رویه وزارت بهداشت اشخاص را به شکایت تشویق می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به نقل از قوه قضاییه احمدرضا عابدی رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار رعایت اصول حکمرانی خوب شد.

در این نامه آمده است که مطابق تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری در مواردی که اشخاص ذینفع تقاضای انجام امر اداری یا خودداری از انجام آن را از دستگاه‌های اجرایی دارند، ابتدا باید تقاضای خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهند و آن دستگاه مکلف است ضمن ثبت درخواست و ارائه رسید حداکثر ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخ خود را به ذینفع ابلاغ کند، اما با توجه به رصد و پایش پرونده‌ها نشان می‌دهد علیرغم اینکه مجموعه وزارتی بر قوانین و مقررات حاکم اشراف کامل دارد از اجابت خواسته قانونی اشخاص خودداری کرده و سعی بر این دارند که اشخاص را به سمت دیوان عدالت اداری سوق دهند.

این رویه نه تنها منجر به تشویق افراد به شکایت در دیوان عدالت اداری می‌گردد بلکه موجب تبعیض در اعمال حقوق قانونی افراد شده و در نهایت تضییع حقوق ذینفع را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این نامه آمده است که به جهت جلوگیری از هدر رفت بیت المال و ممانعت از تحمیل هزینه‌های مضاعف به شهروندان ضرورت رعایت مفاد تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری و پاسخگویی شفاف و اقناع سازی جامعه هدف به نحو مستند و مستدل صورت گیرد و حتی الامکان استیفای حقوق شهروندان بدون مراجعه به دیوان عدالت اداری تمهیدات لازم پیش بینی شود تا ضمن پاسداشت حاکمیت قانون شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دیوان عدالت اداری باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.