هفته دولت و وظایف دولت در حوزه سرطان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بدون شک تامین سلامت جامعه یکی از وظایف غیرقابل اغماض دولت‌ها است که باید در تمام سطوح به آن توجه شود و در این میان بیماری سرطان پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان آن از اهمیتی ویژه برخوردار است که دولت‌ها موظفند به تمامی جوانب آن توجه جدی داشته باشند.

اولین قدم در حوزه کنترل سرطان و کاهش عوارض اقتصادی و اجتماعی آن برای جامعه کاهش فاکتور‌های خطر اثبات شده این بیماری است که در چند لایه قابل بررسی است:

۱. آلودگی هوا به عنوان عامل ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان به تهدید جدی سلامتی در بسیاری از کلان شهر‌های کشور بدل شده است که لازم است با تغییر تکنولوژی کارخانه‌ها به سمت سیستم‌های نوین صنعتی با آلایندگی حداقلی حرکت شود.

پس از صنایع علت دیگر آلودگی هوا وضعیت فرسوده ناوگان حمل و نقل شهری به خصوص در بخش حمل و نقل همگانی طبقه متوسط و ضعیف جامعه است که می‌توان با توسعه قطار شهری و جایگزینی ناوگان‌های شهری با خودرو‌های برقی در خصوص این مهم اقدام نمود.
اگر چه شاید در نگاه اول این اقدامات به شدت هزینه بر به نظر رسیده و باعث عدم اقناع اقتصاددانان گردد، ولی صرف نظر از لزوم کرامت انسانی و تعهدات سیاستگذاران در خصوص شهروندان اصلاح این مشکلات می‌تواند باعث کاهش بار هزینه مالی ناشی از بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان در کشور گردد.

۲. رژیم غذایی ناصحیح و کم تحرکی یکی از علل قابل کنترل افزایش، انواع سرطان‌ها در جهان است که آموز‌ش‌های عمومی در حوزه تصحیح سبک زندگی و تامین فضا‌های مناسب ورزشی به خصوص برای بانوان می‌تواند گامی اساسی برای کنترل چاقی به عنوان عامل خطر اساسی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، دیابت، نارسایی کبدی و.. باشد.

۳. یکی از عوامل اثبات شده در شیوع بسیاری از سرطان‌ها عوامل ویروسی است که در این میان ویروسی به نام پاپیلومای انسانی در افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان‌هایی همچون دهانه رحم و سرطان‌های حفره دهان و سایر مناطق سر و گردن نقشی اثبات شده دارد که خوشبختانه می‌توان با پرهیز از رفتار‌های پرخطرجنسی و واکسیناسیون جامعه با انواع واکسن‌های موجود چرخه انتقال آن را در جامعه متوقف کرد که در این خصوص آموزش‌های صحیح برای دانش آموزان جهت پرهیز از رفتار‌های پرخطر جنسی و لزوم پایبندی به آموزه‌ها و ارزش‌های دینی و ملی در کنار واکسیناسیون عمومی علیه این ویروس نقشی به سزا و قابل توجه دارد.

پس از کاهش و کنترل ریسک فاکتور‌های افزایش شیوع سرطان نوبت به وظایف دولت در حوزه تشخیص به موقع سرطان می‌رسد.

انواع سرطان‌ها در صورت تشخیص در مراحل زودرس و اولیه علاوه بر هزینه درمان بسیار پایین‌تر و عوارض کمتر ناشی از درمان از احتمال بهبودی کامل بسیار بالاتری برخوردار خواهند بود به عنوان مثال سرطان پستان در صورت تشخیص زودرس طول عمر پنج ساله نزدیک به صددرصد خواهد داشت در صورتی که همین بیماری علی رغم تمام درمان‌های پرهزینه موجود با طول عمر پنج ساله کمتر از بیست درصد در مراحل نهایی همراه است.

بنابراین انجام غربالگری‌های روتین در جامعه به ویژه در خصوص سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ یکی از وظایف دولت‌ها و در عین حال یکی از راهکار‌های دولت‌ها در کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم درمانی کشور است.

آخرین مرحله وظایف دولت در حیطه سرطان مربوط به تامین امکانات جهت دریافت درمان‌های نوین برای تمام اقشار جامعه و کاهش فاصله دسترسی به خدمات درمانی در طبقات مختلف جامعه در کنار وجود پیشرفته‌ترین درمان‌ها در کشور است، البته هزینه کرد در حلقه‌های اولیه این اقدامات که در بالاشمرده شد بدون شک می‌تواند به صورت تصاعدی از هزینه‌های سنگین حلقه‌های پایین‌تر کاسته و ضمن حفظ سلامت شهروندان از هدررفت بودجه کشور جلوگیری نماید.

همانطور که در ابتدا گفته شد حفظ سلامت جامعه از مهمترین وظایف تمام دولت‌ها محسوب می‌شود، ولی دولت چهاردهم به علت وجود سکانداری از جنس جامعه پزشکی وظیفه‌ای دوچندان در این حوزه داشته و توقع جامعه از دولت مسعود پزشکیان در این حوزه بیشتر از سایر دولت ها است که امیدوارم با توجه به احاطه رئیس جمهور به حوزه بهداشت و درمان شاهد گام‌های اساسی در این حوزه به خصوص در زمینه پیشگیری، تشخیص به موقع و توسعه درمان‌های نوین سرطان در کشور باشیم.
 
دکتر پوریا عادلی _ متخصص رادیوانکولوژی و سردبیر نشریه تخصصی از سین سرطان تا سین سلامتی 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.