کمبود ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای حفظ کیفیت آموزش پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید جلیل حسینی در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز شنبه ششم بهمن ماه در وزارت بهداشت برگزار شد با تاکید بر جذب دانشجویان خارجی گفت: موضوع جذب دانشجویان خارجی اهمیت زیادی دارد ولی از آن مهم‌تر کیفیت آموزش است. اخباری به گوش می‌رسد که کیفیت این موضوع به خوبی نظارت نمی‌شود باید مراقب باشیم پیام منفی در مورد کیفیت آموزش به دانشگاه‌هایی که برای ما دانشجو می‌فرستند، ارسال نشود.

وی ضمن تاکید بر پایش وضعیت دانشجویان افزود: بررسی مدارک و مستندات متقاضیان در مقاطع مختلف تحصیلی با جدیت پیگیری شود. همچنین الزامات قانونی برنامه هفتم توسعه از جمله جذب ۳۰۰ دانشجوی خارجی که ۴۰ هزار نفر آن‌ها در وزارت بهداشت باید جذب شوند باید مورد توجه قرار گیرد ولی کیفیت برای ما بسیار مهم است و شورای عالی برنامه‌ریزی بر این موضوع نظارت خواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای برقراری ارتباط دو جانبه علمی با دانشگاه‌های خارج از کشور در دستور کار قرار دارد و افرادی را به عنوان مشاور ارتباطات بین‌المللی خواهیم داشت، سعی کنیم گسترش رشته‌ها بر اساس سند توسعه متوازن باشد و تشکیل جلسات منظم کلان مناطق به زودی انجام خواهد داشت.

حسینی در خصوص افزایش ظرفیت دانشجو گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود هشت هزار ورودی دانشجو داشتیم که با افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی به ۱۴ هزار و ۲۸۲ دانشجو در سال ۱۴۰۳ رسید. در این پذیرش‌ها افرادی را داریم که با رتبه‌های معمولی متفاوت با رشته‌های روزانه وارد دانشگاه‌ها شدند، در این شرایط در سال ۱۴۰۴، ۲۵ هزار تخت آموزشی، ۲ هزار و ۹۰۰ هیئت علمی علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ هیئت علمی بالینی نیاز داریم. در رشته‌های دندانپزشکی نیز ۲ هزار و ۶۰۰ یونیت دندانپزشکی و ۸۷۰ هیئت علمی دندانپزشکی کم داریم.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۳، ۱۴ هزار و ۲۸۲ نفر بوده است و پیش‌بینی ما برای افزایش ظرفیت ۱۴۰۴، ۱۴ هزار و ۸۴۰ دانشجو خواهد بود. با توجه به اینکه حدودا هر ساله ۷ درصد شکست داشتیم مجموعا ظرفیت پزشکی ما به ۱۶ هزار و ۵۸۸ دانشجو در ۱۴۰۴ خواهد رسید و در دندانپزشکی هم به ۳ هزار و ۳۲۵ دانشجو خواهد رسید.

معاون وزیر بهداشت در خصوص بودجه‌های مورد نیاز وزارت بهداشت برای حفظ کیفیت آموزشی گفت: با دو برابر شدن پذیرش دانشجویان همه دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و محاسبه کردیم که ۱۹ هزار میلیارد تومان نیاز داریم. برای تجهیزات اعم از تجهیزات آموزشی و آزمایشگاه‌ها و .. نیز محاسبه انجام شده و مجموعاً ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است و در نهایت ۲۷ هزار میلیارد برای زیر ساخت‌ها و ۷ هزار میلیارد تومان نیز برای هزینه‌های جاری کمبود داریم. در مجموع ۳۶ هزار میلیارد تومان کمبود داریم.

حسینی با اشاره به چالش‌های موجود در دانشگاه‌ها گفت: یکی از چالش‌ها انگیزه و مشارکت پایین اعضای هیئت علمی است که در این زمینه «پویش با هم برای آموزش» برای افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی آغاز شده است. در این زمینه پرسشنامه آنلاین برای همه اعضای هیئت علمی ارسال شده است.

وی در خصوص مشکلات دستیاران پزشکی افزود: خبرهای ناگواری از دستیاران به گوش می‌رسد. بنابراین ضرورت دارد اعضای هیئت علمی به طور مستقیم با دستیاران جلسه داشته باشند و ارتباط با دستیاران مدیریت شود، با توجه به حال نامساعد اساتید و دانشجویان راهبردهایی در نظر گرفته شده است. حفظ و ارتقای کیفیت آموزش در همه ابعاد، عدالت در همه تصمیمات، تسهیل‌گری به منظور محافظت از اساتید و فراگیران و موضوع Iranian individualismدر نظر گرفته شده است.

به گزارش مهر معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به لزوم توجه به دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: توجه به تقویت بنیه علمی این دانشجویان باید در نظر گرفته شود چراکه آنها یادگاران عزیزان ما هستند، همچنین توجه به سلامت روان دستیاران اهمیت زیادی دارد و افراد خاص را باید شخصاً بررسی کنیم تا روزهای آینده اخبار خودکشی نداشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.