رئیس‌جمهور در حوزه سلامت به اسناد بالادستی توجه کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رئیس‌زاده در نشستی خبری با اشاره به ۱۷ مرداد ماه به عنوان «روز خبرنگار» و با بیان اینکه نقش رسانه در حوزه «سلامت» از اهمیت فراوانی برخوردار است گفت: علاوه بر نشست‌های رایج با اصحاب رسانه برگزاری نشست‌های تخصصی درباره مسائل مرتبط با رسانه یک امر ضروری و رایج است. با توجه به اهمیت برگزاری نشست‌های تخصصی رسانه و جامعه پزشکی، برگزاری چنین جلساتی را مطالبه می‌کنم، خبر حوزه سلامت بسیار اهمیت دارد، اخبار حوزه سلامت از دو منظر اهمیت دارد. رسانه می‌تواند در حوزه سلامت و ارتقاء سواد سلامت بسیار اثرگذار باشد.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در خصوص اهمیت ارتقاء سواد سلامت جامعه اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی به موضوع خودمراقبتی بسیار توجه کرده و بر مولفه خودمراقبتی بسیار تاکید می‌کند. شدت و پیچیدگی بیماری‌ها در گذر زمان تغییر کرده و با توجه به تغییر پیچیدگی بیماری‌ها در گذر زمان باید گفت که موضوع خودمراقبتی نیز تغییر کرده است.

وی افزود: در گذشته ورزش‌کردن به عنوان یکی ازمولفه‌های موثر مرتبط با خودمراقبتی مطرح می‌شد اما کسب و اطلاع‌رسانی درباره مسائل موثر بر سلامتی بسیار اهمیت دارد. به طور مثال اطلاع درباره میزان سطح خون، آشنایی درباره فشار خون و چگونگی گرفتن فشار خون بسیار اهمیت دارد، اطلاع درباره اینکه در هر بازه سنی با خطر چه سرطان‌هایی مواجه هستیم از اهمیت فراوانی برخوردار است. نکته مهم و اساسی این است که رسانه می‌تواند در ارتقاء سواد سلامت بسیار نقش‌آفرینی کند.

رئیس زاده با بیان اینکه رسانه می‌تواند در ارتقاء سواد سلامت جامعه نقش‌آفرینی کند گفت: اگر رسانه نسبت به «ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه» و «خودمراقبتی» ناآگاه باشد نمی‌تواند در مسیر ارتقاء سلامت جامعه اثرگذار باشد، اگر رسانه و جامعه پزشکی با یکدیگر مرتبط باشند می‌توانند نسبت به انجام کارهای تخصصی اقدام کنند. نکته مهم و اساسی این است که رسانه و جامعه پزشکی نباید از نیاز مردم عقب‌ بماند. ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی کشور می‌تواند سبب ارتقاء سطح سلامت جامعه شود.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی گفت: جامعه فقط به خدمات تخصصی پزشکی نیاز ندارد، اگرچه جامعه پزشکی خدمات تخصصی را ارائه می‌دهد اما باید گفت جامعه به ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی نیاز دارد. اهمیت ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی برای جامعه به میزان خدمات تخصصی پزشکی است، بازهم تاکید می‌کنم ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی به ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه کمک می‌کند. ارتقاء سواد سلامت جامعه یک اقدام پیشگیرانه است در حالی که درمان، بازیابی سلامت است.

وی با بیان اینکه خبررسانی درست در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد خاطرنشان کرد: میدان کارزار در دنیای امروز میدان مرزها و ذهن‌ها است. آنچه که از قدرت در دنیای امروز نمایش داده می‌شود قدرت واقعی نیست. نقش رسانه در تصویرسازی بسیار مهم است. بنابر اظهار نظر بزرگان عرصه رسانه، ذهن و ادراک مردمی مهم‌ترین مولفه قدرت هر کشور به حساب می‌آید.

رئیس زاده با اشاره به نقش رسانه در تصویرسازی از جامعه پزشکی اظهار کرد: ارائه تصویر غالب از جامعه پزشکی در اذهان مردم اهمیت دارد. اینکه جامعه پزشکی را گروهی متکبر یا خدوم نشان دهیم اهمیت دارد. جامعه پزشکی از دل مردم و با مردم است و در بزنگاه‌های متعدد مانند جنگ تحمیلی و روزهای کرونایی درکنار مردم حضور دارد.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در بخش دوم این نشست در خصوص مطالبات جامعه پزشکی از وزارت بهداشت دولت چهاردهم گفت: رئیس‌جمهور عضو خانواده پزشکی است، موفقیت رئیس‌جمهور نه تنها سبب ارتقا کشور می‌شود بلکه موفقیت ایشان نیز جزو موفقیت جامعه پزشکی به حساب می‌آید، رئیس‌جمهور در حوزه سلامت به اسناد بالادستی توجه کند، توجه به اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های ابلاغی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پرداخت جدی به بهداشت و ارتقاء سلامت دیگر خواسته جامعه پزشکی از دولت چهاردهم است افزود: توجه و پرداخت جدی به حوزه بهداشت و ارتقاء سطح سلامت جامعه اهمیت دارد. خواسته جامعه پزشکی از دولت چهاردهم این است که گرفتار پروپاگاندا نشود و رفع مسائل درمان را جزو دغدغه‌های خود بداند.

رئیس زاده در خصوص توجه به نیروی انسانی گفت: پرداخت جدی به تمام نیروی انسانی نظام درمان از دیگر خواسته‌های جامعه پزشکی است. دولت باید به صورت اورژانسی به مسائل مغفول مانده حوزه درمان در بحث نیروی انسانی ورود کند، دولت باید به نحوی عمل کند که مردم در صورت مواجهه با بیماری فقط دغدغه درمان داشته باشند.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت و ضرورت پرداختن به نیروی انسانی جوان گفت: پرداختن به جوانان جامعه پزشکی از اهیمت فراوانی برخوردار است. جنس مشکلات جوانان امروز جامعه پزشکی با جوانان دیروز متفاوت است و به همین دلیل مقایسه این دو گروه با یکدیگر اشتباه است.

وی در پایان با اشاره به مداخلات افراد غیرجامعه پزشکی در عرصه درمان افزود: مداخلات افراد غیرپزشک می‌تواند سلامت جامعه را به خطر اندازد. اگرچه سازمان نظام پزشکی نمی‌تواند به این موضوع به صورت مستقیم ورود کند اما به دلیل اینکه پزشک نماها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فعالیت می‌کنند سایت‌ها را رصد کرده و موارد را گزارش داده است.

در ادامه علی سلحشور سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور نیز  در آیین تجلیل از خبرنگاران سلامت گفت: تقویت ارتباط اصحاب رسانه با جامعه پزشکی برای بازتاب مسائل و اقدامات جامعه پزشکی اولویت روابط عمومی است، از یکایک جامعه خبرنگاری بابت همکاری شان کمال تشکر را داریم. ما در روابط عمومی سعی کردیم پل بین جامعه پزشکی و خبرنگاران باشیم و رییس کل سازمان نیز تاکید بر این مساله دارند.

وی افزود: در سازمان نظام پزشکی رویدادهایی را رقم زدیم تا در خبررسانی و پوشش خبر جامعه پزشکی بیشتر نقش آفرینی کنیم، استودیو سیمرغ و پوشش منسجم تر و بهترر اخبار حوزه سلامت یک اولویت روابط عمومی سازمان است تا بتوانیم بهتر دستاوردها، مطالبات و اقدامات جامعه پزشکی را به نمایش بگذاریم. 

رضا لاری پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور نیز گفت: شفافیت یک رکن بسیار مهم در حوزه خبررسانی سلامت است و گاها این شفافیت در حوزه خبر محقق نمی شود. به سختی کار در حوزه خبررسانی سلامت واقفیم و از خبرنگاران میخواهیم انتشار اخبار درست و صحیح از نظام سلامت را دنبال کنند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.