جزئیات حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، انفجار در یکی از معادن زغال‌سنگ در طبس حادثه‌ساز شد. حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان دریکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

 محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی در تشریح آخرین جزئیات حادثهٔ انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجوی شهرستان طبس گفت: انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس ناشی از گاز متان بوده است. متاسفانه تا این لحظه 34 نفر فوتی و 20 نفر نیز مجروح شده‌اند و تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت، تعداد فوتی‌ها و مصدومین حادثهٔ معدن طبس هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، تعدادی از کارگران معدن که مصدوم یا دچار مسمومیت گاز شده بودند، با کمک نیروهای امدادی احیا و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

علی اکبر رحیمی فرماندار شهرستان طبس، هم در خصوص علت دقیق انفجار بیان کرد:  انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبوده است، بلکه تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

پزشکیان تسلیت گفت و دستور پیگیری فوری داد

مسعود پزشکیان صبح امروز در پی وقوع حادثه در معدن زغال‌سنگ طبس پیش از عزیمت به نیویورک با صدور دستوراتی به وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان جنوبی، خواستار تسریع در پیگیری وضعیت مصدومان حادثه و بررسی علت وقوع این حادثه و جان باختن کارگران این معدن شد.

وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان جنوبی مسئول بررسی علت وقوع حادثه در معدن معدن جوی شدند. رئیس‌جمهور ضمن صدور این دستورات خواستار بسیج همه امکانات برای تسریع در رسیدگی به وضعیت معدن زغال‌سنگ طبس، دلجویی از خانواده جان‌باختگان و درمان مصدومان این حادثه شد.

وی با اشاره به انفجار معدن معدنجوی در طبس افزود: خدمت همه خانواده‌های داغدار این حادثه تسلیت می‌گویم. با وزرای کشور، بهداشت و صنعت گفت‌وگو کردم تا با تمام تلاش پیگیر وضعیت و مشکلات آن عزیزان باشیم، در صحبتی که با وزیر صنعت داشتم تأکید کردم این روند درسی شود که در هیچ‌کدام از معادن کشورمان آن سیستمی را ایجاد کنند که دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد. استاندارد معادن باید در حدی باشد که عزیزانی که آنجا شبانه‌روز تلاش می‌کنند، خطری به این شکل تهدیدشان نکند. امیدوارم این اتفاق رخ دهد. بازهم به خانواده‌های عزیز جان‌باختگان تسلیت عرض می‌کنم. ما هرکاری از دستمان برآید برای پشتیبانی از آنان انجام خواهیم داد.

اسکندر مؤمنی وزیر کشور نیز در پی حادثه نشت گاز دریکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجو طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادر کرد و جویای آخرین وضع حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدن جوی طبس شد.

وی در این تماس دستور داد از همه امکانات استانی به‌منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود و تیم‌های مدیریت بحران به منطقه اعزام شده‌اند.

سید محمد اتابک وزیر صمت که برای پیگیری و بررسی موضوع عازم طبس شده اشاره کرده است که پس از بررسی‌ها اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون هم با حکم وزیر برای پیگیری حادثه معدن طبس عازم منطقه شد. وزیر کار به جامعه کارگری و هم‌وطنان اطمینان داده است که گزارش دقیقی از علت حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی سریع ابعاد حادثه معدن

در پی وقوع حادثه در معدن زغال‌سنگ طبس و جان باختن تعدادی از معدن‌کاران حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه طی تماسی با رئیس‌کل دادگستری استان خراسان جنوبی به وی دستور داد تا ضمن همکاری و مساعدت با دستگاه‌های مسئول به‌منظور تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و جستجوی مفقودین و درمان مصدومین این حادثه دلخراش به‌سرعت ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به عمل آورد.

محمد جعفر عبدالهی رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی هم امروز با حضور میدانی در محل حادثه معدن طبس به خبرنگاران گفت: همکاران قضایی ما در اولین ساعات وقوع حادثه به‌منظور بررسی آن در محل حاضر شدند، علل و عوامل دخیل در حادثه، شناسایی مقصران، رعایت جهات ایمنی برای کارگران در دستورکار دستگاه قضایی قرار گرفته است، پزشکی قانونی با ظرفیت کامل برای شناسایی متوفیان در صحنه حضور پیدا کرده است، کار ترخیص اجساد به قید فوریت در حال انجام است و معطلی را دستگاه‌های خدمت‌رسان از طرف دستگاه قضایی شاهد نخواهند بود.

ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومین، با صدور دستوری به مهدی رحیمی بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی به وی ماموریت داد با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، خدمات رسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را بررسی و نسبت به معرفی متخلفین احتمالی و ترک فعل‌ها به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد.

قالیباف دستور پیگیری داد

علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم از مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی ویژه ابعاد حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدن جوی طبس خبر داد و گفت: به دنبال انفجار در معدن زغال‌سنگ معدن جوی طبس، رئیس مجلس به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دستور پیگیری جدی و ویژه این حادثه را داده است، قرار است به‌زودی هیاتی از کمیسیون صنایع و معادن به طبس برای پیگیری این حادثه انفجار رفته و ضمن بررسی ابعاد و علل حادثه گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.