۴۰ درصد از تکالیف قانون هوای پاک انجام نشده است
معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری خود به آلودگی هوا و نقش حمل و نقل موتوری در تشدید آن پرداخت و اعلام کرد که ۶۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است. وی همچنین به وضعیت فرسودگی ۲۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور و چالشهای پیش روی توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقای کیفیت سوخت اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی امروز «دوشنبه ۱۹ آذرماه» طی نشست خبری با اشاره به آلودگی هوا در پایتخت و شهرهای صنعتی کشور گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت هدفمان این است که علاوه بر انجام وظایف خود وظایف سایر دستگاه را نیز مطالبه و یادآوری و تبیین کنیم.
وی ضمن حمایت از دستور رییسجمهور مبنی بر توقف مازوت سازی نیروگاه ها افزود: این اقدام در حوزه سلامت هم قابل تقدیر و هم حمایت است، چراکه اولویت سلامت مردم است و ما نباید با دست خود سبب ایجاد و شیوع بیماری در سطح کشور شویم، برخورداری از انرژی برق، گاز و آب جزو حداقل های وظایف دولت ها است و باید از راه درست تامین شود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن مخالفت با مازوت سوزی گفت: در سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شد که براساس این قانون به ۲۳ دستگاه تکلیف داده شد و از این تعداد حدود ۱۱ دستگاه متولی اصلی هستند، براساس این قانون ۱۷۴ تکلیف برعهده این دستگاه قرار گرفت و انتظار میرود که دستگاهها تکلیفها را به درستی انجام دهند.
رئیسی گفت: به عنوان مثال یکی از تکالیف توسعه حمل و نقل عمومی است و این تکلیف بسیار مهم است چراکه ۶۰ درصد از سهم آلودگی هوا ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است. هم اکنون ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است و به عبارتی 90 درصد موتورسیکلت های ما فرسوده هستند، از ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت، ۶ هزار دستگاه موتورسیکلت دارای معاینه فنی است.
وی افزود: خودرو عامل دیگر آلودگی هوا است. حدود 13 تا ۱۴ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و از این تعداد، ۲ و نیم میلیون خودرو فرسوده اند و میزان تولید آلایندگی بیشتری تولید میکنند. همچنین در بحث خرید خودرو با وجود خودروسازان داخلی هم پول و هم سلامتی خود از دست میدهیم، ۱۰ سال پیش ۸ هزار اتوبوس در شهر تهران وجود داشته اما پس از گذشت ۱۰ سال با وجود هدف توسعه حمل و نقل عمومی تعداد اتوبوس در تهران به ۲ هزار دستگاه رسیده است. کامیونها نیز عامل دیگر آلودگی هوا هستند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: یکی از محورهای اصلی در قانون هوای پاک اسقاط وسیله نقلیه فرسوده است که در این محور حدود ۲۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده وجود دارد و از سال ۹۶ تاکنون از این تعداد خودروهای فرسوده، حدود ۴۴۰ هزار دستگاه از رده خارج شده است. یکی از دیگر از محورها ارتقای کیفیت سوخت است که روزانه از ۱۱۲ میلیون لیتر سوختی که توزیع میشود، تنها ۴۴ میلیون لیتر سوخت یورو چهار است و حدود ۶۰ درصد این قانون اجرا نشده است این دو محور دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.
رئیسی خاطرنشان کرد: محور دیگر این قانون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است که مطابق با این محور باید سهم حمل و نقل عمومی در تردد شهروندان حدود ۶۰ درصد باشد، اما هم اکنون این سهم ۱۳ درصد است، توسعه انرژیهای تجدید پذیر محور دیگر این قانون است که براساس ماده ۱۹ قانون سالیانه باید ۳۰ درصد از برق براساس انرژی تجدید پذیر تامین شود اما درسال ۱۴۰۲ حدود ۶۱۱ مگاوات برق از انرژی تجدید پذیر تولید میشود.
وی اظهار کرد: تعداد تکالیف دستگاه ها در قانون هوای پاک مشخص شده است و سازمان ملی استاندارد به انجام ۱۳ تکلیف، وزارت کشور به انجام ۸ تکلیف، وزارت نیرو به انجام ۵ تکلیف، وزارت بهداشت به انجام ۴ تکلیف، وزارت اقتصاد و دارایی به انجام ۳ تکلیف، وزارت صنعت به انجام ۷ تکلیف و سازمان حفاظت محیط زیست به انجام ۱۹ تکلیف موظف شده اند، براساس گزارش این دستگاه ها حدود ۶۵ درصد از این وظایف انجام داده اند و حدود ۴۰ درصد از این وظایف هنوز انجام نشده است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: ما در کشور ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه بنزین داریم که براساس ارزیابی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴۸ جایگاه مغایر با حدود مجاز شغلی بوده است و براین اساس ۲ هزار و ۶۲ اخطار برای جایگاه های بنزین صادر و ۲۷۴ پرونده از جایگاه های بنزین به قوه قضاییه معرفی و حدود ۳۰ جایگاه پلمب شده است.
رئیسی با بیان اینکه بنزن گازیست که در جایگاه بنزین وجود دارد و افرادی که در این جایگاه ها کار می کنند، در معرض آلودگی با این گازها قراردارند گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت میزان آلاینده ها سالانه باید ۵ میکروگرم بر مترمربع باشد، اما در کشور ما میانگین سالانه حدود ۳۰ میکروگرم برمتر مربع است که ۶ برابر بیشتر از میانگین سازمان بهداشت جهانی است.
وی افزود: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۵ درصد از از روزهای سال در کیفیت هوا در محدوده پاک بوده است. در کشور ما، ۳۰ تا ۳۵ هزار مرگ در سال به دلیل آلودگی هوا رخ میدهد. در شهر تهران سالانه ۷ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا داریم. در کشور ما ۱۴ درصد مرگها ناشی از سکته قلبی، ۱۴ درصد سرطان ریه، ۱۵ درصد مرگ مغزی و ۱۱ درصد به دلیل بیماریهای مزمن انسدادی ریه ناشی از آلودگی هوا است.
۱۲ میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا در کشور
معاون بهداشت وزیر بهداشت یادآور شد: در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار هزینه ناشی ازخسارات آلودگی هوا در کشور بوده است، گرد و غبار بخشی از آلودگی هوا است، زابل یکی از آلوده ترین شهرها است که براثر گردو غبار آلوده شده است.
رئیسی با بیان اینکه شهرهای اراک و اصفهان در روزهای اخیر جز آلوده ترین شهرهای کشور بودند تصریح کرد: غلظت آلودگی سالانه در استان اصفهان ۳۵ بوده و ۲ هزار و ۲۹ مورد مرگ ناشی از آلودگی داشته است، همچنین حدود ۲ میلیون ۵۶۴ هزار نفر در معرض آلودگی قرار داشتند و حدود ۷۹۶ میلیون دلار به عنوان هزینه های ناشی از آلودگی در این استان صرف شده است.
وی در پایان اضافه کرد: براساس قانون هوای پاک وزارت بهداشت مکلف به انجام تشخیص شرایط اضطراری توسط دانشگاه های علوم پزشکی، نظارت بر مواجهه شغلی و جایگاه های بنزین است که در این راستا طرح کهاب را اجرا کرده است، زمانیکه هوا آلوده است سعی کنیم بیشتر فعالیت ها و خدمات خود را به صورت الکترونیک انجام دهیم و همچنین دولت در این راستا باید بیشتر خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه دهد، همچنین افراد سالمند و زنان باردار از بیرون رفتن پرهیز کنند. وبدا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید
1 نظر
ناشناس
۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
بی عرضه ها