🔴 از تاسیس دفتر نظام پزشکی در وزارت بهداشت تا راه‌اندازی مجدد کمیسیون صلاحیت‌ها و حبس‌زدایی از قصور پزشکان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) ،«دکتر محمود فاضلی» ضمن اشاره به جلسه صبح امروز (شنبه) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هیات رئیسه شورای‌عالی نظام پزشکی در وزارت بهداشت، گفت: «در این جلسه به برخی از موارد فیمابین تاکید و در مورد آنها به توضیح و تفصیل گفت‌وگو شد. یکی از این موارد، تاسیس دفتر، واحد یا میز با عنوان نظام پزشکی در وزارتخانه به منظور ارتباط دائمی، ارگانیک و کلاسیک بخش مردمی یا همان خصوصی جامعه پزشکی، اعضای سازمان نظام پزشکی، انجمن‌ها و ... با وزارتخانه بود.»


تفویض برخی از اختیارات

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با یادآوری اینکه وزیر بهداشت پیش از این در دو دوره رئیس کل سازمان نظام پزشکی و یک دوره رئیس شورای عالی بودند، تصریح کرد: «سابقه اجرایی وزیر بهداشت در این بخش، ایشان را در جریان تمام امور مرتبط با جامعه پزشکی قرار داده و به همین دلیل تمام درخواست‌های ما براساس قانون است. مثلا تاکید کردیم که براساس ماده ۳ قانون نظام پزشکی، سازمان در تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و.... مشارکت کند.»

وی ضمن اشاره به توانایی سازمان نظام پزشکی برای در اختیار گرفتن برخی از اختیارات وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: «یکی از موارد عنوان شده در جلسه این بود که براساس قانون، سازمان نظام پزشکی به لحاظ زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، آمادگی تفویض برخی از اختیارات را ازسوی وزارت بهداشت دارد که از جمله این موارد می‌توان به برخی اختیارات آموزشی، نظارتی و شبیه به آن اشاره کرد که لازم است دولت و وزارت بهداشت از تصدی‌گری دست کشیده و به سمت تولیت، هدایت و نظارت حرکت کند.»


راه‌اندازی مجدد کمیسیون صلاحیت‌ حرفه‌ای نظام پزشکی

دکتر فاضلی ضمن اشاره به توقف سه ساله فعالیت‌های کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای در وزارت بهداشت، بر لزوم راه‌اندازی مجدد کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای تاکید و اظهار کرد: «براساس ماده واحده آبان سال ۱۳۷۶ مقرر شده بود که بحث صلاحیت حرفه‌ای توسط نظام پزشکی تبیین و تقریر و توسط وزارت بهداشت ابلاغ شود. پیش از این صلاحیت حرفه‌ای چند رشته به وزارت بهداشت اعلام، تایید، منتشر و ابلاغ شده بود اما سایر درخواست‌ها در حالت سکون مانده بود که از جناب وزیر درخواست کردیم فعالیت‌های کمیسیون از سر گرفته شود.»

وی با تاکید بر لزوم تاسیس و تشکیل کارگروه مشترک به منظور رسیدگی به حقوق مردمی اعضای سازمان نظام پزشکی بخش دولتی و غیردولتی، گفت: «در این جلسه اعلام آمادگی کردیم که در مواردی مثل مالیات مناطق محروم و ... کمک‌های لازم درخصوص کارشناسی و تدوین دستورالعمل‌ها را در اختیار آنها خواهیم گذاشت. از طرفی کارشناسان در وزارت بهداشت حضور دارند و این کار گروه می‌تواند به صورت مشترک تشکیل شود.»


تعیین تکلیف شورای عالی بیمه سلامت

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حدود ۱۲ سال پیش و در دولت آقای روحانی لایحه ترکیب، تعداد و وظایف شورای‌عالی بیمه سلامت به مجلس رفت و دوباره برگردانده شد، توضیح داد: «در ادامه مقرر شد که لایحه بعد از انجام اصلاحات به مجلس برگردد اما مجلس همچنان منتظر و این تکلیف بر زمین مانده است. درخواست ما از وزیر این بود که ترکیب، تعداد و وظایف را آن گونه که صلاح می‌دانند، هرچه سریع‌تر ارائه دهند.»
موضوع حبس‌زدایی از قصور پزشکان یکی دیگر از درخواست‌های اعضای شورای عالی نظام پزشکی از وزیر بهداشت بود. دکتر فاضل در این خصوص گفت: «می‌بایست از سوی دولت یا وزارت بهداشت خطاب به قوه قضاییه تاکید شود که این مساله به صورت بخشنامه به سراسر کشور ارسال شود تا قانون در این زمینه اصلاح شود و تغییر پیدا کند. ما هم آمادگی لازم را داریم که در بخش‌هایی به آنها کمک کنیم تا از این گرفتاری نجات یابیم.»

وی با اشاره به روش‌های مختلف احقاق درآمدهای حقوقی و قانونی وزارت بهداشت از مصوبات قانونی، تصریح کرد: «قانون یک درصد ارزش افزوده در دوره وزارت دکتر حسن هاشمی تعلق گرفت اما به شکل مستمر تخصیص پیدا نمی‌کرد.

درخواست ما از وزیر بهداشت این بود که این موضوع و همچنین اختصاص بخشی از درآمدهای بیمه شخص ثالث و مبارزه با دخانیات به وزارت متبوع، مورد پیگیری قرار گیرد. همچنین براساس ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی، ما می‌بایست در تدوین اساسنامه سازمان غذا و دارو مشارکت و دخالت داشته باشیم که درخواست ما در این جلسه این بود که این مشارکت را بپذیرند.»

دکتر فاضلی در پایان گفت: «آخرین بحث انجام شده با وزیر بهداشت، در رابطه با اعضای هیات علمی و چگونگی نگهداشت اعضا و مراقبت از آنها بود.»

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.