تخفیف در کیفیت هیچیک از بخش‌های حوزه آموزش پزشکی مجاز نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا ظفرقندی روز سه شنبه در مراسم آیین تکریم و معارفه معاونان آموزشی وزارت بهداشت که در محل این وزارتخانه برگزار شد با بیان اینکه حوزه سلامت و بهداشت ضامن جان مردم است گفت:‌ حرکت علم رو به پیشرفت بوده و توقف ندارد و در کنار آن امر معلمی و آموزش نیز کاری پویا است.

وی با بیان اینکه اساس آموزش، تکریم و احترام استادان و فراهم آوری زمینه رشد دانشجویان، دستیاران، فلوشیب ها و ... است افزود: این احترام باید در همه ابعاد مادی و معنوی سرلوحه کار باشد، در آموزش دانشجویان باید آنها را مثل فرزندان خود بدانیم و این نه تنها در حوزه آموزش پزشکی بلکه در حوزه اخلاق پزشکی و حوزه فرهنگ هم صدق می‌کند به طوری که دانشجویان به انسان‌های خوب تبدیل شوند یعنی هدف از آموزش آنها این نکته باشد که با علم خود به مردم خدمت کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: باید افرادی را تربیت کنیم که دلسوز بیمار باشند و مریض را مانند بچه یا پدر و مادر خود بدانند. برای همین باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که ارتباطمان با دانشجوها و دستیاران رودررو و چهره به چهره باشد، یکی از صدمات افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها، دور شدن استاد از دانشجویان است، شکایاتی داشته‌ایم که کلاس‌هایی که باید ۶۰ نفر ظرفیت داشته باشند ۱۲۰ دانشجو دارد که این کار هم به کیفیت علم و هم به آموزش اخلاق پزشکی ضربه می‌زند.

ظفرقندی بر بازنگری در افزایش صورت گرفته در ظرفیت پزشکی تاکید کرد و گفت: باید یک بازنگری در بخش افزایش ظرفیت صورت گیرد و زیرساخت‌ها نیز باید فراهم شود، در آنژیوگرافی دستیاری داشتیم که ۲۰ آنژیوگرافی انجام داده بود و دستیاری هم داشتیم که حتی یک آنژیوگرافی نیز انجام نداده بود. بعضی فارغ التحصیلان رشته مامایی یک دانشگاه نزد من آمدند و گفتند که ما از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌ایم ولی حتی یک زایمان انجام نداده‌ایم در حالی که فارغ التحصیلان باید مهارت عملی لازم را در رشته خود داشته باشند.

باید جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم

وی تاکید کرد: باید استادان و دانشجوهان را در کشور نگه داریم و نگذاریم زحماتی که برای آموزش آنها کشیده شده‌است ضایع شود و آنها از کشور مهاجرت کنند.

وزیر بهداشت به بیان خاطره‌ای از سفر خود به آمریکا در سال‌های قبل پرداخت و گفت: در آن سفر با جانشین رئیس بخش پیوند کبد آمریکا صحبت می‌کردم، همه متخصصان دور میز دانشمندان پزشکی از کشورهای دیگر بودند طوری که اگر آنها آمریکا را ترک می‌کردند این کشور چیزی نداشت، ما نیز باید در وهله اول جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم و در مرحله بعد نخبگان دیگر کشورها را جذب کنیم، یکی از اولویت‌های این وزارتخانه در دولت چهاردهم چاره جویی برای حفظ نخبگان است، در جلساتی که تاکنون در وزارتخانه در این خصوص داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید قدر نخبگان را بدانیم و آنها را در جای مناسب و به موقع جذب کنیم.

ظفرقندی در پایان اضافه کرد: در پذیرش رشته پزشکی هم مشکلاتی داریم، وقتی رتبه ۸۰ کنکور در رشته پزشکی قبول نمی‌شود به این نتیجه می‌رسد که در آینده جایی در این مملکت ندارد و دست به مهاجرت می‌زند، باید درس خواندن در حوزه پزشکی را کمی آسان کنیم، درس خواندن در این رشته بسیار سخت است و سبب دلزدگی می‌شود. شخص باید ۷ سال درس بخواند و بعد ۴ سال طرح را در یک نقطه دور افتاده بگذراند. بعد از دستیاری هم دوباره باید در یک جای دور دست چند سال طرح بگذارند. بعد از تخصص هم همین طور که باید با تدبیر این مشکلات را کم کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.