لزوم ارتباط دانشگاه و صنعت در عرصه داروسازی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم گفت: حوزه دارو یکی از مجراهایی است که می تواند این برنامه را اجرا کند و لازم است مسیری برای ارتباط حوزه دانشگاهی داروسازی با صنعت ترسیم شود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در مراسم تکریم و معارفه دبیران قدیم و جدید شورای آموزش داروسازی و تخصصی که امروز برگزار شد با اشاره ویژگی های شخصیتی دکتر محمد شریف زاده، دبیر سابق شورای آموزش داروسازی و تخصصی گفت: وی همزمان با دبیرخانه، مسئولیت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران را عهده دار بود و از مدتی قبل درخواست کاهش مسئولیت هایش را داشت.
وی افزود: وجود اساتیدی مانند آقای دکتر شفیعی در رشته داروسازی باعث شده شاگردان ایشان با وفاق و همدلی با یکدیگر همکاری کنند و این مزیتی است که در بین همکاران داروساز ما وجود دارد. این موضوع باعث شده هریک از همکاران که مسئولیت دبیرخانه آموزش داروسازی را بر عهده می گیرند، سایر همکاران نیز به وی کمک می کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ادامه همکاری دکتر شریف زاده با حوزه معاونت آموزشی گفت: وی به عنوان مشاور حوزه منصوب شده و از نظرات وی در شورای مشاورین این معاونت، استفاده خواهد شد.
لاریجانی در ادامه ضمن معرفی دکتر اصغری و ابراز خرسندی از همکاری وی با حوزه معاونت آموزشی، از سوابق درخشان اجرایی وی سخن گفت و اظهار داشت: دکتر اصغری مدتی مسئولیت بالاترین نهاد کشور در حوزه دارو را بر عهده داشت که فرصت مغتنمی است.
وی با اشاره به نظرخواهی از اساتید دانشگاه ها در خصوص بسته های تحول گفت: بسته حرکت دانشگاههای نسل سوم برجسته تر بود و ارتباط بین دانشکده های داروسازی و صنعت دارو می تواند در شکل گیری این برنامه نقش بارزی داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه علوم پزشکی بیشترین شرکت های دانش بنیان با فناوری پیشرفته در زمینه داروسازی بوده و بیشترین تولیدات دانش بنیان در این حوزه است، لازم است از تجربیات دکتر اصغری در زمان تصدی بالاترین سطح داروسازی کشور استفاده شود و بحث ارتباط داروسازی دانشگاهها با صنعت دارو توسعه پیدا کند.
به نظر می رسد فرصت استثنایی است برای اینکه بتوانیم مدلی از حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را پیاده کنیم.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تحولی در تحصیلات تکمیلی، به ویژه مقطع دکترای تخصصی ایجاد کنیم، یکی از راهها این است که دانشجویان سریعتر وارد بسترهایی شوند که بعدها می خواهند در آن کار کنند. فیلد دانشجویان داروسازی، صنعت دارو است و باید این ارتباط برقرار شود.
لاریجانی در ادامه افزود: فردی که در مقطع دکترا فارغ التحصیل می شود نباید دنبال شغل باشد، بلکه خود این افراد باید اشتغال زایی کنند. برخی گزارش ها نشان می دهد فارغ التحصیلان دکترایی که در زمینه رشته تحصیلی خود کار می کنند تعدادشان اندک است و این موضوع جای نگرانی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ماموریت دبیرخانه شورای آموزش داروسازی مبنی بر ترسیم نقشه راه ارتباط دانشکده های داروسازی با صنعت دارو، گفت: این ارتباط باید به نحوی باشد که افراد از مباحث و محیط های علمی دور نشوند، بلکه مباحث بخش صنعت نیز وارد این فضای علمی بشود. باتوجه به نیروی انسانی پرتوانی که در رشته داروسازی داریم می توانیم این نقشه راه را در کشور اجرایی کنیم.
وی با تاکید بر لزوم توسعه تعاملات بین المللی در حوزه داروسازی گفت: بسترهای خوبی برای توسعه دانش و صنعت داروسازی کشور به کشورهای منطقه وجود دارد. برخی از کشورهای منطقه حتی یک کارخانه داروسازی نیز ندارند، در حالی که در ایران 140 کارخانه داروسازی وجود دارد.
لاریجانی اضافه کرد: این ظرفیت بالایی است برای تربیت دانشجویان در فیلد تخصصی و از اداره امور هیات علمی هم خواسته شده که دانشجویان دکترای تخصصی پس از فارغ التحصیلی بتوانند در شرکت های دانش بنیان مامور شوند.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم گنجاندن دروس مرتبط با کارآفرینی برای دانشجویان دکترای تخصصی تاکید گفت: این دوره در دانشگاه علوم پزشکی مجازی در حال آماده سازی است. این آموزش ها در داروسازی بسیار ضروری است چرا که داروساز ها باید در بازاریابی، شناخت بازار، تولید و آنالیز بازار بتواند نقش آفرینی کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فارغ التحصیل دکترا نباید جویای کار باشد، بلکه باید کارآفرین باشد، با نگاهی به روند رشد کشورهای پیشرفته، می بینیم به همان میزان که ارتقای علمی داشته اند، بخش صنعتشان نیز ارتقا یافته است. در کشور ما نیز باید متناسب با توسعه آموزش و تحقیقات صنعت دانش بنیان نیز ارتقا یابد.
وی تصریح کرد: دکتر اصغری به عنوان دبیر شورای مشاورین منصوب شده، این شورا بازوی مشورتی مهمی برای معاونت آموزشی است چرا که برخی مباحث و سیاست های حوزه آموزش لازم است قبل از بحث در شوراهای معاونت مانند شورای مدیران مورد کارشناسی قرار گیرد.
لاریجانی در پایان افزود: باید مسائل با نظر کارشناسی مسئولین از حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. این جلسه با کیفیت خوب با موضوعات مختلف پیش برود و مدیران حوزه نیز موضوعات را در این جلسه مطرح و مورد کار کارشناسی قرار گیرد. وبدا
وی افزود: وجود اساتیدی مانند آقای دکتر شفیعی در رشته داروسازی باعث شده شاگردان ایشان با وفاق و همدلی با یکدیگر همکاری کنند و این مزیتی است که در بین همکاران داروساز ما وجود دارد. این موضوع باعث شده هریک از همکاران که مسئولیت دبیرخانه آموزش داروسازی را بر عهده می گیرند، سایر همکاران نیز به وی کمک می کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ادامه همکاری دکتر شریف زاده با حوزه معاونت آموزشی گفت: وی به عنوان مشاور حوزه منصوب شده و از نظرات وی در شورای مشاورین این معاونت، استفاده خواهد شد.
لاریجانی در ادامه ضمن معرفی دکتر اصغری و ابراز خرسندی از همکاری وی با حوزه معاونت آموزشی، از سوابق درخشان اجرایی وی سخن گفت و اظهار داشت: دکتر اصغری مدتی مسئولیت بالاترین نهاد کشور در حوزه دارو را بر عهده داشت که فرصت مغتنمی است.
وی با اشاره به نظرخواهی از اساتید دانشگاه ها در خصوص بسته های تحول گفت: بسته حرکت دانشگاههای نسل سوم برجسته تر بود و ارتباط بین دانشکده های داروسازی و صنعت دارو می تواند در شکل گیری این برنامه نقش بارزی داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه علوم پزشکی بیشترین شرکت های دانش بنیان با فناوری پیشرفته در زمینه داروسازی بوده و بیشترین تولیدات دانش بنیان در این حوزه است، لازم است از تجربیات دکتر اصغری در زمان تصدی بالاترین سطح داروسازی کشور استفاده شود و بحث ارتباط داروسازی دانشگاهها با صنعت دارو توسعه پیدا کند.
به نظر می رسد فرصت استثنایی است برای اینکه بتوانیم مدلی از حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را پیاده کنیم.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تحولی در تحصیلات تکمیلی، به ویژه مقطع دکترای تخصصی ایجاد کنیم، یکی از راهها این است که دانشجویان سریعتر وارد بسترهایی شوند که بعدها می خواهند در آن کار کنند. فیلد دانشجویان داروسازی، صنعت دارو است و باید این ارتباط برقرار شود.
لاریجانی در ادامه افزود: فردی که در مقطع دکترا فارغ التحصیل می شود نباید دنبال شغل باشد، بلکه خود این افراد باید اشتغال زایی کنند. برخی گزارش ها نشان می دهد فارغ التحصیلان دکترایی که در زمینه رشته تحصیلی خود کار می کنند تعدادشان اندک است و این موضوع جای نگرانی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ماموریت دبیرخانه شورای آموزش داروسازی مبنی بر ترسیم نقشه راه ارتباط دانشکده های داروسازی با صنعت دارو، گفت: این ارتباط باید به نحوی باشد که افراد از مباحث و محیط های علمی دور نشوند، بلکه مباحث بخش صنعت نیز وارد این فضای علمی بشود. باتوجه به نیروی انسانی پرتوانی که در رشته داروسازی داریم می توانیم این نقشه راه را در کشور اجرایی کنیم.
وی با تاکید بر لزوم توسعه تعاملات بین المللی در حوزه داروسازی گفت: بسترهای خوبی برای توسعه دانش و صنعت داروسازی کشور به کشورهای منطقه وجود دارد. برخی از کشورهای منطقه حتی یک کارخانه داروسازی نیز ندارند، در حالی که در ایران 140 کارخانه داروسازی وجود دارد.
لاریجانی اضافه کرد: این ظرفیت بالایی است برای تربیت دانشجویان در فیلد تخصصی و از اداره امور هیات علمی هم خواسته شده که دانشجویان دکترای تخصصی پس از فارغ التحصیلی بتوانند در شرکت های دانش بنیان مامور شوند.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم گنجاندن دروس مرتبط با کارآفرینی برای دانشجویان دکترای تخصصی تاکید گفت: این دوره در دانشگاه علوم پزشکی مجازی در حال آماده سازی است. این آموزش ها در داروسازی بسیار ضروری است چرا که داروساز ها باید در بازاریابی، شناخت بازار، تولید و آنالیز بازار بتواند نقش آفرینی کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فارغ التحصیل دکترا نباید جویای کار باشد، بلکه باید کارآفرین باشد، با نگاهی به روند رشد کشورهای پیشرفته، می بینیم به همان میزان که ارتقای علمی داشته اند، بخش صنعتشان نیز ارتقا یافته است. در کشور ما نیز باید متناسب با توسعه آموزش و تحقیقات صنعت دانش بنیان نیز ارتقا یابد.
وی تصریح کرد: دکتر اصغری به عنوان دبیر شورای مشاورین منصوب شده، این شورا بازوی مشورتی مهمی برای معاونت آموزشی است چرا که برخی مباحث و سیاست های حوزه آموزش لازم است قبل از بحث در شوراهای معاونت مانند شورای مدیران مورد کارشناسی قرار گیرد.
لاریجانی در پایان افزود: باید مسائل با نظر کارشناسی مسئولین از حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. این جلسه با کیفیت خوب با موضوعات مختلف پیش برود و مدیران حوزه نیز موضوعات را در این جلسه مطرح و مورد کار کارشناسی قرار گیرد. وبدا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید