آمار ۲۰ درصدی ناباروری در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا صادقی در نشستی خبری گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا در زمینه فناوری‌های زیستی به ویژه تشخیص و درمان ناباروری فعالیت می‌کند، مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا از مراکز برجسته کشور است و پژوهشگاه ابن‌سینا با توجه به نیاز به درمان ناباروری در مسیر توسعه درمان ناباروری گام برداشته است، جهاد دانشگاهی دارای ۱۱ مجموعه درمانی در استان‌های کشور است، پژوهشگاه ابن‌سینا در مسیر توسعه مراکز درمانی جهاد دانشگاهی گام برداشته است و نگاه رقابتی ندارد. پژوهشگاه ابن‌سینا در نظر دارد که ساکنان اهالی استان‌ها برای درمان به مراکز درمانی استان خود مراجعه کنند.

اخذ مجوز توریست درمانی از سوی پژوهشگاه ابن سینا

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا با بیان اینکه مجوز توریست درمانی به دست آورده‌ایم گفت: میزبان بیماران عراقی هستیم و از این شرایط می‌توانیم برای تبلیغ فرهنگی استفاده کنیم، شاید فرصت حضور برای تمام افراد فراهم نباشد و به همین دلیل مرکزی در شهر عراق تجهیز شده و پژوهشگاه ابن‌سینا نیز خدمات را در این مرکز ارائه می‌دهد.

وی افزود: اقدامات خوبی در حوزه پژوهش نیز صورت گرفته اما نگاه عمده پژوهشگاه این است که هر اقدام پژوهشی که صورت می‌گیرد باید برمبنای نیازهای احصا شده باشد، پژوهش نباید صرفا برای پژوهش باشد اگرچه می‌تواند پژوهش به یافته‌های علمی بیفزاید. در حال حاضر پژوهش‌ها باید برمبنای نیازهای کشور باشند. تلاش کرده‌ایم به جای مراجعه بخش‌های صنعتی، خود به صنعت مراجعه کرده و نیازهای آنها را احصا کرده و برمبنای نیازهای آنها پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم.

ورود پژوهشگاه ابن سینا به اصلاح نژاد دام‌های سنگین

صادقی به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه ابن سینا علاوه بر درمان ناباروری در زمینه اصلاح نژاد دام‌های سنگین نیز فعالیت می‌کند. شرکت سینا فراوران ماندگار که زیرمجموعه پژوهشگاه است به اصلاح نژاد دام‌های سنگین مانند، گاو، شتر و گاومیش پرداخته و این اصلاح نژادها متناسب با شرایط اقلیمی کشور است و در آستانه تجاری‌شدن قرار دارد.

هزینه‌های درمان ناباروری

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا در خصوص هزینه‌های درمان ناباروری گفت: هزینه درمان ناباروری در پژوهشگاه ابن سینا، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای بیمار ایرانی است. اما بیمار خارجی ۲۵۰۰ دلار پرداخت می‌کند و هزینه درمان در کشور ترکیه نیز ۵هزار دلار است.

وی در خصوص تقاضاهای بین‌المللی برای ارائه خدمات درمان ناباروری در کشور متقاضی نیز اظهار کرد: افغانستان از دیگر متقاضیان دریافت خدمات ناباروری از ایران است. همچنین «عتبه علویه» که مسئولیت حرم امام علی در شهر نجف را بر عهده دارد متقاضی ارائه خدمات درمان ناباروری در بیمارستان شهر نجف است که توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران احداث شده است. کشورهای عمان و سوریه نیز خواهان دریافت خدمات درمان ناباروری هستند.

صادقی در خصوص آخرین وضعیت اولین بانک جنین پنج نژاد گاو برتر دنیا در ایران گفت: طبق توافقی که با مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم، توانسته‌ایم برای جنین‌های تولیدی در بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا شناسنامه صادر کنیم و متقاضیان با توجه به اطلاعات مندرج در هر شناسنامه نسبت به خرید جنین اقدام کنند.

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا در پاسخ به این سوال که «توریست سلامت از منابع درآمدی کشور به حساب می‌آید، آیا ارائه خدمات درمانی در کشور میزبان از ورود ارز به کشور خودمان جلوگیری نمی‌کند؟» گفت: اولین نوزاد IVF ایرانی در سال ۱۳۵۷ به دنیا آمد و ۱۰ سال پس از این رویداد، اولین گروه متخصصان ایرانی برای فراگیری دوره آموزشی اقدام کردند. اینطور نباید تصور کرد که کشورها فقط به ایران مراجعه می‌کنند. کشورهایی مانند ترکیه و قبرس در زمینه درمان ناباروری بسیار فعال هستند و اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌اند.

وی افزود: حدود ۲۵ سال از عمر پژوهشگاه ابن‌سینا می‌گذرد و عتبه‌حسینی خواهان ارائه خدمات درمانی است. حضور پژوهشگاه ابن‌سینا در سایر کشورها وابسته به تصمیمات بالادستی است اما حاکمیت بر این باور است که مجموعه‌های خصوصی در سایر کشورها نیز حاضر شوند. بنابراین اگر خدمات درمانی را ارائه ندهیم کشورهای متقاضی به سراغ سایر کشورها می‌روند؛ به طور مثال، مراکز درمان ناباروری بین‌المللی در کشور امارات مستقر هستند.

صاددقی در خصوص تاثیر عوامل محیطی در ناباوری نیز گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا در زمینه تاثیر عوامل محیطی بر ناباروری تحقیق نکرده اما عوامل محیطی می‌تواند بر باروری اثرگذار باشد.

در ادامه فرهاد یغمایی مدیر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی مرکز درمان پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا با اشاره به آمار و ارقام ناباروری در کشور گفت: بررسی‌ها بیانگر این این است که حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور با مساله ناباروری درگیر هستند، حدود ۱۰۰ هزار نفر از خدمات پژوهشگاه ابن‌سینا بهره‌مند شده‌اند و این خدمات شامل تمام خدمات درمان ناباروری می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی مرکز درمان پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا در خصوص تعداد مراکز درمان ناباروری در کشور گفت: بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در سطوح ۲ و ۳ در کشور فعالیت می‌کنند اما پژوهشگاه ابن‌سینا از بدو تاسیس در سطح یک به ارائه خدمت پرداخته است.

یغمایی در خصوص کلینیک‌های پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: کلینیک «درمان ناباروری مردان و زنان»، «کلینیک سقط مکرر» که سقط از معضلات زوج‌ها به حساب می‌آید و منجر به تولد زنده نمی‌شود، بخشی از کلینیک‌های پژوهشگاه ابن سینا را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت کلینیک آندومتریوز نیز افزود: آندومتریوز سبب اختلال در باروری و درد مزمن می‌شود و از دیگر کلینیک‌های پژوهشگاه ابن‌سینا است. حدود ۱۰ سال از عمر کلینیک آندومتریوز می‌گذرد و طی این مدت توانسته‌ایم خدمات مناسبی ارائه دهیم.

مدیر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی مرکز درمان پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا درباره کلینیک «درمان اهدا و جایگزین» اظهار کرد: جایگزینی و اهدا آخرین حلقه درمان ناباروی به حساب می‌آید و این کلینیک نیز ارایه خدمت می‌کند.

یغمایی در خصوص کلینیک «سلامت جنسی» پژوهشگاه ابن‌سینا نیز تصریح کرد: خدمات روانشناسی در کلینیک سلامت جنسی ارائه می‌شود. همچنین خدمات درمان HPV از دیگر اقدامات این کلینیک به حساب می‌آید.

وی در خصوص سلول درمانی در پژوهشگاه ابن‌سینا نیز اظهار کرد: اولین کنگره هوش مصنوعی در درمان ناباروری را در آذر ماه امسال برگزار می‌کنیم. ناباروری، یک ترند جهانی است و پژوهشگاه ابن‌سینا در نظر دارد با اقدامات خود بتواند میزان ناباروری را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا مدیر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی مرکز درمان پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا در پایان در خصوص ارائه خدمات درمان ناباروری در کشور عراق گفت: کشورهای ایران و عراق از نظر منطقه‌ای و دینی با یکدیگر قرابت دارند. میزان مراجعه بیماران عراقی برای دریافت خدمات درمان ناباروری در بیمارستان زین‌العابدین که پژوهشگاه ابن‌سینا در این مرکز خدمات درمان ناباوری را ارائه می‌دهد حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر در هر ماه است اما این تعداد با توجه به شرایط زمانی مانند اربعین تغییر می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.