۵۰ راهبرد برای جبران کمبود پزشک وجود دارد
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به راهبردهای مختلف برای تامین نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم افزایش ظرفیت بدون زیرساخت های لازم را موجب افت کیفیت آموزش دانست.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمید اکبری به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1400 برای افزایش ظرفیت اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت ملزم به افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال به منظور تامین نیروی انسانی لازم بود و چون این تکلیف در عرض 3 سال اجرا شد، «افزایش بیش از 20 درصد» دیگر ضرورتی برای ادامه آن وجود نداشت، از این رو این مصوبه بر اساس ارقام تا 1404 خاتمه یافته تلقی می شود.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت به پذیرش هفت هزار دانشجو در سال، پیش از آغاز این مصوبه اشاره کرد و گفت: بر اساس تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پایان چهارسال این عدد باید به حدود 16 هزار دانشجو می رسید. به عبارت دیگر ظرفیت باقی مانده از 51 هزار و 500 دانشجو، باید تا 1404 پذیرش شوند.
وی به سابقه آموزش پزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: پس از استقلال وزارت بهداشت در سال 1364 در ابتدا هفت یا هشت دانشکده پزشکی در شهرهای بزرگ در حدود 700 دانشجو پذیرش می کردند. این روند به سرعت افزایشی شد به نحوی که اکنون به 60 دانشکده پزشکی و حدود 14 هزار دانشجو رسیده ایم. همچنین جمعیت کشور از 40 میلیون نفر به 85 میلیون نفر رسید و لذا این رشد موجب شد تا نیاز به تربیت پزشک افزایش یابد و وزارت بهداشت نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود موظف به تامین نیروی انسانی لازم در حوزه سلامت است.
اکبری تربیت و تامین نیروی انسانی با کیفیت را از وظایف وزارت بهداشت خواند و گفت: شاید به جرات بتوان گفت اکنون در تنها حوزه ای که به خود کفایی رسیده ایم و در هیچ زمینه ای نیاز به پزشک خارجی نداریم تربیت پزشک متخصص است. در این راستا به کیفیت آموزش نیز به خوبی توجه شده به نحوی که پزشکان کشور به دلیل تبحر و تجربه به سرعت در خارج از کشور جذب می شوند.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت تربیت نیروی انسانی با کیفیت را نیازمند زیر ساخت های آموزشی مناسب دانست و تاکید کرد: حدود 6 تا 7 میلیارد تومان بودجه برای راه اندازی هر تخت بیمارستانی لازم است. این عدد هنگام پذیرش 51 هزار دانشجو باید مد نظر قرار گیرد و برای تربیت هر دانشجو بودجه لازم اختصاص یابد. البته تنها بودجه برای این فرآیند کافی نیست. اکنون بسیاری از دانشجویان هنگام آموزش ممکن است در راهرو بایستند و نتوانند به شیوه ای مناسب در پروسه آموزش مشارکت داشته باشند. این افزایش ظرفیت بدون زیر ساخت ها طبیعتا به ضرر آموزش می شود.
وی از تامین نیروی انسانی متخصص به عنوان یکی از وظایف وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 50 راهبرد برای جبران کمبود پزشک وجود دارد که یکی از آنها افزایش ظرفیت پذیرش است و لذا اگر مداخلات در این زمینه کاهش یابد می توانیم از راهبردهای دیگر استفاده کنیم.
اکبری در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود پزشک در کشور مواجهیم گفت: در حال حاضر 160 هزار پزشک در کشور داریم که اگر 20 هزار نفر نیز به چرخه بازنشستگی وارد شوند حدود 140 هزار پزشک در حال ارائه خدمت در کشور هستند لذا بر اساس جمعیت کمبود نداریم اما قطعا در توزیع و نگهداشت این نیروها با مشکل مواجه هستیم.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه باید برای نگهداشت نیروی انسانی و ماندگاری پزشک در مناطق محروم زیر ساخت های لازم را تامین کنیم خاطر نشان کرد: کشور نیازمند زیر ساخت های مناسب برای تامین مسائل رفاهی پزشکان است و چنانچه تامین نشود نمی توانیم پزشکان را برای حضور در مناطق محروم متقاعد کنیم. در این شرایط، ناترازی در کشور ایجاد می شود.
وی به اعتبار آموزش پزشکی ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر از اعتبار خوبی در دنیا برخوردار هستیم و اگر نتوانیم این کیفیت آموزشی را حفظ کنیم دچار آسیب خواهیم شد.
اکبری در پایان افزایش ظرفیت را شیوه ای مناسب برای تامین نیروی انسانی ندانست و گفت: کافی است به روند افزایش تخصص از 3 هزار به 5 هزار توجه کنیم در حالی که تنها 2 هزار از ظرفیت را توانستیم پوشش دهیم. این مساله به خوبی نشان می دهد افزایش ظرفیت در این سال ها دردی را دوا نکرده اما با تامین بودجه و کمک نهادها و سازمان های مختلف می توانیم دانشجوی با کیفیت تربیت کرده تا با زیر ساخت بهتری آموزش ببینند. وبدا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید