فهرست رسمی دارویی کشور راهبردی مهم در حکمرانی نظام سلامت و دارو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نازیلا یوسفی گفت: هدف غایی نظام سلامت در هر کشور ارتقای سطح سلامت جامعه است. این هدف اصلی در مدل مفهومی سازمان جهانی بهداشت با دو هدف فرعی پاسخگویی مناسب به نیازهای درمانی و غیردرمانی بیماران و مشارکت عادلانه در هزینه‌ها محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران با سرانه درآمد ملی متوسط، از نظر سلامت و امید زندگی در جایگاهی بسیار بالاتر از کشورهای با درآمد مشابه قرار دارد افزود: این موضوع از طرفی مرهون توجه به پیشگیری در شبکه سلامت و از طرفی مرهون نظام ژنریک دارویی و فهرست دارویی کشور است که دسترسی به داروی با کیفیت و با قیمتی قابل استطاعت را فراهم کرده است.

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست رسمی دارویی کشور گفت: اگرچه گروهی معتقدند که وظیفه دولت‌ها تا مرحله تأمین داروی با کیفیت در کشور است اما نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران دسترسی کامل به دارو در کشور، دسترسی جغرافیایی مناسب و هزینه متناسب با توان خرید مردم را برای بهره مندی مردم از دارو و خدمات دارویی بر خود فرض می‌داند.

یوسفی تصریح کرد: نظام نوین دارویی کشور بعد از انقلاب علاوه بر سطح سلامت در کشور به نحوه توزیع عادلانه‌ی آن نیز توجه ویژه داشته و سعی کرده است در تمام مراحل زنجیره تأمین دارو یعنی انتخاب درست داروها در زنجیره تأمین، تهیه، تدارک، توزیع مناسب آنها و در نهایت تجویز و مصرف منطقی دارو، راهبردهای لازم برای حکمرانی در راستای ارتقای عادلانه سلامت را تعبیه کند.

وی در پایان افزود: فهرست رسمی دارویی در سطح ملی یکی از این راهبردها است که در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است. این راهبرد با انتخاب داروها بر اساس مزیت‌های درمانی و هزینه اثربخشی، اولین اقدام در مدیریت مناسب زنجیره تأمین دارو در کشور بوده و ابزار مهمی برای افزایش کارایی نظام دارویی کشور و ایجاد دسترسی عادلانه به داروهای با کیفیت است. مهر

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.