ارائه مطلوبِ خدمات سلامت نیازمند آگاهی از قوانین انتظامی و حقوقی پزشکی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) و بنابر گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علیرضا صداقت در مراسم آغازین سمینار 2 روزه‌ی چالش‌های قانونی در حرفه پزشکی همچنین افزود: اگر چه فی نفسه نیتِ پزشک، درمان بیمار است؛ اما این پیش فرض غلط است که فکر کنیم چون پزشک هدفش درمان است و این نیت بدون غرض است کسی هم اجازه پیگیری و شکایت را ندارد. نه! این طور نیست طبابت مدرن تابع قوانین مدنی و اجتماعیِ مدرن است و در چنین جامعه‌ای درمانگر باید از مسائل و موارد مربوط به حقوق پزشکی و تضییع حقوق مطلع باشد.

دبیرعلمی این سمینار با اشاره به اینکه یکی از مسائل فراروی پزشکان و کادر درمانی در پروسه‌ی درمان بیماران، شکایت از نحوه‌ی عملکرد آنان در محاکم مرتبط است. گفت: یکی از بزرگترین مشکلات جامعه پزشکی در حوزه پرونده‌های شکایت، آشنا نبودن پزشک و درمانگر نسبت به قوانین حقوقیِ ارائه خدمات است و باید بگویم که این عدم آگاهی نافی مسئولیت نیست.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های خراسان رضوی گفت: با توجه به نیازهای موجود و با عنایت به تجربه‌ی حوزه‌ی انتظامی نظام پزشکی مشهد بر آن شدیم که اطلاعات لازم را در اختیار جامعه پزشکی قرار دهیم تا با کنترل موارد قصور پزشکی یا Medical errorکمتر شاهد تشکیل پرونده های انتظامی پزشکی باشیم. پرونده هایی که در موارد بسیاری ماهیت ساده و کم اهمیتی دارد و وقتِ درمانگر و انرژی او را مصروف حوزه‌ی انتظامی و قضائی می‌کند؛ وقتی که می‌توانست منجر به نجات جان بیماران شود.

وی با اشاره به اهمیت تحلیل ریشه‌ی خطاهای پزشکی گفت: پزشکان و درمانگران باید بدانند که چطور در کنار رشد علمی و تجربی خود در حوزه‌ی درمان، خطاها و اشتباهات خود را کاهش دهند و چه مسیری را طی کنند تا کمتر تحت تعقیب انتظامی قرار بگیرند.

دکتر صداقت افزود: در تک تکِ روند و مسیر ارائه و دریافت خدمات سلامت خطر و ریسک بروز خطای پزشکی و حتی غیرپزشکی وجود دارد. خطاهایی که گاه اصلا به تبحر و علمِ پزشک مرتبط نیست و می‌تواند دایره‌ای از نحوه‌ی تعامل با بیمار و همراهیان تا دستخط پزشک را شامل شود. برخی اشتباهات ساده نتایج پیچیده و پر دردسری را رقم می‌زنند که به اعتقاد من عمده‌ی این موارد ناشی از عدم آگاهی افراد نسبت به قوانین است.

وی در پایان در خصوص اهم موضوعات ارائه شده در سمینار 2 روزه‌ی چالش‌های قانونی در حرفه پزشکی گفت: تحلیل ریشه‌ی خطاهای پزشکی، عوارض پزشکی در برابر خطاهای پزشکی، شکایات پزشکی و پزشکی تدافعی، شکایات پزشکی در حوزه اعمال زیبائی، بایدها و نبایدها در کارشناسی‌های شکایات پزشکی، نقدِ دادرسی انتظامی در هیاتهای انتظامی و کمیسیون های انتظامی، مشکلات حقوقی تعرفه‌گذاری و حقوق متقابل پزشکان و سازمانهای بیمه‌گر و مسئولیت ناشی از فعل غیر در قلمروی شکایات پزشکی مواردی است که در این سمینار و در قالب 8 پنل تخصصی ارائه خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.