نرخ ۷درصدی بیمه سلامت قابل قبول نیست
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به نرخ حق بیمه ۹ درصدی سازمان تامین اجتماعی، نرخ هفت درصدی را برای سازمان بیمه سلامت قابل قبول ندانست.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، طاهر موهبتی در اجلاس مدیران عامل بیمه سلامت سراسر کشور گفت: علی رغم اینکه در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ اعتباراتمان چهار تا پنج برابر افزایش یافت، اما در سال ۹۵ مصارف نسبت به منابع، ۸۰ درصد پیشی گرفته است.
وی در ادامه گفت: رشد هزینهها در سال ۹۵ به ۹۴، ۲۱ درصد بود که این میزان در سال ۹۶ به ۹۵ به ۴.۴ درصد رسید. حال زیان انباشته در سال ۹۵، ۴۴۰۰ میلیارد بود که البته در آن سال حدود ۷۷۰۰ میلیارد اوراق چاپ شد، اگر این اوراق چاپ نمیشد حدود ۱۴۰۰ برابر زیان انباشته داشتیم.
موهبتی افزود: یکی از مهمترین چالشها، عدم توازن منابع و مصارف است. سال گذشته مصوبهای در مجلس در خصوص بیماران خاص دیده شد اما منابع آن دیده نشد. همچنین ماموریتی به بیمه سلامت داده شد و قرار بود ۵ میلیون نفر بیمه شوند که این رقم به ۱۰ میلیون رسید و هزینههای زیادی به سبد بیمه سلامت تحمیل شد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه نرخ هفت درصد حق بیمه قابل قبول نیست، گفت: بیمه تامین اجتماعی نرخ حق بیمه ۹ درصدی دارد و از این موضوع هم راضی نیست. وقتی بیمه سلامت به وزارت بهداشت انتقال یافت، وضعیت بدهیها ۱۴ ماه بود، اما اکنون وضعیت به نسبت بهتر شده است.
وی اضافه کرد: جمعیت صندوق بیمه ایرانیان قبل از طرح تحول ۴میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو داشت و بعد از راهاندازی صندوق بیمه همگانی عدهای که حداقل پرداختی را به صندوق بیمه ایرانیان داشتند، به بیمه همگانی مهاجرت کردند. اکنون کشور با محدودیت منابع مواجه است و باید طوری برنامهریزی کرد که خدشهای به ارائه خدمات به محرومین وارد نشود.
موهبتی افزود: باید شرایط کنونی کشور درک شود و خوشبختانه قبل از رسیدن تحریم، تدابیری برای ایجاد نشدن مشکلات اندیشه شد. علی رغم همه توفیقات در طرح تحول سلامت میتوانستیم در این حوزه بیشتر کمک حال دولت باشیم.هدفمند کردن یارانه برای محرومین از جمله اقدامات ما بود و افراد نیازمند میتوانند با مراجعه به کمیته امداد به بیمه سلامت معرفی شوند.
وی افزود: تدوین و اجرای نظام ارزیابی وسع باید سرعت بیشتری بگیرد. خوشبختانه سامانه ۱۶۶۶ راهاندازی شده و مردم از این طریق با کارشناسان ما در ارتباط هستند.
مدیرعامل بیمه سلامت در خصوص برنامه محدودیت مراجعه به مراکز دولتی گفت: فردی که توان مالی مناسبی دارد میتواند به مراکز خصوصی مراجعه کند و این موضوع موجب شد ۴۴ درصد بارمراجعه کم شود. ۲۰ میلیون بار مراجعه به دفاتر پیشخوان داریم که آنها در ورودی مردم به این سازمان هستند.
موهبتی ادامه داد: حذف دفترچه و استحقاق سنجی در بیشتر بیمارستانها اجرایی شده است و اکنون پیگیر اجرای امضای دیجیتال هستیم. نرمافزار موبایلی برای دریافت خدمات بیمهای، مانیتورینگ هزینهها، ایجاد مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و بهرهبرداری از مرکز ۱۶۶۶ از جمله اقدامات موثر این سازمان بوده است.رفع همپوشانی و یارانه بیمه سلامت نیز از اقدامات خوب این سازمان بوده است. راهاندازی پایگاه خبری بیمه سلامت نیز اثر مفیدی در اطلاعرسانی به مردم داشته است.
به گزارش ایسنا وی در پایان گفت: حدود ۴۲۹ مورد راهنمای بالینی ابلاغ شده که به این وسیله ۲هزار میلیارد تومان صرفهجویی منابع داشتهایم. تا امروز نیز ۲میلیون و ۳۰۰هزار رفع همپوشانی با سازمان تامین اجتماعی و ۸۰هزار رفع همپوشانی با نیروهای مسلح داشتهایم.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید