باج‌خواهی از پزشکان با استفاده از قراردادهای ترکمانچایی
✍ شعیب شاه‌زمانی، سردبیر پالنا

وضعیت شغلی و حرفه‌ای جامعه پزشکی در ایران، روزبروز نابسامان‌تر و بغرنج‌تر می‌شود و پزشکان را با بیش از پیش با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند. مشکلاتی که گاه سپیدپوشان جامعه پزشکی را وامی‌دارد تا پس از تحمل سال‌ها رنج تحصیل و حضور بی‌مزد و منت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با نام‌های مختلف اینترن، رزیدنت، متخصص طرحی و ... درنهایت عطای این حرفه شریف را به لقایش بخشیده و در خوشبینانه‌ترین حالت، یا ترک وطن کنند و یا ترک شغل. گاهی هم از مختصر دریچه‌هایی که اندک نسیمی از آن می‌وزد، سعی کنند تنفس کرده و در حرفه و وطن خود باقی بمانند.


ارائه خدمات زیبایی، یکی از این دریچه‌هاست که هرچند از هرسو تلاش می‌شود تا باز نماند، اما درنهایت گویی فقط برای پزشکان بسته می‌شود و اتفاقا افراد غیرمرتبط با حرفه پزشکی خیلی راحت وارد این حیطه می‌شوند، سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند، خدمات غیرقانونی و مضر و غیرمجاز ارائه می‌دهند و از همه بدتر آنکه برای قانونی نشان دادن فعالیت‌های خود، پزشکان را سپر بلای خود می‌کنند.

درواقع گروهی هستند که با بهره‌ جستن از ظلمی که از طریق تعرفه‌های غیرواقعی، مالیات‌های نامتناسب، امکانات ضعیف و ... به پزشکان کشورمان روا می‌شود، با لطایف الحیل آنان را به خود جذب کرده و یک بهره‌کشی و باج خواهی تمام عیار را رقم می‌زنند.

ناگفته پیداست که حساب مراکز قانونی و حرفه‌ای از گروه یادشده جداست اما افزایش قارچ‌گونه تعداد مراکز غیرمجاز و حجم بالای تخلفات و فسادی که در آنها رخ می‌دهد، می‌طلبد که دستگاه‌های نظارتی و قضایی اعم از معاونت درمان وزارت بهداشت، قوه قضائیه، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی و صنفی مرتبط، ورودی جدی به این موضوع داشته باشند و ضمن برخورد با مراکز و افراد متخلف، جلوی تکرار اقدامات مشابه را بگیرند.


✅ در روزهای گذشته، اطلاعاتی از این مراکز به دست خبرنگار پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) رسید. هرچند که این اطلاعات، مربوط به یک کیس خاص در شهر ساری مرکز استان مازندران است اما به هیچ وجه محدود و منحصر به آن مرکز خاص نبوده و بررسی این مورد می‌تواند سرآغازی باشد برای یک حرکت منسجم و قوی بر علیه فساد دامنگیر مراکز مشابه در سراسر کشور.

بدیهی است که پالنا تا پیش از ورود نهادهای نظارتی و قضایی و اثبات جرائم، نامی از اشخاص و مراکز درگیر نخواهد برد و جزئیات اطلاعات واصله را منتشر نخواهد کرد. اما در راستای رسالتی که در دفاع از حق و حقیقت برای خود قائل است، اطلاعات دقیق‌تر را در اختیار برخی مراجع ذی‌صلاح ازجمله انجمن جراحان عمومی شاخه مازندران قرار داده و با انتشار این گزارش از دیگر نهادهای مسئول می‌خواهد که به این موضوع مهم که سلامتی مردم و حقوق صنفی جامعه پزشکی را به خطر انداخته است، ورود کنند و نتیجه اقدامات خود را از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم برسانند. پالنا هم آمادگی خود را برای پیگیری رسانه‌ای موضوع و انتشار نتایج این بررسی اعلام می‌کند.


ازجمله تخلفات آشکاری که در این مراکز ازجمله مرکز مدنظر در مازندران صورت می‌گیرد می‌توان به این موارد اشاره کرد:👇

1⃣ انجام اعمال زیبایی در تاریکخانه‌های غیرقانونی و غیراستاندارد به قسمی که در این مراکز، هیچ بیماری بدون معرف پذیرش نشده و حتی در برخی مواقع، در مجموعه بر روی افراد ناشناس باز نمی‌شود.

2⃣ عقد قراردادهای ترکمانچایی با پزشکانی که به ناچار و با وعده‌های مالی نادرست جذب این مراکز می‌شوند.

3⃣ دریافت ضمانت‌های نجومی و کاملا نامتناسب از پزشک طرف قرارداد.

4⃣ محول کردن مسئولیت تامه خطاهای احتمالی در انجام عمل‌ها به پزشک و مبرا دانستن مجموعه.

5⃣ اجبار پزشک طرف قرارداد به اینکه انحصارا برای آن مرکز جراحی کند، مطب شخصی نداشته باشد، در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام هیچ پیجی نداشته باشد، هیچ تبلیغی انجام ندهد و ...

6⃣ انجام اعمال جراحی در محیطی نامناسب، با نام، ضمانت و مسئولیت پزشک طرف قرارداد اما توسط افراد غیرپزشک و غیرمسئول بدون اطلاع پزشک مربوطه و استفاده فریبکارانه از مهر و سرنسخه پزشک (که این اقدامات در موارد متعددی منجر به آسیب‌های جدی به بیمار می‌شود.)

7⃣ پرداخت نکردن حق و حقوق پزشک و گروگان گرفتن او با استفاده از قرارداد ناعادلانه‌ای که به وی تحمیل شده است.

8⃣ گروگان گرفتن بیماران بوسیله گرفتن عکس و فیلم‌های غیرضروری از بدن آنها به بهانه برنامه‌ریزی برای اعمال زیبایی و پس از آن، باج‌گیری و منصرف کردن بیمار از طرح شکایت.

9⃣ تهدیدهای جانی و آبرویی پزشکانی که قصد قطع همکاری یا شکایت از مرکز را داشته باشند.

🔟 فساد اخلاقی و مالی خارج از نظارت و لابی‌گری و اعمال نفوذ در برخی دستگاه‌های مرتبط جهت ادامه فعالیت‌های مخرب خود.


✅ با عنایت به تخلفاتی که برشمرده شد، ادامه فعالیت چنین مراکز و افرادی، حداقل از ۳ ناحیه قابل پیگرد است:
👇

🔹 الف) از آنجا که چنین فعالیت‌هایی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، ورود معاونت درمان وزارت بهداشت به موضوع کاملا لازم و ضروری است. (کمااینکه در همین مرکز ساری، موارد فراوانی از آسیب رساندن به بیماران وجود داشته که بعضی از آنها منجر به طرح شکایت بیماران از پزشک مرکز شده و برخی دیگر با پرداخت پول یا تهدید و تطمیع از شکایت منصرف شده‌اند.)

🔹 ب) از آنجا که حقوق صنفی پزشکانی که به هر دلیل در دام چنین افراد و مراکزی گرفتار می‌شوند تهدید شده و در معرض خطر قرار می‌گیرد، ورود نهادهای صنفی ازجمله سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی و صنفی مرتبط، لازم و ضروری است.

🔹 ج) از آنجا که فعالیت‌های غیرقانونی این مراکز، عموما با فساد و جرائم متعددی آمیخته هستند، ورود قوه قضائیه و بطور اخص دادستان به عنوان مدعی العموم به موضوع، لازم و ضروری است.


پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) از نهادهای یادشده می‌خواهد که با جدیت به این پرونده و پرونده‌های مشابه ورود کنند و جلوی تضییع هرچه بیشتر حقوق عامه مردم و جامعه شریف پزشکی را بگیرند.

پایان پیام/

شعیب شاه‌زمانی نویسنده: شعیب شاه‌زمانی | اینستاگرام

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.