اکنون زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزاست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که به دستگاه تنفسی شامل بینی، گلو و شش‌ها حمله می‌کند، در اکثر بیماران خود به خود بهبود پیدا می‌کند ولی بعضی‌اوقات آنفلوانزا و عوارض آن می‌تواند کشنده باشد، اکثر بیماران مبتلا به آنفولانزا بدون درمان بهبودی می‌یابند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. بیماران در عرض یک هفته بهبودی می‌یابند ولی علائم سرفه خشک ممکن است چندین هفته طول بکشد. 

عامل بیماری آنفولانزا 

ویروس آنفولانزا از طریق هوا مثل سرفه، صحبت‌کردن یا عطسه منتقل می‌شود و ویروس از طریق تنفس وارد بدن می‌شود یا از طریق گوشی تلفن یا کیبورد رایانه و تماس دست با چشم، بینی یا دهان به فرد منتقل می‌شود، فرد مبتلا یک روز از قبل ظهور علائم بیماری و یک هفته بعد از ظهور علائم ویروس را منتقل می‌کند.

علائم آنفلوآنزا

علائم در اول بیماری شبیه سرماخوردگی معمولی است که شامل آبآب ریزشز بینی، گرفتگی بینی و گلودرد، تب بالاتر از 38 درجه، درد عضلات، لرز و عرق‌کردن،سرفه خشک و مقاوم، خستگی و ضعف است، سرماخوردگی به‌آهستگی شروع می‌شود، درحالی‌که آنفلوانزا به طور ناگهانی شروع می‌شود، ضمن اینکه در آنفلوانزا این علائم شدید است، ویروس آنفلوانزا به طور مرتب خصوصیات خود را تغییر می‌دهد؛ بنابراین اگر قبلاً به ویروس مبتلا شدید و ویروس تغییر نکرده باشد فرد در برابر آن ایمن است یا اینکه بیماری خفیف‌تری خواهد گرفت؛اما اگر ویروس تغییریافته باشد آنتی‌بادی موجود در برابر ویروس مؤثر نخواهد بود.

مسعود مردانی استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص «زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا» گفت:‌ زمان طلایی برای تزریق واکسن همین الان است، یعنی شهریور و مهر. در ماه‌های سال میلادی سپتامبر تا اکتبر می‌شود، در دنیا کودکان 6 ماهگی تا افراد دارای 100 سال باید این واکسن را تزریق کنند چون این واکسن رابه‌اندازهه همه دارند اما چون ما در خصوص واکسن در مضیقه هستیم و تولید داخل نمی‌تواند همه نیاز مردم را کامل پوشش بدهد در نتیجه از خارج کمک می‌گیریم.

وی تاکید کرد:‌ همه افراد بالای 60 سال، بیماران قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن ریوی، مثل برونشیت و آسم، تمامی زنان باردار، بیمارانی که نقص ایمنی دارند و بیماران سرطانی مثل لوسمی و لنفوم باید این واکسن را تزریق کنند.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره بهگروه‌هایی دیگر افرادی که باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند گفت: بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی و رادیوتراپی قرار دارند یا داروهای سرکوب گر دستگاه ایمنی مانند کورتون یا داروهای فرآورده‌های بیولوژیک برای بیمارهایی مثل آسم یا التهابی روده یا بیماری‌های خودایمنی استفاده می‌کنند نیزحتما باید این واکسن را تزریق کنند.

مردانی تصریح کرد:‌ اگر فردی بیماری سرطان دارد و در منزل شمی درمانی می‌شود و واکسن تزریق می‌کند همه افرادی که به این فرد خدمات داده و از او مواظبت می‌کند باید واکسن را تزریق کنند، تمامی افرادی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند و کودکان عقب‌مانده ذهنی باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، هرکسی که در تجمعات زندگی می‌کند بهتر است این واکسن را تزریق کند.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: همچنین افرادی که سابقه عمل جراحی قلب را دارند، ،پیوند مختلف داشتند، مثل ارگان‌هایی مانند کبد، کلیه و پانکراس و مغز استخوان نیز حتماً این واکسن را تزریق کنند، افرادی که به علت بیماری‌های روماتیسمی خاص مجبور هستند برای مدت طولانی آسپرین استفاده کنند باید حتماً واکسن را تزریق کنند چون اگر دچار بیماری شوند عواقب سختی خواهد داشت. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.