وزارت بهداشت پیگیر مشکلات پزشکان باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رئیس زاده در خصوص مهم ترین درخواست پزشکان ایرانی گفت: در سطح کلان خواسته جامعه پزشکان این است که شرایط از طرف دولتمردان به گونه ای تسهیل شود که پزشک بتواند با آرامش خاطر، تمام فکر و ذهن خود را معطوف به خدمات رسانی درست به مردم بکند. زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، پزشک باید با حداکثر ظرفیت خود به تشخیص درست، انجام خدمت باکیفیت و درمان بیماری مراجع خود مشغول باشد. این یعنی شرایط باید به گونه ای باشد که پزشک دیگر دغدغه  مشکلات، قوانین، تعرفه ها، هزینه ها و دسترسی به امکانات را نداشته باشد.

وی افزود: پزشکان زحمات زیادی کشیده اند، به کار خود علاقه مند هستند و دوست دارند به عنوان یک طبیب در خدمت مردم باشند و آنها را مداوا کنند. زمانی که دغدغه های مختلف بر سر پزشک آوار شود و منجر به عدم تمرکز او شود، باعث می شود که وظیفه ی اصلی او به حاشیه رود. البته درست است که خود پزشک هم در این خصوص مسئولیت دارد اما شرایط هم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. حاکمیت با سیاست گذاری های خود وظیفه دارد که این بار را از روی دوش پزشک بردارد.»

میانگین درآمد اقشار مختلف جامعه پزشکی مثل قشر متوسط حتی رو به پایین است

رئیس کل نظام پزشکی کشور در خصوص مباحث بی اساس درآمد بالای پزشکان گفت: میانگین درآمد اقشار مختلف جامعه  پزشکی مثل اقشار متوسط و حتی رو به پایین جامعه است. مسئولین عمدتا پزشکان ساکن تهران یا چند درصد خاص را می بینند اما وقتی صحبت از میانگین می شود، یعنی کادر درمان در نقطه  صفر مرزی با حقوق 12 میلیون دارد خدمت می کند.

کاهش یا حذف مالیات در مناطق محروم

رئیس زاده اضافه کرد: معضل دیگر پزشکان عدم همخوانی تعرفه ها با مالیات ها است. اگر تعرفه واقعی باشد قیمت تمام شده که طبق قانون کشور یعنی ماده 8 قانون خدمات تامین اجتماعی و ماده 9 احکام توسعه ی دائمی تصویب شده است باید با همان قیمت تمام شده لحاظ شود. او به کاهش یا حذف مالیات در مناطق محروم اشاره کرد به دلیل اینکه با این کار پزشکان به ماندگاری در مناطق محروم تشویق می شوند.

وی افزود: تعرفه دستوری است و با قیمت تمام شده مصوب حداقل 50 درصد تفاوت دارد. این بدان معناست که مالیات در خود این قیمت دستوری مستقر است. ما تعرفه ای را 50 درصد زیر قیمت واقعی و دستوری اعمال می کنیم و به همین تعرفه هم مالیات می بندیم. یعنی با این کار تعرفه ی دستوری را از آن چیزی که شورای عالی بیمه مصوب کرده پایین تر می آوریم، مشکل از قوانین نیست بلکه مشکل از عدم اجرای قوانین است. جامعه ی پزشکی چیزی بیش از عمل به اسناد بالادستی و قوانین انتظار ندارد. البته برخی از مردم پزشکان را به زیاده خواهی متهم می کنند، اما آنها تنها خواستار اجرای ابلاغیه های مصوب مجلس شورای اسلامی هستند.

رئیس کل نظام پزشکی کشور از عدم وظیفه شناسی مقام های نظارتی شکایت کرد و گفت: مقامات و سازمان هایی که مسئولیت نظارت بر ابلاغیه ها و مصوبات مجلس را بر عهده دارند بر اجرای آنها نظارت نمی کنند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به درستی به وظیفه خود عمل نمی کند. بیمه ها با تاخیر 8 ماهه معوقات پزشکان را پرداخت می کنند و ابلاغیه ها به درستی اجرا نمی شوند، چه کسی پاسخگو است؟ وزارت بهداشت موظف است که این موارد یعنی اجرای قوانین و نظارت بر اجرای قوانین و ترک فعل هایی که انجام می شود را پیگیری کند. انتظارمان از وزارت بهداشت این است که شرایط را برای خدمت صادقانه، طبیبانه و حکیمانه به مردم فراهم کند.

رئیس زاده سابقه کهن و درخشان علم پزشکی در ایران را یادآور شد که در دنیا زبانزد خاص و عام است و گفت: هیچ تمدنی در این حوزه با ایران برابری نمی کند. اما زیرساخت ها متناسب با این توان برای خدمت رسانی به مردم فراهم نیست. اگر زیرساخت ها در بخش های مختلف پزشکی فراهم شود و پزشکان متناسب با توان و علاقه به مردم و تعهد حرفه ای خود به مردم خدمت کنند، اعتماد و رابطه با شانیت بین پزشک و بیمار برقرار می شود. اما متاسفانه نه تنها قوانین و زیر ساخت ها رعایت نمی شوند، بلکه بعضی رسانه ها هم عامدانه این شکوه و شانیت را تخریب می کنند.

آقای قاضی نهایت ظلم و جفا به جامعه پزشکی بود

وی به برنامه ی تلوزیونی آقای قاضی که در تاریخ 29 تیر ماه 1403 در شبکه دو سیما پخش شده بود اشاره کرد و افزود: این برنامه نهایت ظلم و جفا به تاریخ و جامعه ی پزشکی کشور است، و شدیدا از آن گلایه داریم، این برنامه نوعی عقده گشایی در رابطه بین پزشک و بیمار بود و رسانه ی ملی ما با پخش این برنامه دست به تخریب رابطه بین پزشک و بیمار زد. این عمل به ضرر سلامت مردم است و هیچ منفعتی برای مردم ندارد و در نهایت منجر به آسیب به سلامت مردم می شود. او از پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تقاضا کرد که این موضوع را بررسی کند و جلوی این تحرکات را بگیرد.

رئیس کل نظام پزشکی کشور چشم انداز و آینده روشنی را برای پزشکان ایرانی که ظرفیت ها و استعداد های بالایی دارند پیش بینی کرد و گفت: در زمان انقلاب، جنگ تحمیلی ایران و عراق، دفاع از حرم و پاندمی ویروس کرونا، پزشکان نشان دادند که بسیار جامعه ی فداکاری هستند، همیشه با مردم و در خدمت مردم هستند و در سخت ترین شرایط از انجام وظایف خود پا پس نکشیدند. توان جامعه ی پزشکی ما برای خدمت به مردم و حق مردم برای دریافت خدمات درمانی بسیار است. بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که مردم، پزشکان و سیاست گذار همگی از تعامل با یکدیگر راضی باشند. متاسفانه در حال حاضر علی رغم صرف هزینه های فراوان هر سه گروه ناراضی هستند، امیدواریم کمبود ها و کم کاری ها توسط دولت چهاردهم جبران شود.

رئیس زاده در خصوص راهکار های حل مشکلات پزشکان به 2 مورد پرداخت و گفت: مهم ترین عاملی که پزشکان به آن نیاز دارند ایجاد روحیه امیدواری و نشاط است. یعنی همه ی توجه ها باید متمرکز بر این باشد که ایجاد روحیه امید در جامعه ی پزشکی به خصوص فارغ التحصیلان جوان این حوزه بیشتر و پرفروغ تر شود. در تزریق روحیه امید به پزشکان مهم ترین عامل تکریم جامعه پزشکی است. این به آن معناست که همه ی ارگان ها، نهاد ها، رسانه ها و مردم باید شان جامعه ی پزشکی را رعایت و حفظ کنند. چون شان جامعه ی پزشکی شان سلامت مردم است.
 
وی در پایان اضافه کرد: به بهانه ی چند مورد تخلف که در همه ی صنوف از جمله پزشکی وجود دارد که به علت زیرساخت های نامناسب آن است نباید کلیت جامعه ی پزشکی زیر سوال رود و به نگاه مردم آسیب وارد کند. فارغ التحصیلان جامعه ی پزشکی با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می کنند و این ناشی از عدم اجرای قانون است. با اجرای درست قوانین، معضلات معیشتی جامعه ی پزشکی تا حدود زیادی برطرف خواهد شد. همه ی این اقدامات در راستای این است که به مردم خدمت بهتر و با کیفیت تری صورت بگیرد و سلامت مردم بهتر تامین شود. خبرگزاری رکنا 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.