اینکه نوزاد متولدشده کد ملی ندارد، اطلاعات وی ذخیره شده و پس از صدور کد ملی در پرونده سلامت او ثبت می‌شود.

وی در خصوص بخش دوم فرایند صدور گواهی تولد الکترونیک افزود: رئیس بیمارستان، فرایند مرحله دوم صدور گواهی الکترونیک را انجام می‌دهد به عبارت دیگر دسترسی صدور گواهینامه تولد الکترونیک در اختیار روسای بیمارستان‌ها است. پس از اینکه ماما یا متخصصان زنان و زایمان، اطلاعات مرحله اول را ثبت کردند اطلاعات ثبت‌شده در کارتابل رئیس بیمارستان قابل مشاهده است. رئیس بیمارستان با مراجعه به کارتابل خود می‌تواند اطلاعات مربوط به هر زایمان را مشاهد کند. پس از اینکه روسای بیمارستان‌ها اطلاعات موجود در کارتابل خود را تایید کردند، گواهینامه ولادت صادر می‌شود. 

مظهری با بیان اینکه گواهی تولد به صورت الکترونیکی است گفت: اگرچه می‌توانیم یک نسخه چاپ‌شده در اختیار خانواده نوزادان قرار دهیم اما از این کار صرف نظر می‌کنیم. گواهینامه ولادت الکترونیکی از مسیر تبادل الکترونیکی در اختیار ثبت‌احوال قرار می‌گیرد. 

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در خصوص اطلاعاتی که در اختیار ثبت‌احول قرار می‌گیرد نیز گفت تمام اطلاعات زایمان در  سامانه ثبت گواهینامه ولادت الکترونیک ثبت نمی‌شود چرا که برخی اطلاعات مربوط به مادر است و برخی اطلاعات نیز محرمانه محسوب می‌شود. اطلاعات هویتی، فرزند چندم بودن، اطلاعات پدر و مادر، بیمارستان محل تولد و عامل زایمان به ثبت‌احوال ارسال می‌شود. همچنین یک پیامک برای پدر و مادر نوزاد ارسال می‌شود که حاوی کد رهگیری برای پیگیری و انجام اقدامات لازم است.

وی در خصوص گستره عملیاتی صدور گواهی تولد الکترونیک افزود: بهبهان را به عنوان منطقه پایلوت اجرای صدور پرونده الکترونیک به همراه امضای الکترونیک انتخاب کرده‌ایم و شاهد کاربرد امضای الکترونیک در حوزه سلامت برای اولین‌بار هستیم. براساس برنامه پنج ساله هفتم و قانون بودجه‌ای، موظف هستیم امضای الکترونیک را فعال کنیم.

مظهری گفت: امضای الکترونیک بستر انکارپذیری ثبت سند است. سبک و سیاق امضای الکترونیک بسیار محکم است، هنگامی که یک سند امضا می‌شود امضاکننده مسئولیت قانونی امضای یک سند را می‌پذیرد. هنگامی که امضای الکترونیک وجود ندارد روسای بیمارستان‌ها می‌توانند ادعا کنند که حساب‌کاربری آنها در اختیار یک شخص دیگر بوده یا اکانت آنها هک شده است. امضای الکترونیک با تلفن همراه روسای بیمارستان‌ها منطبق است به همین دلیل قطعیت ثبت سند توسط رئیس بیمارستان وجود دارد. این امضا از سوءاستفاده‌های احتمالی و ثبت اطلاعات خلاف واقع جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه صدور شناسنامه و کارت‌ملی بار حقوقی قابل‌توجهی دارد اظهار کرد: میزان کنترل و نظارت بر صدور گواهینامه تولد به صورت کاغذی نسبت به فرایند الکترونیکی کمتر بود. بازهم تاکید می‌کنم هنگامی که گواهی تولد به صورت الکترونیکی با امضای الکترونیکی صادر می‌شود امکان سوءاستفاده از صدور مدرک، نزدیک به صفر می‌شود. 

وی در پایان افزود: صدور گواهی تولد به صورت الکترونیک در تمام شهرها اجرا می‌شود، اگرچه صدور گواهی تولد در تمام شهرها به صورت الکترونیک است اما شهر بهبهان از امضای الکترونیک نیز برخوردار است. صدور گواهی ولادت به همراه امضای الکترونیک به صورت پایلوت در شهر بهبان اجرا می‌شود. پس از اینکه از نقص‌های احتمالی مطلع شدیم و پیشنهادهای مجموعه‌های عملیاتی شهر بهبان را دریافت کردیم صدور گواهی تولد الکترونیک با امضای الکترونیکی را در تمام شهرهای ایران اجرا می‌کنیم. صدور گواهی تولد با امضای الکترونیک تا پایان تابستان در تمام شهرها اجرا می‌شود. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.