«خودمراقبتی» از ستون‌های ارتقای سلامت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرشید رضایی با بیان اینکه بیست‌وچهارم مهرماه روزی است که به اهمیت خودمراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت فرد و اجتماع تاکید می‌شود گفت: در واقع بیست‌وچهارم مهر ماه یادآور این است که آحاد و گروه‌های جامعه در 24 ساعت 7 روز هفته به خود مراقبتی و رفتار سلامت‌زا مشغول باشند و ارزش این مولفه‌ها را می‌دانند. دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به عنوان دبیر کارگروه فرهنگ سلامت و متولی برنامه ملی سواد سلامت، پیشنهاد «روز ملی خود مراقبتی» در بیست و چهارم مهر ماه را به شورای فرهنگ عمومی تقدیم کرده است.

ضرورت ثبت روز خودمراقبتی در تقویم شمسی

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: امیدواریم که این روز در تقویم شمسی کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان و تقویم‌های میلادی ثبت شود و گامی فرهنگی به سمت ارتقای سلامت جامعه باشد. ارتقاء سلامت جامعه مورد تاکید ویژه برنامه هفتم توسعه ذیل سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وی افزود: خودمراقبتی بخش مهمی از سواد سلامت و سنگ بنای سلامت فرد و اجتماع است، خود مراقبتی از لحظه‌ای که در صبح چشم باز می‌کنیم تا آخرین لحظاتی که خواب سالم را انتخاب می‌کنیم ما را همراهی می‌کند و آینده سالم ما را می‌سازد. با توجه به اینکه فرهنگ ایرانی که ریشه در ارزش‌های خانواده‌محوری و جمع‌گرایی دارد خود مراقبتی فقط به معنای مراقبت از جسم نیست بلکه شامل «توجه به معنویت»، «ذهن سالم» و «تعاملات اجتماعی» نیز می‌شود.

نقش فرهنگ ایرانی در خودمراقبتی

رضایی با بیان اینکه خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی، نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ خود مراقبتی دارد، گفت: براساس فرهنگ کشور ما، خانواده و ازدواج از مهمترین عناصر ساختار اجتماعی محسوب می‌شوند. والدین با الگوسازی رفتارهای سالم می‌توانند فرزندان خود را به اهمیت خودمراقبتی عادت دهند. همچنین، حمایت عاطفی و اجتماعی خانواده، نقش مهمی در کاهش استرس و تقویت سلامت روانی افراد دارد.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه‌ داد: بسیاری از آداب و رسوم فرهنگ ایرانی به نوعی با خودمراقبتی و ترویج سلامت اجتماعی و معنوی مرتبط هستند. به طور مثال آموزه‌های طب ایرانی و رسم و رسوماتی مانند «شب یلدا» و «دید و بازدید عید نوروز»، روشی برای خلق سلامت و حفظ و افزایش آن است. سنت دور هم جمع شدن خانواده‌ها برای صرف غذا و گفت‌وگو فرصتی برای تقویت روابط اجتماعی و کاهش استرس محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری سمپوزیوم روز ملی خود مراقبتی خاطرنشان کرد: سمپوزیم «خودمراقبتی از منظر فرهنگ» در روز ملی خود مراقبتی برگزار شد. اندیشمندان و صاحب‌نظران از منظر فرهنگ اسلامی، علوم رفتارشناختی، هنر و جامعه‌شناسی به بررسی مقوله خودمراقبتی پرداختند. خود مراقبتی پله اول مشارکت اجتماعی و مردمی سازی سلامت است. خودمراقبتی نه تنها به دنبال ترویج فرهنگ فردگرایی و خودمحوری نیست بلکه به دنبال توانمندسازی افراد و جامعه برای خلق و حفظ سلامتی افراد، خانواده‌ها و اجتماع است.

خودمراقبتی، ریشه در دغدغه‌مندی دارد

رضایی در خصوص خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی فرد دغدغه‌مند را به تصویر می‌کشد، فردی که دغدغه سلامت خود خانواده‌اش و از همه مهم‌تر جامعه و گروه خود را دارد. خودمراقبتی به دنبال افرادی است که سلامت را برای محله و شهر خود و طبیعت و همه عناصر و جانداران زمین می‌خواهند و ریشه‌های رفتار خود را در فرهنگ و علم و طبیعت می‌بینند و به سمت دنیایی سالم‌تر و زندگی با معناتر اوج می‌گیرند.

دیدگاه وزارت بهداشت درباره خودمراقبتی

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به روزملی خودمراقبتی تصریح کرد: در روز خود مراقبتی به ارزش‌های فرهنگی خود بازگردیم، فرهنگی که غنی از شاعران، فلاسفه، دانشمندان و هنرمندانی است که در جهان زبانزد هستند، وزارت بهداشت به خودمراقبتی به مثابه پله اول مشارکت اجتماعی در خلق سلامت و یکی از ستون‌های ارتقای سلامت نگاه می‌کند و به عنوان بخش مهمی از سواد سلامت مردم به سرمایه‌گذاری در خود مراقبتی و ترویج سبک زندگی سالم متعهد است.

ضرورت توجه به خودمراقبتی و سلامت در سیاستگذاری‌ها

به گزارش ایسنا وی در پایان در خصوص راهکارهای ترویج خودمراقبتی افزود: سیاستمداران باید توجه داشته‌ باشند که سیاستگذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در هر بعدی از صنعت، تجارت، گردشگری و ابعاد دیگر، سلامت‌زا یا بیماری‌زا است. سلامت مردم و خانواده‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر امضاها، اندیشه‌ها و قوانینی است که خلق می‌شوند، رد می شوند، تصویب و ابلغ می‌شوند. تمام سازمان‌ها چه دولتی و چه مردم نهاد در این مسیر نقش دارند. بدون شک با همدلی و همکاری می‌توانیم فرهنگ خودمراقبتی را در جامعه نهادینه کنیم و به سوی ایرانی سالم‌تر و شاداب‌تر و آینده‌ای سالم تر حرکت کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.