🔴 دکتر جباری از اختلافات درون سازمانی پرده برداشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دکتر محمدرضا جباری گفته‌های اینطور آغاز کرد: «من فکر می‌کنم بتوانم با بازگو کردن بخشی از حقیقت برای تکمیل تمام حقیقت کمک کنم.»

وی اظهار داشت: «یک نوبت من از دکتر قائم پناه درخواست کردم وقتی تنظیم کنند تا رئیس کل و رئیس شورای عالی دیداری با رییس جمهور در ابتدای انتخاب‌شان داشته باشند. هدف این بود که در ابتدای شکل گیری کابینه، سازمان دیداری پرصلابت و مفید داشته باشد و نقش سازمان حداقل در انتخاب دو وزیر بهداشت و رفاه پررنگ باشد. ظاهرا همزمان از رکن اجرایی هم تماسی جداگانه برای دیدار با رییس جمهور بود و نهایتا آنها به سازمان اطلاع میدهند تشریف بیاورید و رییس کل به تنهایی در دیدار حاضر می‌شوند. متعاقبا که پیگیری کردم متوجه شدم ظاهرا دوستان همه سازمان را یکی می‌دانند و تفکیک ارکان را خیلی آشنایی ندارند.»

دبیر شورایعالی سازمان نظام پزشکی درباره دیدارهای جداگانه هیات رئیسه شورایعالی و رئیس‌کل سازمان با وزیر بهداشت گفت: «برای دیدار با وزیر محترم بهداشت که دسترسی بهتری داشتیم، مقرر شد رییس محترم شورا برای دیدار هماهنگی کنند که زمان را ساعت ۸ صبح شنبه تعیین کرده و به سازمان اطلاع دادند. آقای اسدی مدیر دفتر رییس کل به دکتر فاضل روز پنج‌شنبه زنگ میزنند که رییس کل و معاونین و مشاورین + هیات رئیسه شورا + رئیس مجمع در جلسه خواهند بود.
آقای دکتر فاضل به ما اطلاع دادند و خودشان هم از سبزوار همان روز به مشهد آمدند تا همان شب به تهران بروند. بنده هم بلیت برای روز جمعه عصر گرفتم.
حدودا سه ساعت بعد دکتر فاضل اطلاع دادند که آقای اسدی مجدد تماس گرفتند و دیدار شنبه کنسل است و درگیر و دار اینکه بلیت‌ها را کنسل کنیم، ما از شورا تماسی با وزارت داشتیم که تعدادی از شهرستان عازم شده و بلیت تهیه کرده‌اند و اگر مقدور است دیدار انجام شود. که بعد از یکی دو ساعت اطلاع دادند دیدار برقرار و ساعتش ۹ تعیین شده است.
من آخرین نفر از شورای عالی بودم که ۱۰ دقیقه به ۹ به وزارت بهداشت رسیدم و متوجه شدم بقیه نیستند، دیدار انجام شد و ادامه داستان که شنیدید...»

دکتر جباری ادامه داد: «وقتی در ابتدا آقای دکتر فاضل به هیات رئیسه در گروه تلگرامی اطلاع دادند، من شخصا با ترکیب افراد مذکور برای دیدار با وزیر خیلی موافق نبودم و معتقد بودم که می‌بایست سطح ارکان در دیدار با وزیر رعایت می‌شد و جمع زیادی که حضورشان ضرورتی ندارد و قاعدتا هر کدام هم می‌خواهند چند دقیقه‌ای صحبت کنند‌، نمی‌تواند نظرات یکدست سازمان را منتقل کند. بهتر بود رییس کل + رییس شورا + رییس مجمع در جلسه باشند و یا نهایتا هیات رییسه شورا به نمایندگی از اعضای شورای عالی همراه باشند.
و وقتی هم که به وزارت بهداشت رسیدم دیدم بقیه (به جز رئیس کل) نیستند، قلبا خوشحال شدم. چون هم فرصت گفت‌وگوی بسیار مفیدی فراهم شد، هم بنده مجبور نشدم در نقش جدیدم (ماله کشی) به خاطر حضور دکتر ریاض و آقای اسدی در جمع مدعوین برای آن بیانیه معروف حزب منتسب به دوستان از وزیر عذرخواهی کنم.»

وی افزود: «پس از انعکاس خبر دیدار هیات رئیسه شورا، آقای اسدی زنگ زدند که چرا ما را خبر نکردید و تنهایی رفتید و توضیحات بالا داده شد.
که ما عرض کردیم دعوت کننده‌ای که به شما اطلاع داده و کنسل کرده، قاعدتا  باید به شما اطلاع برای تجدید جلسه میداد.
پیامد گلایه دوستان هم کنسل شدن جلسه ساعت ۱۳ همان روز هیات رئیسه شورا با رییس کل بود.
و روز بعد هم رئیس کل به درستی و تنهایی با وزیر دیدار کردند.»

دبیر شورایعالی نظام پزشکی با اشاره به برخی رفتارهای پیش از انتخاب وزیر بهداشت گفت: «قبول بفرمایید در جلسه‌ این‌چنینی که مناسبات سازمان و وزارت جدید پایه‌گذاری می‌شود‌، نمی‌توان با ترکیب افرادی که تا دقیقه ۹۰ با روشها و رفتارهای ناصواب و خلاف واقعیت نقش تخریبی برای وزیر پیشنهادی را بازی کردند، در جمع حاضر شد.
این نقش تخریبی آنقدر زیاد شد که به دلیل سکوت در قبال بیانیه حزب معاون انتظامی و مدیرکل دفتر سازمان، حتی در نقش حمایتی  رییس کل از  دکتر ظفرقندی تشکیک ایجاد شد.

وی اظهار داشت: «در جلسه شورای عالی نظام پزشکی تبریز، اقدام خلاف اخلاق حرفه‌ای و اسلامی معاون انتظامی سازمان در حزب انجمن اسلامی پزشکان که ایشان دبیر این حزب در مقام  و نیابت از جامعه پزشکی حرف زدند و وزیر را چالش اصلی جامعه پزشکی نامیدند، تقبیح و محکوم شد اما به دلیل ملاحظات و مصالح، مکتوب و منتشر نشد.
دوست‌مان که در بیانیه اش اشاره به سیاسی‌ترین وزیر در غیرسیاسی‌ترین کابینه کرده بودند و خودشان به عنوان سیاسی ترین شخص در غیر‌سیاسی ترین معاونت سازمان مشغول هستند و... این تناقص باید جایی پاسخ داده می‌شد.
در حالی‌که همه ارکان سازمان حتی رقبای انتخاباتی دکتر ظفرقندی در نظام پزشکی با گرایش های سیاسی متنوع، یکدل و همراه پای کار حمایت از وزیر آمدند، تعدادی از دوستان مشغول خودزنی شدند.
بعضی دوستان ما را به سوگیری سیاسی در نظرات‌مان با رییس کل متهم می کردند اما مستندی ندارند که ما در قبال مسائل سازمان نگرش‌های سیاسی را دخیل کرده باشیم. واقعا از رییس کل در مصوبات شورای عالی و... حمایت کردیم چون به زعم بنده نمای بیرون، سازمان یکی است و هیچ‌کس فرقی بین رکن اجرایی و شورای عالی و مجمع و ... قائل نیست و موفقیت رییس کل یعنی موفقیت همگی ارکان و همه صنف ...
اما در قضایای اخیر با سند و مدرک مشخص شد چه کسانی سوگیری سیاسی دارند و قدرت جداسازی فعالیت‌های سیاسی از فعالیت‌های صنفی را ندارند.

دکتر جباری تاکید کرد: «سایه موضع گیری سیاسی معاون محترم و مدیر سازمان علیه وزیر بهداشت آنقدر سنگین بود که دوستان علیرغم حمایت که شواهد تلفنی و پیامکی دارد، بر سر دو راهی و تردید اعلام موضع علنی حمایت از وزیر قرار گرفتند.
همچنین رییس کل و رییس شورا و رییس مجمع در بیمارستان معیری با وزیر دیداری داشتند و خروجی جلسه این بود که مقرر شد «نظام پزشکی و پرستاری و روانشناسی بیانیه مشترک حمایتی بدهند.» که به دلیل تعلل سازمان این کار انجام نشد (دکتر لاری پور که متن بیانیه را تنظیم کردند اینجا بهتر توضیح می‌توانند بدهند.)
شورای عالی نظام پزشکی اولین بیانیه حمایتی را صادر کرد و متعاقبا دکتر صداقت رییس نظام پزشکی مشهد و دکتر صالحی از هیات رییسه مجمع، دکتر علی عالمی، دکتر مهران قسمتی زاده، دکتر اشکان آذرکیش (عضو شورای عالی)، دکتر اردوان یاراحمدی به اتفاق جمعی دیگر از دوستان که ما هم کنارشان بودیم، بیانیه حمایتی روسای نظام پزشکی و اعضای مجمع را تهیه و با امضا حدود ۲۵۰ نفر منتشر کردند.

این در حالی بود که بعضی از دوستان برای این حمایت تردید داشته و دچار تحلیل هزینه-فایده و نهایتا ریسک بالای حمایت از وزیر شدند و با  این تحلیل که ایشان قطعا رای نمی‌آورد - پس نباید هزینه کرد، صرفا گاهی یک سری زدند که نشان بدهند هستیم. مثل آن سر زدن‌های همزمان در ستادهای جلیلی، پزشکیان و قالیباف.

متعاقبا تشکیل ستاد حضوری و مجازی برای جلب نظر رای اعتماد نمایندگان صورت گرفت که  مسئولیت و هماهنگی‌اش به عهده بنده بود و روسای شورای هماهنگی استان‌ها و شهرستان.ها و اعضای مجمع، شهر به شهر بسیج شدند و با نمایندگان شهرهای خودشان همه روزه تماس گرفته و نتایج را در گروه تلگرامی گزارش و جمع‌بندی ساعت ۱۲ شب در قالب فایل اکسل به تفکیک نمایندگان موافق، مخالف قطعی، مردد و مخالف قابل پیگیری دسته بندی و به گروه پارلمانی وزیر برای جمع بندی و  رایزنی منتقل می‌شد.
در این گروه دوستانی چون دکتر گودرزی نایب رئیس محترم مجمع، دکتر کرم‌وندی، دکتر باقریان، خانم دکتر قاسمی، دکتر امیدی، دکتر نرگسی، دکتر صادقی، دکتر تقوی تبار (واقعا فعال و پیگیر با حضور روزانه در ستاد)، دکتر علاقی گنبد، دکتر آسایشی و ... اعضای محترم شورای عالی به ویژه هیات رییسه شورا، دکتر چنگیزی، دکترمدرکیان، دکتر صادقی، دکتر احمدی و ... در کنار روسای شورای هماهنگی استان‌ها و شهرستان همکاری موثری داشتند. از تلاش های دکتر برزیگر رشت و دکتر مسعودی نهاوند هم نمی توانم بگذرم که علیرغم بیماری، تلاش وافر و موثری داشتند.
همچنین لازم به ذکر است دکتر لاری پور و دکتر مباشرجنت و دکتر میرخانی از مجموعه اجرایی سازمان در ستاد سلامت دکتر پزشکیان از روزهای اول حضور فعال داشتند.

اکنون خیلی تلاش کردیم و می کنیم که این وفاق ملی که شعار روز است، در ترکیب مدیران و معاونین وزیر هم اتفاق بیفتد و نفراتی از صنف هم در مناصب اجرایی بالا و دانشگاه ها مشغول باشند تا در مقام تصمیم گیری به عنوان دردآشنا، حداقل مواضع ضد صنفی نگیرند.»


اختلافات درون سازمان

دبیر شورای‌عالی نظام پزشکی در ادامه توضیحاتش، به شفاف‌سازی درباره گمانه‌زنی‌هایی پرداخت که این روزها با موضوع احتمال استیضاح رئیس کل سازمان شنیده‌ می‌شود. وی گفت: «واقعیت این است که در چند ماه اخیر اختلاف نظر بیشتری در بعضی مباحث بین شورای عالی و رکن اجرایی به وجود آمده است و در قضایا ازجمله بحث حقوق مدیران و عدم اجرای بعضی مصوبات شورای عالی تشدید شده است.
با عرض پوزش، رکن بازرسان هم تاکنون اذیت شده‌اند و بعضا دنبال نخود سیاه فرستاده شده‌ند.»

وی تاکید کرد: «این‌ها جز با گفت‌وگو و البته احترام به نظرات مقابل حل نمی‌شود. احترام هم  مفهوم شفافی دارد. از این سو هیچکدام از اعضای شورای عالی حسب سن و تجربه، سواد و سوابق صنفی قائل بر این نیستند که فهم‌شان و تسلط‌شان بر اوضاع سازمان و اولویت‌های کاری آن کمتر از رکن اجرایی اعم از معاونین و مدیران و مشاورین حتی رییس کل  است.
این درحالی است که بعضی از دوستان برای شورای عالی صرفا شان خدمتگزاری و اطاعت قائل هستند و با کوچکترین نظر مخالف برآشفته می‌شوند. گویی شان شورای عالی صرفا" برای تایید و موافقت است. در حالی‌که حق مخالفت، یک حق قانونی مصرح برای شورای عالی است. این حق باید درک شده و به آن احترام گذاشته شود.»

دکتر جباری تصریح کرد: «نمیشود ما فقط مصوب کنیم. باید دسترسی بی‌قید و شرط تمام سامانه‌های سازمان به بازرسین داده شود اما معاون محترم سازمان در نامه‌ای این حق و سطح دسترسی را منوط به موافقت رییس کل و مدیر حقوقی سازمان بداند! در حالی‌که اگر بر مصوبات شورای عالی ایرادی مترتب است، رییس کل صرفا می‌تواند ظرف ۱۰ روز آن را به شورای عالی برای بررسی مجدد اعلام کند اما اجرای آن توقف ندارد.»

وی با ابراز گلایه از اظهارنظر معاون فنی سازمان که منجر به برخی توهین‌ها نسبت به اعضای شورایعالی در برخی کانال‌های مجازی شد، گفت: «نمیشود در کمیسیون طرح‌های ما (شورای عالی) لغو کامل امتیازات مصوب شود و نهایتا شورا به کاهش امتیازات رای دهد، اما معاون محترم فنی نظارت سازمان که دوست ما هم است، در مصاحبه‌ای اعلام کند که علیرغم اینکه ما رای کمیسیون را گرفتیم (ما؟!) اما شورای عالی مخالفت کرد و پروانه مال باغ است و...
آن وقت ما بشویم پیرمردهای... مخالف جوانان و ...»

دکتر جباری افزود: «نمیشود که ما حقوق حداکثری مدیران سازمان را در لایحه بودجه مصوب کنیم و فحشش را از اعضای سازمان بشنویم اما حق نداشته باشیم بگوییم پرداخت بیشتر از حقوق مصوب مجاز نیست.»


استیضاح، شایعه یا واقعیت؟

دبیر شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این ابهام که آیا مطرح شدن بحث استیضاح رئیس‌کل شایعه است یا صحت دارد، اینطور توضیح داد: «احتمال استیضاح که همیشه هست. اگر نبود این حق در قانون پیش بینی نمی‌شد.
این موضوع تاکنون دو بار در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بصورت غیر رسمی مطرح شده اما موافق نبودیم، چون اعتقاد بر این بود نمای بیرونی خوبی نخواهد داشت و مسائل با گفتگو و تفاهم قابل رفع است. و اتفاقا به همین دلیل از سوی بعضی از دوستان در محافل داخلی متهم به .... درباری هم شدیم. اما در شرایط فعلی، شورای‌عالی از روند همکاری و اجرای مصوبات رضایت ندارد و مصمم به پیگیری جدی است.»

وی تصریح کرد: «در مجموع بحث استیضاح را تایید نمی‌کنم، اما احتمال طرح سوال خواهد بود و شرایط و پیامدهای بعدی آن غیرقابل پیش بینی است.»


🔴 پالنا آمادگی خود را جهت انتشار توضیحات کسانی که در این گزارش نامی از آنان برده شده است اعلام می‌کند.

پایان پیام/

شعیب شاه‌زمانی گزارشگر: شعیب شاه‌زمانی | اینستاگرام

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.