ابتلای ۱۷۸ نفر به تب دنگی از ابتدای سال تاکنون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، براساس گزارشات نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال 1403 تا تاریخ 7 شهریور ماه بالغ بر 178 مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.

اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین اعلام کرد: در حال حاضر اکثریت موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند. 131 مورد سابقه سفر به کشور امارات، 7 مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین «غرب آفریقا» داشته است.

38 بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که 11 مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و 27 مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.

یک مورد از بیماران دارای ملیت افریقایی، 4 مورد ملیت افغانستانی، یک نفر ملیت پاکستانی و باقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند.

موارد مثبت وارده از خارج کشور عمدتا در استان فارس توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لارستان، جهرم و شیراز تشخیص داده شده‌اند. این افراد دارای سابقه سفر به خارج از ایران بوده و در کشور دیگری به بیماری مبتلا شده‌اند.

سایر بیماران وارده از خارج کشور «دارای سابقه سفر به خارج» در دانشگاه‌های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان شناسایی شده‌اند.

تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

در حال حاضر "پشه آئدس اجیپتی" در مناطق مستعد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در بخش‌هایی از استان‌های مجاور این مناطق نیز حضور دارد یا در طی ماه‌های آینده مستقر خواهد شد. "پشه آئدس آلبوپیکتوس" نیز در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و بخش های مجاور صید شده و یا با احتمال زیاد مستقر شده است. تسنیم

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.