تامین و تجهیز زیرساخت‌های پزشکی به ۳۶ همت اعتبار نیاز دارد
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدجلیل حسینی، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تأکید بر اینکه در کنار آموزش علمی، اخلاق پزشکی باید به‌طور جدی در برنامه‌های آموزشی گنجانده شود، افزود: همان‌طور که دین از طریق الگوسازی و رفتار افراد خانواده در ذهن و عمل آنها جای می‌گیرد، اخلاق پزشکی نیز از طریق رفتار و نگرش اساتید باید در دانشجویان نهادینه شود. دانشجویان به طور طبیعی از اساتید خود یاد می‌گیرند و رفتار آنها، چه در زمینه علمی و چه در زمینه اخلاقی، تأثیرات عمیقی بر رفتار آینده دانشجویان خواهد گذاشت. 

وی تأکید کرد: توجه به جنبه‌های اخلاقی و آموزشی در درمان و آموزش پزشکی باید به‌طور مستمر پیگیری شود. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: با توجه به این مسائل، یک برنامه بلندمدت برای آموزش و ارتقای کیفیت درمان و آموزش پزشکی ضروری است، چنین برنامه‌ای می‌تواند در درازمدت بار درمان و بهداشت را کاهش دهد و کیفیت خدمات پزشکی را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد. 

حسینی با اشاره به اهمیت تشکیل جلسات منظم شورای دانشگاه‌ها با حضور رؤسای دانشگاه‌ها، روسای دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و ارسال منظم صورتجلسات آن به حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، افزود: این جلسات می‌تواند در راستای ارتقای توانمندی‌های آموزشی و پیگیری مسائل دانشجویی بسیار مؤثر باشد. علاوه بر این، برگزاری جلسات منظم با اساتید، دستیاران و دانشجویان و بازدید از دانشکده‌ها و راندهای آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

وی درباره موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در دانشگاه‌ها گفت: با افزایش ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی در سال‌های اخیر، هم‌اکنون با کمبود ۲۵ هزار تخت آموزشی، ۲ هزار و ۹۰۰ عضو هیات علمی علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ عضو هیات علمی بالینی مواجه هستیم. علاوه بر این، در حوزه دندانپزشکی نیز با کمبود ۲ هزار و ۶۰۰ یونیت دندانپزشکی روبرو هستیم. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در حالی رخ داده است که بودجه‌ای برای تأمین زیرساخت‌های آموزشی و درمانی این دانشجویان پیش‌بینی و اختصاص نیافته است. 

حسینی تأکید کرد: امید است که با توجه به شرایط موجود، تخصیص این بودجه در مجلس شورای اسلامی به‌زودی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. در غیر این صورت، دانشگاه‌ها با چالش‌های بسیار جدی در تأمین امکانات آموزشی و درمانی مواجه خواهند شد. 

وی ادامه داد: اساتید بالینی نیز باید در این همایش‌ها مشارکت داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن برای ارتقای کیفیت آموزش استفاده کنیم. همچنین، حمایت از فرآیندهای دانش‌پژوهی و به‌ویژه توسعه فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی، در آموزش پزشکی باید در اولویت قرار گیرد. 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین بر لزوم توجه به جذب دانشجویان خارجی تأکید کرد و گفت: در کنار جذب دانشجویان خارجی، باید نظارت کاملی بر وضعیت تحصیلی و افت تحصیلی دانشجویان انجام شود تا از مشکلات آینده جلوگیری شود. 

حسینی از برگزاری جلسات فراخوان بیستم برای جذب هیات علمی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این جلسات به‌سرعت پیش خواهد رفت و امید است تا قبل از پایان سال، پرونده‌های فراخوان بسته شوند. همچنین، برای فراخوان بیست‌ویکم اقدامات لازم در دانشگاه‌ها آغاز شده است. 

وی در خصوص نیروهای قراردادی تبصره ۷ ماده ۱۴ نیز گفت: در هفته‌های گذشته جلساتی با سازمان اداری و استخدامی و سازمان بازرسی کل کشور برگزار کرده‌ایم و به‌زودی مشکلات این نیروها حل خواهد شد. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: در خصوص آیین‌نامه ارتقا نیز بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنگری گروهی به‌صورت مشترک از وزارت بهداشت و وزارت علوم در حال پیگیری است تا به‌زودی نهایی شود. 

حسینی همچنین به تعهدات نیروهای تخصصی اشاره کرد و گفت: امسال هم نیروهای ۵ درصد و هم ۱۰ درصد را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم و این نیروها به مناطقی که درخواست و علاقه‌مندی داشتند توزیع شدند تا شاهد ماندگاری آنان در این مناطق باشیم. وبدا 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.