افزایش مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی نسبت به دوران کرونا
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در سالهای اخیر نسبت به دوران کرونا افزایش یافته است گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفهای مرگبار به دلیل اختلالات خواب روی میدهند.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون(پالنا)، خسرو صادقنیت در آیین افتتاحیه «سومین کنگره بینالمللی تازههای تروما» که صبح امروز در مرکز همایشهای رازی برگزار شد گفت: هنگامی میتوان از پرداختن و توجه به تصادفات و آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی سخن بگوییم که به این حوادث دیدگاهی عادی نداشته باشیم. اگر تصادفات را مانند سقوط هواپیما قلمداد کنیم شرایط مانند این است که تعداد قربانیانی که در حوادث ترافیکی هر چند هفته داریم معادل سقوط هواپیما است. این در حالی است که به آمار و ارقام مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی توجه نمیشود.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت در خصوص برگزاری سومین کنگره بینالمللی تازههای تروما گفت: من بر این باور هستم که برگزاری چنین کنگرههایی میتواند به موضوع تصادفات جادهای کمک کند.
وی افزود: پویش «نه به تصادف» با هدف کاهش حوادث ترافیکی برگزار میشود، بررسیها بیانگر این است که «خواب آلودگی» از علل اصلی بروز تصادف در کشور به حساب میآید، به نحوی که آمار و ارقام پلیس بیانگر این است که ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفهای مرگبار به دلیل اختلالات خواب روی میدهند. بیدار ماندن به مدت زیاد، بیخوابی، آپنه «اختلال خواب» به دلیل شبکاری جزو اختلالات خواب محسوب میشوند. نتایج یک مطالعه در ایالاتمتحده بیانگر این است که ۲۵ درصد مردم به اختلالات خواب مبتلا هستند.
صادقنیت در خصوص نقش خواب در زندگی انسانها گفت: بررسیها بیانگر این است که انسانها یکسوم زندگی خود را در خواب سپری میکنند.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت در خصوص نقش فرهنگسازی در کاهش مرگومیر حوادث ترافیکی اظهار کرد: اقداماتی مانند فرهنگسازی و اطلاعرسانیهای متعددی به منظور کاهش مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور انجام شده است. به طور مثال ضرورت بستن کمربند ایمنی در سال ۱۳۸۵ در کشور ترویج یافت.
وی افزود: میزان مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در دوران پاندمی کرونا کاهش یافت، بررسیها بیانگر این است که میزان مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در دوران پاندمی کرونا کاهش یافت، به نحوی که این میزان به کمتر از ۲۰هزار نفر رسید. متاسفانه، میزان مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در سالهای اخیر افزایش یافته و به بیش از ۲۰هزار نفر رسیده است.
صادقنیت در پایان با تاکید بر ضرورت انجام معاینه دورهای رانندگان گفت: انجام معاینات دورهای به منظور کاهش حوادث ترافیکی یک امر ضروری است. ارائه کارت سلامت به رانندگان میتواند یک اقدام برای کاهش آمار تصادفهای جادهای باشد. اغلب اختلالات خواب، دیر تشخیص داده میشوند و به همین علت مردم با تاخیر به این اخلالات پی میبرند یا پزشکان این اختلالات را دیرهنگام تشخیص میدهند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید