آیا درمان رایگان امکان‌پذیر است؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) به نقل از سرطان نیوز، مراسم معارفه مصطفی سالاری به عنوان سرپرست جدید سازمان تأمین اجتماعی روز گذشته با حضور احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

سالاری در این مراسم با اشاره به اینکه باید به سمت درمان رایگان برویم گفت: نمی‌شود این را قول داد اما با یک عزم ملی و فرابخشی قابل حل است و می‌شود به سمت این رفت که درمان رایگان شود با این اوصاف کارهای سختی در پیش داریم. وزارت بهداشت هم در این امر می‌تواند کمک کند.


درمان رایگان و رایگان کردن درمان

دکتر پوریا عادلی، عضو هیات مدیره نظام پزشکی اصفهان، ضمن تایید صحبت های سرپرست جدید سازمان تأمین اجتماعی، در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.

وی ضمن تقدیر از دغدغه مندی مدیرکل تامین اجتماعی به مقوله درمان تاکید کرد که دو مفهوم متفاوت وجود دارد: "درمان رایگان" و "رایگان شدن درمان". این دو مفهوم با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند.
درمان رایگان به معنای ارائه خدمات درمانی به صورت رایگان برای بیمار و کاهش پرداختی از جیب بیمار است، به‌ویژه برای افرادی که در دهک‌های پایین جامعه هستند؛ و هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ها و سایر صندوق‌های حمایتی پرداخت میشود. برای تحقق این هدف، نیاز است که سهم مناسبی از تولید ناخالص داخلی (GDP) به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده شود.

چالش‌های رایگان شدن درمان

دکتر عادلی در ادامه توضیح داد که واقعیت این است که درمان، یک کالای خدماتی پرهزینه با هزینه تمام شده بالا است و نمی‌توان با آیین نامه و ضوابط دستوری قیمت آن را کاهش داد، و اصرار‌های غیر کارشناسانه بر روی این موضوع می‌تواند باعث کاهش کیفیت خدمات درمانی گردد. در بسیاری از موارد، این رویکرد حتی ممکن است منجر به کاهش کیفیت و نابودی زیرساخت‌های حداقلی درمان شود. اما با این حال، می‌توان با تخصیص بودجه و توسعه صنعت بیمه، هزینه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که پرداخت از جیب بیمار کاهش یابد.

راهکار‌های بهبود سیستم درمانی

عادلی گفت: برای جلوگیری از شکست طرح‌های مرتبط با کاهش سهم پرداختی بیمار نیازمند تحول در صنعت بیمه کشور هستیم.

وی با اشاره به توانایی‌های بالا کشور در بخش خدمات درمانی گفت: متاسفانه در طی سالیان مختلف صنعت بیمه‌ای کشور متناسب با بخش بهداشت و درمان توسعه نیافته است و لازم است با همکاری بخش‌های دولتی، خصوصی و صندوق‌های حمایتی شاهد تحول صنعت بیمه در کشور باشیم.

دبیر هیات مدیره نظام پزشکی اصفهان گفت: یکی از دلایل بروز مشکلات در این زمینه، میزان کم سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص داخلی است. این میزان باید به سطح استاندارد‌های بین‌المللی بازگردد تا بتوان خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و باکیفیت به مردم ارائه داد و همچنین لازم است برای جلوگیری از هدف رفت منابع با سیاست‌های حمایتی خاص این منابع در اختیاراقشار آسیب پذیر و شهروندان قانونی در کشور قرار گیرد.

توان درمانی ایران و چالش‌های پیش رو

عادلی در ادامه با اشاره به پیشتازی و برتری ایران در بخش خدمات درمانی بر استفاده از این مزیت رقابتی و تخصیص بودجه مناسب به این حوزه تاکید کرد و گفت: در نتیجه، می‌توان با به‌کارگیری راهکار‌های مدیریتی و افزایش بودجه بهداشتی، هزینه‌های پرداختی از جیب مردم را کاهش داد و کیفیت خدمات را حفظ کرد. این امر نیازمند همکاری جدی میان دولت، مجلس و همچنین اصلاح فرهنگ جامعه در پرداخت حق بیمه است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.