آیا معطلی بیمار در مطب، جرم است؟
در بیشتر مطبها عبارت «زمانی که به شما اعلام شده تقریبی است» بر تابلویی روی دیوار نصب شده است اما گاهی این تقریب، چند ساعت و حتی تمام روز طول میکشد. بسیاری از بیماران از این موضوع ناراحت هستند و فکر میکنند باید سقفی برای این انتظار تعیین شود و قانون جلوی اینگونه بینظمیها را بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ایرج حریرچی در اینباره گفت: یکی از موضوعات مهمی که پزشکان با تجربه رعایت میکنند و توصیه اخلاقی میشود این است که وقت کسانی که مراجعه میکنند گرفته نشود؛ به هرحال این افراد در جاهای دیگر مشاغل و وظایفی دارند. باید وقت به طور مناسب تنظیم شود و افراد سر موعد مقرر ویزیت شوند. در موارد قابل توجهی این رعایت میشود اما در بعضی موارد هم رعایت نمیشود. درخواست ما این است که این موضوع به صورت برنامهریزیشده رعایت شود.
وی افزود: بهتر است وقتدهی به صورت الکترونیکی انجام شود، در مراکز دولتی قسمت عمدهی وقتدهی را به سیستم الکترونیک سپردهایم که ساعت مقرر میدهد. به مراکز خصوصی هم توصیه میکنیم که این اقدام را انجام دهند. وزارت بهداشت و نظام پزشکی هم به مواردی که در اینباره وجود داشته باشد رسیدگی میکنند.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت، پزشکانی را که بیش از حد معمول مراجعان را منتظر نگه میدارند، متخلف میداند یا خیر؟ توضیح داد: من به یاد ندارم در قوانین ما چنین کاری تخلف باشد ولی تذکرات لازم داده میشود. بهتر است که نظام پزشکی و وزارت بهداشت در این مورد توصیههای لازم را بکنند. بعید میدانم نیازی به قانون باشد.
دبیر کمیته ملی اخلاق بالینی کشور هم درمورد اهمیت توجه به وقت بیماران گفت: احترام به وقت بیمار یکی از مولفههایی است که به آن در محور اول منشور حقوق بیمار به عنوان یک مولفه از خدمت مطلوب تاکید شده است. بر این اساس توقع این است که زمانهایی که به بیمار اعلام میشود حتیالامکان رعایت شود.
علیرضا پارساپور، افزود: تصور من این است که جامعهی پزشکی نسبت به تعهدات حرفهای و اخلاقی خود توجه داشته و دارد البته اگر مصادیق این تعهدات به صورت مشخص و شفاف یادآوری و مورد تاکید قرار بگیرد، میتوانیم امیدوار باشیم که در آینده کمتر شاهد وقوع نقض این تعهدات باشیم.
وی ادامه داد: تدوین راهنمای عمومی اخلاق حرفهای شاغلین حرف پزشکی و وابستهی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران» که طی ماههای اخیر از سوی سازمان نظام پزشکی صورت گرفت، میتواند گام مهمی در این زمینه باشد.
دبیر کمیته ملی اخلاق بالینی کشور با تاکید بر ضرورت رعایت موازین اخلاقی و احترام به وقت مراجعان اضافه کرد: البته باید توجه داشت که اولویت در ارائهی خدمات پزشکی، خدمت ایمن، بهروز و بهموقع است و بر این اساس علاوه بر وقت تعیینشده از سوی پزشک، مولفههای دیگری هم در رسیدگی و پذیرش بیمار تاثیرگذار است که مهمترین آن حال عمومی بیمار و ضرورت و فوریت ارائهی خدمت است که میتواند گاه زمان پیشبینیشده را تغییر دهد. اگر بیمار بدحالی وجود داشته باشد که برای مثال نیاز به جراحی اورژانسی داشته باشد، منطقی است که مثلا زمان اعلامشده به یک بیمار دیگر برای عمل جراحی به تعویق بیفتد.
وی اضافه کرد: در مطب هم ممکن است شرایطی به وجود بیاید که فردی به مطب مراجعه کند که نیازمند معاینهی فوری یا طولانیتر از معمول است، بنابراین ممکن است زمانی که برای معاینه به بیماران اعلام میشود بهخاطر شرایط خاص یک بیمار جابهجا شود. بر همین اساس است که به طور معمول در مطبها تابلویی در معرض دید بیماران قرار میگیرد که روی آن عبارت زمان اعلامشده، تقریبی است نوشته شده است. البته اینها باید استثنا باشد و اصل نیست. اصل بر این است که مدیریت مطب یا بخش به صورتی باشد که تا جایی که ممکن است زمانبندی پیشبینیشده رعایت شود.
وی اضافه کرد: در مطب هم ممکن است شرایطی به وجود بیاید که فردی به مطب مراجعه کند که نیازمند معاینهی فوری یا طولانیتر از معمول است، بنابراین ممکن است زمانی که برای معاینه به بیماران اعلام میشود بهخاطر شرایط خاص یک بیمار جابهجا شود. بر همین اساس است که به طور معمول در مطبها تابلویی در معرض دید بیماران قرار میگیرد که روی آن عبارت زمان اعلامشده، تقریبی است نوشته شده است. البته اینها باید استثنا باشد و اصل نیست. اصل بر این است که مدیریت مطب یا بخش به صورتی باشد که تا جایی که ممکن است زمانبندی پیشبینیشده رعایت شود.
پارساپور در پایان گفت: به نظر میرسد با توجه به اقداماتی که در سالهای اخیر در حوزهی نظارت بر رعایت موازین اخلاق حرفهای در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انجام میشود، شاهد باشیم که این موضوع با دقت بیشتری مورد توجه جامعه پزشکی قرار بگیرد؛ از جمله نسبت به احترام به وقت بیماران توجه بیشتری شود چرا که بیتوجهی به زمانبندی تعیینشده یک نوع بیحرمتی نسبت به بیماران است. این زمانبندیها در اختیار تیم اداری و اجرایی مطب است و البته مسئولیت پاسخگویی به عهدهی مسئول مطب که پزشک است، خواهد بود؛ توقع این است که پزشکان با مدیریت بهتر بخش اداری مطب، تلاش کنند که اتلاف وقت بیمار و بینظمی به حداقل برسد.
عظیم مهرور، فوق تخصص خون و سرطان کودکان نیز با تاکید بر اینکه نمیتوان به طور مطلق گفت چنین کاری اخلاقی است یا نه، توضیح داد: ممکن است همان زمانی که به بیمار اعلام شده و باید پزشک را ملاقات کند، یک بیمار اورژانسی بیاید و باعث شود وقت پزشک گرفته شود. اینجا پزشک مجبور است اجازه دهد وقت بیمار elective را بگیرد تا به بیمار اورژانسی رسیدگی کند. بیمار elective بیماری است که از قبل وقت گرفته و به پزشک مراجعه کرده است. اگر چنین اتفاقی بیفتد نه تنها غیراخلاقی نیست بلکه بسیار خوب است چون پزشک تصمیم گرفته است و خط مشی برای خودش مشخص کرده است و به بیمار اورژانسی رسیدگی کرده است.
مهرور ادامه داد: اگر پزشکی از روی عمد یا دلیلی چون دیرآمدن بر سر کار باعث شود وقت ارزشمند بیمار هدر برود، چنین کاری منطبق بر اخلاق پزشکی نیست و منشور حقوق بیمار رعایت نشده است و ضداخلاقی است. بهتر است اصلا وقتی تعیین نشود و بیماران بدون وقت قبلی مراجعه کنند. به طور کلی باید ارزش و حقوق و حرمت بیمار رعایت شود.
به گزارش ایسنا وی در پایان با مخالفت با تعیین سقف برای انتظار بیمار گفت: نیازی به تعیین سقف نیست چون زمان مورد نیاز برای بیماران، مورد به مورد متفاوت است. برای یکی ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد و برای مورد دیگر ۵۰ دقیقه. این را باید در اختیار خود پزشک گذاشت.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید
16 نظر
رضا
۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
بعد میگید چرا وضع مملکت اینجوریه به نظرم اگر منشی هم نمیتونه کارش رو درست انجام بده مشکل از پزشکه که باید عوضش کنه. انگار خود پزشکها بدشون نمیاد مطبشون شلوغ دیده بشه واسه همین سیاهی لشکر درست میکنند.
ناشناس
۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
خیلی خیلی مسخره بود تمام مطالب به نفع دکترا بود مردم هیچی
ناشناس
۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
متاسفانه بعضی از پزشکان با اخم و بی احترامی با بیمار برخورد میکنند سرسری معاینه و وقت لازم در اختیار بیمار نمیدهند و رعایت اخلاق ورفتار خوب را در سایه عدم قانون لازم بین پزشک وبیمار را یک طرفه میدانند
ناشناس
۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۸
گویا پزشکان فقط برای وقت خود ارزش قایل هستند با چه منطقی به ده نفر یک زمان نوبت میدهند درست است که موارد استثنا وجود دارد ولی این موارد بصورت عرف درامده و از حالت استثنا خارج شده
رضوان
۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
این هممممه نطق فرمودی تهش هیچی! ممنون نمیدونستیم کار غیر اخلاقیه ! وای مامانم ایناااا اسکول
ناشناس
۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۵
حتی بعضی از دکترها تا پارتی نداشته باشی نمی تونی زود بری داخل اگر هم از پارتی و اشنا نخوای استفاده کنی مثل بنده میری دکتر که از یک ماهه قبلش وقت گرفتی میبینی تا ۲ ساعت دیگه هم نوبتت نمیشه تو هفته ۳۵ بارداری نمیتونی بشینی مجبوری هزینه رو بگیری برگردی خونه اون بنده خدایی که از شهرستان اومده چه کار باید بکنه
نابی
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۳
امروز به پزشکی در بیمارستان مراجه کردم 50نفر رو ساعت 15نوبت داده بودن بعد از کلی خستگی نفرم 38برای ویزیت رفته و بعدش نوبت ما بود یهو شماره 30 اومد گفت نوبت منه 😐زمان درمان پزشک فوق تخصص 25دقیقه هست حداقل حدود 3ساعت دیر اومده بودن و رفتاری کاملا طلبکارانه داشتن که نوبت ما هستش بدون هیچ عذرخواهی و مسئولین هم فقط نگاه میکردن.
رها
۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
امروز ساعت 9.30 مادرم نوبت کولونوسکوپی داشت. تا ساعت 11.30 معطل بودیم منشی می گفت زنان تقریبی از نظر نظام پزشکی، یعنی 3 ساعت در حالی که ظاهرا هیچ قانونی وجود نداره به یه نفر 9.15 نوبت میدن، یکی 9.20. یکی 9.30. واسه یه همچین معاینه ای که بیهوشی داره بی کی آدم باید شکایت کنه
لیلا
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
وقتی مرجعی درستی برای شکایات بیماران و اصلا رسیدگی به شکایات بیماران وجود نداشته باشه، پزشکان هر کاری دلشون بخواد میکنن. چون وزارت بهداشت به جای طرف مردم بودن طرف پزشک هاست
هاشمی
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
تقریبا همه دکترا اینطور نوبت میدن. اصلا فکر نمیکنن که بیمار هم یه آدمه و شغلی برای خودش داره فقط به این فکر میکنن که پزشکان محترم لحظه ای بیکار نمانند.
زهرا
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
منشی مطب ساعت هفت اول وقت نوبت داد بهم رفتم میبینم بیست نفر دیگه هم هستن . دکتر ساعت هشت تازه اومد بعدم تا یک ساعت بعد گفت تلفن مهمی دارم مریض نفرستین داخل . سه ساعت برای اینکه در کمتر از ده دقیقه سرسری یه معاینه ای بکنه و یه دارویی بنویسه منتظر موندم . حالا من به کجا میتونم شکایت کنم؟
مهسا
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
واقعا اینا مردم را چی فرض کردن. مگه در مطب ها چند مورد اورژانسی اتفاق میافته مشکل اینه که به چهل نفر سر یک ساعت نوبت میدن تا دکتر یه لحظه بیکار نمونه تا از همه وقتش برای پول درآوردن استفاده کنه. و مشکل اصلی تر اینه که وزیر بهداشت پزشکه و ذینفع. واقعا جای تاسف داره که این وضع رسیدگی به مشکلات بیمارانه.
ناشناس
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
خود این مسئولین هم میدونن مردم مشکلشون با اون بیمارهای اورژانسی که باید بدون نوبت معاینه بشن و تو مطبها حداکثر یه مورد بیشتر پیش نمیاد نیست!!!
ناشناس
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
اما هر روز در مطبها میبینیم که منشیها به 40 بیمار برای ساعت 4 وقت میدن. مگه میشه که ندونن پزشک نمیتونه 40 نفر رو با هم ببینه؟؟؟ واقعاً این پاسخها بیشتر شبیه توهین به شعور خواننده بود.
ناشناس
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
پاسخها و مثالها خیلی مسخره بودن. مثلاً اگر بیمار اورژانسی وجود داشته باشد، او در اولویت است. این رو که همه میدونن و اعتراضی هم ندارن.
ناشناس
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
قبلاً به 20 نفر مثلاً ساعت 5، 20 نفر ساعت 6، 20 نفر ساعت 7 وقت میدادن، که خیلی هم بد بود. الان به همه 60 نفر همون ساعت 5 وقت میدن. خیلی مسخرهست!