مهمترین چالش جوانی جمعیت، در اولویت نبودن آن برای مسئولان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی با بیان اینکه مهمترین چالش جوانی جمعیت، در اولویت نبودن آن برای برخی از مسئولان است گفت: شاید برخی مسئولان در مورد جمعیت شنیده باشند اما هنوز دغدغه اصلی و اولویت اول آنها نیست؛ در حالیکه وقتی به پیامدهای آن فکر کنیم، متوجه می شویم که اولویت اول و اصلی ایران، جمعیت است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم مساله جمعیت را حل کنیم گاهی باید فراتر از قانون جوانی جمعیت عمل کنیم، اگر دستگاه های اجرایی به تکالیف این قانون فقط به عنوان رفع تکلیف نگاه کنند موفق نمی شویم. جلسات و همایش ها مشکل جمعیت را حل نمی کند بلکه هر چیزی اعم از اقتصاد، فرهنگ و دیگر عواملی که مانع فرزندآوری است باید حل شود.

وی تاکید کرد: هر کسی در حوزه مسئولیت خود اقدامی انجام دهد که مانع فرزندآوری شود یا ناامیدی ایجاد کند مقصر است. وزیر بهداشت هم چندین بار تاکید کرده که حل مساله جمعیت نیازمند عزم و اراده ملی و یک کار علمی است و با نمایش و وعده مشکل جمعیت قابل حل نیست. مسائل پیچیده و در هم تنیده اجتماعی به صورت خطی حل نمی شود.

رئیسی از کاهش جمعیت به عنوان یک معلول از یک شبکه علّی یاد کرد و گفت: همه علت های کاهش جمعیت باید برطرف شوند تا بگوییم معلول که جمیعت است، به سمت رشد حرکت می کند. ساده انگارانه است که بگوییم مثلا غربالگری یا وسایل پیشگیری را حذف می کنیم جمعیت افزایش می یابد که این استدلال نادرستی است. البته شاید این عوامل سهمی داشته باشند اما باید دقیقا مشخص شود.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت هزینه کرد بالا در حوزه درمان ناباروری را عامل افزایش جمعیت ندانست و گفت: همه علت های کاهش جمعیت باید در کنار همدیگر به صورت علمی با استفاده از نظرات کارشناسان حوزه های مختلف از جمله حوزه اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته و حل شوند. اگر به افزایش جمعیت، رویکرد پزشکی داشته باشیم، مشکل حل نمی شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به حل معضل جمعیت نیست افزود: سالانه ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند که سهم قابل توجهی از این قربانیان، جوانان مولد هستند که باید پیشگیری شود، وضعیت جاده ها، فرهنگ رانندگی و خودروها باید بهتر شود. خودرو هم باعث مرگ و میر جوانها در جاده ها می شود و هم به دلیل نقص در سوختن بنزین، آلودگی ایجاد می کند. بنابراین باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت.

رئیسی از وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت جمعیت یاد کرد و گفت: اگر نوزادی متولد می شود و یا نارس به دنیا آمده باید مراقبت های مورد نیاز را دریافت کند تا به فردی مولد برای آینده کشور تبدیل شود. وزارت بهداشت در دوران بعد از انقلاب بر کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار تمرکز کرده است. دورانی مرگ و میر کودکان در هزار تولد زنده، بالاتر از ۱۵۰ بود که در حال حاضر این شاخص به کمتر از ۸ رسیده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به نرخ امید به زندگی ۵۵ سالگی در ابتدای انقلاب، خاطرنشان کرد: در حال حاضر امید به زندگی در کشور افزایش یافته و جمعیت بیشتری زنده می مانند و زندگی می کنند. در حوزه بارداری نیز قبلا مادری که پرخطر بود هم خودش و هم نوزادش از بین می رفت اما با مراقبت های بارداری، مادر و نوزاد با سلامت از این مرحله عبور می کنند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که بیشتر از تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت عمل کرده است اما هنوز نگران جمعیت هستیم چون حتی اگر ۱۰۰ درصد وظایف خودمان را در وزارت بهداشت انجام دهیم، جمعیت کشور افزایش پیدا نمی کند چراکه حل مساله جمعیت با رویکرد خطی و تک بعدی قابل حل نیست.

رئیسی تصریح کرد: خودروسازان با ما جلسه ای برای بهبود وضعیت خودرو نمی گذارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی با آنها داشته و کسی حریف خودروسازان داخلی نمی شود و جلساتی که با آنها برگزار می شود، تاثیری در بهبود کیفیت ندارد چون مونتاژکار داخلی هستند. درست است که خطای انسانی در بروز حوادث جاده ای و ترافیکی نقش اصلی را دارد اما کیفیت پایین خودرو در زمینه ایمنی هم نقش مهمی دارد همچنین ۶۰ درصد علت آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به تفاوت سن قانونی و فیزیولوژیک در باروری مردان و زنان اشاره کرد و گفت: از نظر فیزیولوژی یک زن می تواند مثلا از سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی باردار شود اما باید ریسک آنها بررسی شود اما قطعا بهترین سن باروری زیر ۴۰ سال است اما مراقبت ها به زنانی که بعد از سن ۴۰ سالگی هم باردار شود از سوی وزارت بهداشت ارائه می شود، توصیه می شود بارداری زنان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی باشد. سن قانونی بارداری در هر کشوری متفاوت است که برخی کشورها از ۱۸ سالگی به بعد سن قانونی بارداری است. در حال حاضر میانگین سن ازدواج زنان به حدود ۲۵ تا ۲۶ سال و مردان به حدود ۲۸ سال رسیده است.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که فاصله اولین فرزندآوری از ازدواج، ۴.۵ تا ۵ سال طول می کشد که این فاصله باید کمتر شود. اگر افراد در سنین بالا ازدواج کنند و ۵ سال هم طول بکشد تا اولین فرزند و ۵ سال دیگر تا دومین فرزند فاصله بیفتد تمایل به فرزندآوری بیشتر کاهش می یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.