حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پِرتی در خدمات پزشکی
مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به نظر میرسد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پرتی خدمات پزشکی داشته باشیم در خصوص نظارت بر روند ارایه دارو و خدمات پزشکی گفت: نظارت میبایست همهجانبه و تلفیقی از نظارت حضوری و مجازی با استفاده از سیستمهای جدید باشد و نباید نگاه کلی داشته باشیم.
![حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پِرتی در خدمات پزشکی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پِرتی در خدمات پزشکی](https://www.pezeshkanoghanoon.ir/storage/39554/conversions/6590eb8675ec2a3aeba95580967d77d56f9086b9-large.jpg)
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدمهدی ناصحی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی نظارت بر خدمات دارویی و درمانی جلوگیری از مباحثی نظیر نشت داروهای گران قیمت از زنجیره رسمی گفت: موضوع نظارت بر روند ارائه خدمات چندین جایگاه دارد. بیمه سلامت به منظور برخورداری از منابع برای ارائه خدمات و برمنای آیتمهایی که در اختیار دارد، نظارتها را انجام میدهد. اگرچه روند نظارتی را انجام میدهیم اما به دلیل اینکه ماموران بیمه سلامت در اتاقهای عمل بیمارستان حضور ندارند از اتفاقات اتاق عمل اطلاعی نداریم.
وی در خصوص میزان پرتی دارویی و خدمات پزشکی در کشور اظهار کرد: با توجه به سازوکارهای نظارتی که در اختیار داریم به نظر میرسد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پرتی خدمات پزشکی داشته باشیم. البته موضوع پرتی خدمات پزشکی فقط مختص کشور ما نیست و در تمام دنیا وجود دارد اما تصور میکنم که میزان پرتی خدمات پزشکی ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد.
پرتی دارویی در بیماران مبتلا به هموفیلی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به عنوان مثال با پرتی دارویی بیماران هموفیلی مواجه هستیم به طوری که برخی از بیماران فقط از بخشی از داروی خود را استفاده میکنند خاطرنشان کرد: اگرچه میزان پرتی دارویی بیماران مبتلا به هموفیلی نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته اما همچنان با این موضوع مواجه هستیم.
ناصحی گفت: بیماران مبتلا به هموفیلی داروی مورد نیاز خود را دریافت میکنند اما گروهی از این بیماران فقط بخشی از داروی خود را مصرف میکنند و بخشی از این داروها ممکن است روانه ناصرخسرو یا مکانهایی از این دست میشود و ممکن است برخی بیماران برای حل مشکلاتی که با آن مواجه هستند نسبت به فروش بخشی از داروی مورد نیاز خود اقدام کنند. سازمان بیمه سلامت مکانیزمی به منظور جلوگیری از پرتی داروی بیماران هموفیلی درنظر گرفته و با این راهکار توانستهایم یک میلیارد تومان در ماه صرفهجویی داشته باشیم.
ناصحی گفت: بیماران مبتلا به هموفیلی داروی مورد نیاز خود را دریافت میکنند اما گروهی از این بیماران فقط بخشی از داروی خود را مصرف میکنند و بخشی از این داروها ممکن است روانه ناصرخسرو یا مکانهایی از این دست میشود و ممکن است برخی بیماران برای حل مشکلاتی که با آن مواجه هستند نسبت به فروش بخشی از داروی مورد نیاز خود اقدام کنند. سازمان بیمه سلامت مکانیزمی به منظور جلوگیری از پرتی داروی بیماران هموفیلی درنظر گرفته و با این راهکار توانستهایم یک میلیارد تومان در ماه صرفهجویی داشته باشیم.
وی در خصوص راهکار پیشنهادی سازمان بیمه سلامت برای جلوگیری از پرتی دارویی بیماران مبتلا به هموفیلی افزود: شرکتهای پرستاری میتوانند در کنار بیمهها حضور داشته باشند به نحوی که بیمار با مراجعه به مکانهای خاص داروی خود را دریافت کند. این مکانها میزان دارویی را دریافت کرده و به بیمار تزریق میکنند. در چنین شرایطی دارو برای بیماران مصرف میشود و دارو در اختیار آنها قرار نمیگیرد.
استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر ارائه خدمات پزشکی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص راهکارها برای پیشگیری از پرتی دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: سازمان بیمه سلامت ایران با معاونت علمی ریاستجمهوری و شرکتهای دانشبنیان در حال همکاری است که از فناوری هوش مصنوعی در تمام مراحل نظارتی استفاده کند. استفاده از هوش مصنوعی در روند نظارت سبب میشود که نسبت به مسائل آگاه شویم، به طور مثال اگر فقط یک زانوی بیمار درد میکند و به پروتز نیاز دارد میبایست فقط یک پروتز برای این بیمار درنظر گرفته شود و نباید چندین پروتز برای او درنظر گرفت. با استفاده از فناوریهای نوین میتوانیم بر چنین مسائلی نظارت کنیم.
استفاده نابجا از منابع بیمه برای جبران ضعف مالی
ناصحی ادامه داد: هنگامی که میزان هزینههای صندوق بیمه سلامت ایران را در سال گذشته بررسی کردیم متوجه شدیم که بیمارستانی در یکی از استانهای کشور یک خدمت را ۱۶ مرتبه در یک روز و یک ساعت تکرار کرده است. ثبت ۱۶ مرتبه یک خدمت در یک روز و یک ساعت برای دریافت منابع از بیمه یک کار غیراخلاقی است و سبب هدر رفت منابع کشور میشود. بیمارستانها نباید ضعف مالی خود را به این طریق جبران کنند چرا که چنین روشی منطقی نیست.
ضرورت نظارت تلفیقی و همهجانبه بر ارائه خدمات پزشکی
وی افزود: نظارت سازمان بیمه سلامت بر روند ارائه خدمات همهجانبه است، نظارت میبایست همهجانبه و تلفیقی از نظارت حضوری و مجازی با استفاده از سیستمهای جدید نظارتی باشد و نباید نگاه کلی داشته باشیم. برنامههای نظارتی در حال اجرا است اما فرایند نظارتها میبایست به خوبی تعریف شود و تکتک سامانهها میبایست از قواعد لازم برخوردار باشند.
به گزارش ایسنا مدیرعامل بیمه سلامت ایران در پایان اضافه کرد: به طور مثال افراد نمیتوانند خدمت MRI را بیش از دو مرتبه برای یک بیماری خاص دریافت کنند، اگر یک بیمار خدمت MRI را ۴مرتبه در سال برای این بیماری دریافت کند منطقی است که برای علتجویی به کمیسیونهای مربوطه ارجاع داده شود، بخشی از ضوابط در سامانه سرپایی بیمارستانها وارد شده اما در بخش بستری وارد نشده است.
به گزارش ایسنا مدیرعامل بیمه سلامت ایران در پایان اضافه کرد: به طور مثال افراد نمیتوانند خدمت MRI را بیش از دو مرتبه برای یک بیماری خاص دریافت کنند، اگر یک بیمار خدمت MRI را ۴مرتبه در سال برای این بیماری دریافت کند منطقی است که برای علتجویی به کمیسیونهای مربوطه ارجاع داده شود، بخشی از ضوابط در سامانه سرپایی بیمارستانها وارد شده اما در بخش بستری وارد نشده است.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید