سالانه ۲۰هزار نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می دهند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی در خصوص پویش «نه به تصادف» گفت: ۲۰هزار نفر سالانه جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می دهند، ۸۳ درصد افرادی که جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می دهند کمتر از ۵۰ سال دارند و بیش از ۶۰ درصد نیز کمتر از ۳۰ سال دارند، پویش‌ها با هدف آگاه‌سازی و فرهنگسازی اجرا می‌شوند، وزیر بهداشت پویش نه به تصادف را در دولت مطرح کرد و رئیس‌جمهور از اجرای آن استقبال کرد. همچنین وزرایی که در ارتباط با حوادث ترافیکی دستی بر آتش دارند به پای کار آمدند.

اجرای پویش نه به تصادف در سه مرحله

وی در خصوص مراحل و فازهای پویش نه به تصادف افزود: پویش نه به تصادف شامل سه مرحله می‌شود. مرحله اول پویش از یک اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه داشت. مرحله دوم این پویش بلافاصله پس از پایان مرحله اول یعنی از روز ۱۶ فروردین ماه آغاز شده و جلساتی در وزارت بهداشت به منظور بررسی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای پویش نه به تصادف در حال برگزاری است. مرحله دوم پویش نه به تصادف حدود یک سال زمان می‌برد. 

سخنگوی پویش نه به تصادف ادامه داد: مرحله اول و دوم پویش نه به تصادف به ترتیب مراحل کوتاه‌مدت و میان‌مدت این پویش هستند اما مرحله سوم پویش که یک برنامه بلند مدت است، پس از پایان مرحله دوم آغاز می‌شود و تا پایان دولت چهاردهم ادامه دارد. در حال حاضر اگر بخواهیم درباره آمار و ارقام پویش نه به تصادف و تاثیر آن سخن بگوییم دست به کار غیرعلمی زده‌ایم.

ضرورت توجه به حوادث ترافیکی در تمام فصول سال

رئیسی گفت: پویش نه به تصادف به بهانه سفرهای نوروزی آغاز شده، اینطور نباید تصور کرد که فقط میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی سفرهای فروردین ماه را در کانون توجه قرار دهیم بلکه می‌بایست به تمام ماه‌ها توجه کنیم. میزان فوتی‌های حوادث ترافیکی ماه‌های مرداد و شهریور نسبت به فروردین ماه بیشتر است، حوادث ترافیکی هزینه‌های فراوانی به همراه دارد، نه تنها افرادی که حوادث ترافیکی را تجربه کرده‌اند بلکه خانواده‌های آنها نیز این حوادث را فراموش نمی‌کنند. تصادف بار اجتماعی و عاطفی فراوانی به همراه دارد. 

بیش از ۳۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور

وی با بیان اینکه چهار ضلع «جاده»، «خودرو»، «فرهنگ رانندگی» و «قانون» در کاهش حوادث ترافیکی نقش دارد توضیح داد: ایران کشوری پهناور است و جاده‌های فراوانی دارد. بررسی‌ها بیانگر این است بیش از ۳۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد و بیش از ۳۰ درصد تصادفات منجر به فوت در این نقاط اتفاق می‌افتد. 

پیش از ۶۵ درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در صحنه تصادف

معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از صنعت خودروسازی کشور گفت: متاسفانه زور هیچ‌کسی به خودروسازان کشور نمی‌رسد. بیش از ۶۵ درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در صحنه تصادف رخ می‌دهد. اینطور نباید تصور کرد که تمام افرادی که جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند بلکه بسیاری از افراد با سرعت ۱۰۰ کیلومتر تصادف می‌کند و جان خود را به دلیل کیفیت خودرو از دست می‌دهند.

رئیسی ادامه داد: هنگامی که مسائل را بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که همواره پای خودرو در میان است. به طور مثال ۵۰ هزار مرگ منتسب به دلیل آلودگی هوا طی هر سال اتفاق می‌افتد که بخش اعظمی از آلودگی هوا به دلیل خودروها است. مصرف سوخت بالا، آلودگی هوا و میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی با خودروها در ارتباط است.

ضرورت افزایش جرائم رانندگی

وی افزود: جرایم رانندگی در کشور بازدارنده نیست، جرائم رانندگی در کشور می‌بایست بازدارنده باشد. برخی کشورها محرومیت از خدمات اجتماعی را برای جرایم رانندگی در نظر گرفته‌اند. میزان جرایم رانندگی می‌بایست افزایش شود به نحوی که بازدارنده باشد، امکان اصلاح خودرو و جاده‌های کشور طی مرحله اول پویش نه به تصادف وجود نداشت. با توجه به محدودیت‌ها موضوع فرهنگ سازی را در کانون توجه قرار دادیم. 

اجرای برنامه پزشکی خانواده

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز گفت: رئیس‌جمهور برنامه پزشکی خانواده را در کانون توجه قرار داده و از این برنامه به شدت حمایت می‌کند. وزارت بهداشت، سه جلسه در ارتباط با برنامه پزشکی خانواده با حضور دکتر پزشکیان برگزار کرده است، اجلاس روسای دانشگاه‌ها را،گ ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه برگزار می‌شود و اجرای برنامه پزشکی خانواده به طور رسمی اعلام می‌کنیم.

اجرای فاز اول برنامه پزشکی خانواده با دو برنامه

رئیسی تصریح کرد: فاز اول برنامه پزشکی خانواده شامل ۲ برنامه می‌شود، ۳۰ میلیون نفر در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت در کشور زندگی می‌کنند، وزارت بهداشت در نظر دارد که نظام شبکه را برای این شهرها تکمیل کند. همچنین تعیین تکلیف برنامه پزشکی خانواده در استان‌های فارس و مازندران، برنامه دوم فاز اول برنامه پزشکی خانواده محسوب می‌شود. منظور از تعیین تکلیف برنامه پزشکی خانواده در استان‌های فارس و مازندران این است که ادامه روند یا توقف اجرای آن را بررسی کنیم. 

وی در پایان در خصوص ضرورت اجرای برنامه پزشکی خانواده اظهار کرد: حوزه سلامت کشور می‌بایست ساماندهی شود و به طور قطع، اجرای برنامه پزشکی خانواده به ساماندهی نظام سلامت کمک می‌کند. برنامه پزشکی خانواده به اقتصاد سلامت و دسترسی همگانی بسیار کمک می‌کند. خوشبختانه، برنامه پزشکی خانواده از حمایت مسئولان ارشد حوزه سلامت یعنی رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت برخوردار است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.