گفتوگوی اختصاصی پالنا با دکتر محمد رئیسزاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی
تخلف در تقسیم تعرفهها قابل قبول نیست
جزء حرفهای باید بهطور کامل به پزشک اختصاص یابد
پزشکان و قانون: جلوگیری از برداشتهای ناصواب از «جز حرفهای» تعرفه خدمات پزشکی و تاکید بر پرداخت کامل آن به ارائهدهنده خدمت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی را دست به کار کرد تا نامهای رسمی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بنویسد. دکتر محمد رئیسزاده در گفتوگویی اختصاصی با خبرنگار پالنا، جزئیات این نامه و دلایل صدور آن را تشریح کرد.
رشد پیوسته تعرفهها طی چهار سال گذشته
دکتر رئیسزاده با اشاره به تلاشهای چندساله نظام پزشکی در حوزه تعرفهگذاری گفت: «در چهار سال گذشته، ما شاهد روند افزایشی مستمری در تعرفهها بودیم. سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۴ درصدی، سال ۱۴۰۳ با افزایش ۳۵ درصدی، و سال ۱۴۰۴ با حمایت و پیگیری مضاعف دکتر ظفرقندی، با افزایش چشمگیر ۴۶ درصدی روبهرو شدیم. این یک شیب صعودی بیسابقه در سالهای اخیر بوده است.»
وی در ادامه افزود: «موضوع مهمتر، زمان ابلاغ تعرفهها بود. در سال ۱۴۰۲ تعرفهها در خردادماه (پنجم ماه ششم) ابلاغ شد، در ۱۴۰۳ به پنجم فروردین رسید، و در سال ۱۴۰۴ برای اولین بار قبل از پایان سال و طبق قانون، در تاریخ ۲۸ اسفندماه تعرفهها اعلام شدند.»
تمرکز بر «جز حرفهای» و ویزیت پزشکان
رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار داشت که تمرکز اصلی این سازمان بر روی اجزایی از تعرفه بوده که مستقیماً با جامعه پزشکی در ارتباط است. وی گفت: «دو مؤلفهای که ما بیشتر از همه دنبال کردیم، "ویزیت" و "جز حرفهای" بودند. این اجزا مستقیماً به اعضای جامعه پزشکی تعلق دارند، در حالی که سایر اجزای تعرفه معمولاً مربوط به مراکز درمانی، بیمارستانها و کلینیکها هستند.»
او با اشاره به نابرابری رشد دستمزد پزشکان در مقایسه با نرخ تورم افزود: «از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲، جز حرفهای فقط دو برابر شد — از ۳۶ هزار تومان به ۶۹ هزار تومان — در حالی که حداقل دستمزد کارگران بیش از ۲۳ برابر و تورم بالای ۸۰۰ درصد افزایش یافت. این شکاف ناعادلانه باعث بسیاری از نابهسامانیهای نظام سلامت شده بود.»
جهش دو برابری در دو سال اخیر
دکتر رئیسزاده ادامه داد: «در دو سال اخیر توانستیم این شکاف را ترمیم کنیم. در سال ۱۴۰۳، جز حرفهای را ۴۵ درصد و در ۱۴۰۴، ۳۵ درصد افزایش دادیم که در مجموع به افزایش حدود ۸۰ درصدی منجر شد. این یعنی در عرض دو سال همان اندازه رشد کرد که در دوازده سال گذشته کرده بود.»
تفکیک جز حرفهای و فنی؛ جلوگیری از تداخل مراکز
یکی از اصلاحات اساسی انجامشده در ساختار تعرفهها، تفکیک دقیق میان جز فنی و جز حرفهای بود. رئیسزاده در این باره توضیح داد: «ما در شورای عالی بیمه سلامت تصویب کردیم که در مطبها، هم جز فنی و هم جز حرفهای به پزشک تعلق گیرد، اما در مراکز درمانی، کلینیکها و بیمارستانها، جز حرفهای باید کامل به پزشک ارائهدهنده خدمت پرداخت شود و جز فنی به مرکز تعلق گیرد.»
او با ابراز نگرانی از عملکرد برخی مراکز که هنوز بر اساس فرمولهای قدیمی عمل میکنند، گفت: «شنیدهام که برخی مراکز همچنان درصدی از جز حرفهای را برای خود لحاظ میکنند، درست مثل گذشته که مثلاً میگفتند از ویزیت، ۶۰ درصد برای پزشک و ۴۰ درصد برای مرکز. این برخلاف قانون جدید و توافق شورای عالی بیمه است.»
هشدار نسبت به تکرار اشتباهات گذشته
دکتر رئیسزاده این رفتار را "دست کردن در جیب جز حرفهای پزشکان" خواند و هشدار داد: «اگر قرار باشد مراکز علاوه بر سهم فنی، سهمی از حرفهای را نیز برای خود منظور کنند، کل هدف اصلاح تعرفهها از بین میرود. ما جز حرفهای را برای پوشش هزینههای ارائه مستقیم خدمات مثل زمان، تخصص، و تجربه پزشک جدا کردهایم. سهم مکان، منشی، مصرفیها و... باید از جز فنی تأمین شود.»
او با تأکید بر اینکه این اقدام مراکز کاملاً تخلف محسوب میشود، گفت: «من به همین دلیل با دکتر ظفرقندی، وزیر محترم بهداشت، به صورت حضوری صحبت کردم. ایشان از این تخلفات بیاطلاع بودند و تعجب کردند. به همین دلیل تصمیم گرفتم این نامه را ارسال کنم تا دستور صریح صادر شود که جز حرفهای باید به طور کامل به ارائهدهنده خدمت پرداخت شود.»
پیشنهاد اعمال ضریب افزایشی به جز حرفهای، نه کسر از آن
در پایان، دکتر رئیسزاده پیشنهاد داد: «اگر مراکز احساس میکنند شرایط خاصی دارند یا میخواهند پزشکان بیشتری جذب کنند، میتوانند با تعیین ضریب، جز حرفهای را بالاتر در نظر بگیرند — مثلاً ۱.۲ یا ۱.۳ برابر. اما نباید از سهم پزشک چیزی کسر شود، چون این اقدام از اساس اشتباه است.»
او تأکید کرد که این مسأله باید حتی در شورای دستمزد نهاد ریاست جمهوری پیگیری و اصلاح شود تا مشخص شود که قوانین مترتب بر جز حرفهای مراکز، نباید برای ویزیت پزشکان در نظر گرفته شود.
نظر خود را بنویسید