اثرات روانی سیل در کودکان و نوجوانان (قسمت دوم)
اگرچه حوادث ناگوار طبیعی تمام افراد را تحت تاثیر قرار میدهد، اما اثرات این شرایط بر کودکان و نوجوانان بسیار شدیدتر و قابل توجه است. بنابراین بسیار مهم است که چگونه باید کودکان آسیب دیده را تحت حمایتهای اولیه روانی - اجتماعی قرار داد...
پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)؛
حمایتهای اولیه روانی – اجتماعی از کودکان آسیبدیده
کودکان را از پدر و مادرشان جدا نکنید؛ در صورتی که اشيا يا لباسی از پدر يا مادري که فوت کرده باقی مانده است، آن را در اختيار فرزندش قرار دهید؛ حتی الامکان از تغيير مکان مداوم کودکان خودداری کنید؛ به نيازهای تغذيهای و بهداشتی کودکان در تمام سنين توجه کنید؛ امکانات بازی و سرگرمی برای کودکان فراهم کنید؛ نقاشی کردن کودکان علاوه بر تخليه هيجانی و تسکين روانی میتواند نشان دهنده مکنونات ذهنی آنان نيز باشد.
چه آموزشهایی را بايد به پدر و مادر کودکان آسيب ديده داد؟
برای شناخت ترس کودکان بهتر است با آنها ارتباط برقرار کرده و به آنها اجازه داد در مورد حادثه حرف بزنید؛ به سوالات کودک خود صادقانه پاسخ دهید؛ کودکان احتياج به آرامش و اطمينان بخشی دارند با خونسردی آنها را در آغوش بگيرید؛ در کار روزانه و خواب و تغذيهشان هماهنگی ايجاد کنید و نظمی را که قبل از حادثه وجود داشت به خانواده برگردانید؛ به نيازهای بهداشتی و تغذيهای کودکان توجه کنید؛ رفتارهای مثل شب ادراری کودکان را بپذيرید و بدون سختگيری به او آرامش داده و تنبيهش نکنید؛
کودکان و نوجوانان را به فعاليتهای نيکوکارانه، کمک به مردم در بازسازی شهر، کمک در امر کشاورزی و باغبانی تشويق کنید؛ انتظارات خود از کودکان در امر انجام تکاليف مدرسه را کمتر کنید و به آنها سخت نگيرید؛ کودکان در شرايط بحران بيش از هر زمان ديگری نياز به بازی دارند زيرا بازی باعث منحرف کردن توجه آنان از استرس میشود و به آنها آرامش میدهد؛ مانع بازی و سرگرمی آنها نشوید.
ادامه دارد...
ادامه دارد...
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید