تبلیغات درخصوص محصولات رویش مجدد مو کذب است
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت : ریزش موی سر بنا به دلایل مختلفی از جمله عوامل ارثی، اختلالات هورمونی، عصبی، بیماری های مختلف و گاهی به علت مصرف برخی داروها رخ می دهد؛ بنابراین درمان هر یک از انواع آن متناسب با علت یا علل ایجادی نیازمند اقدامات ویژه درمانی یا پیشگیرانه است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد بقایی افزود: به عنوان یک پژوهشگر و نویسنده چهار کتاب تخصصی در حوزه مو و محصولات مراقبت از آن تاکید می کنم تاکنون هیچ ماده اعم از دارویی، گیاهی، طبیعی یا غیرطبیعی در دنیا عرضه نشده است که موجب رویش مجدد موهای ریخته شود.
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ریزش موی سر بنا به دلایل مختلفی از جمله عوامل ارثی، اختلالات هورمونی، عصبی، بیماری های مختلف و گاهی به علت مصرف برخی داروها رخ می دهد؛ بنابراین درمان هر یک از انواع آن متناسب با علت یا علل ایجادی نیازمند اقدامات ویژه درمانی یا پیشگیرانه است.
وی تصریح کرد: هر تار مو در چرخه زندگی خود چهار مرحله بسیار خاص و ادامه دار و درهم تنیده را طی می کند که عبارت از مراحل رشد، ایستا یا ساکن، استراحت و مرحله ریزش است، علت هم بسیار واضح است. هر تار مو وقتی می ریزد، همراه با پیاز خود از کف سر خارج می شود و موی جدیدی با ساختاری جدید جایگزین آن می شود. بنابر تبلیغات درخصوص محصولات رویش مجدد مو کذب است و هیچ ماده یا دارویی موجب رویش مجدد موها نمی شود.
بقایی گفت: محصولات مرتبط با مو اگر دارای مجوز و پروانه و تائیدیه های لازم باشند، می توانند موجب تقویت تار موهای موجود بر کف سر شوند، علاوه بر این، برخی از این محصولات ممکن است بتوانند موجب افزایش ماندگاری موهای موجود در کف سر در مرحله رشد شوند و در نتیجه فرصتی ایجاد کنند تا موهای موجود بر کف سر دیرتر بریزند و همزمان موهای جدیدی که بر اساس یک برنامه زمان بندی شده قبلی قرار بود برویند، در کف سر ظاهر شوند و ما موهای بیشتری را در کف سر ببینیم.
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در رابطه با اقدامات سازمان غذا و دارو در ارتباط با تبلیغات محصولات رویش مو، گفت: تا آنجا که می دانم بر اساس قوانین جدید، متولی صدور مجوز تبلیغات عمومی محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی سازمان غذا و دارو است و تاکنون مجوزی برای تبلیغ چنین محصولاتی از سوی این سازمان صادر نشده است.
وی افزود: البته ممکن است این محصولات مجوز تولید داشته باشند که این امر ربطی به تبلیغ ندارد و کالاهای تولیدی بر اساس ماهیت و نوع خاص خود می توانند در مقاصد مختلفی تولید و در کانال های خاص و برخی اوقات به صورت تخصصی توزیع شوند.
بقایی ادامه داد: اما مقوله تبلیغات عمومی امری دیگر است و نیازمند مجوزهای خاص از سوی سازمان عذا و داروست. البته تا جایی که مطلع هستم، سازمان غذا و دارو اقدامات اعتراضی خاصی را نیز در این رابطه داشته است.
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغات محصولات رویش مجدد مو را منتج از تبلیغات ماهواره ای و با الگوبرداری از آنها می دانم، این پدیده متاسفانه چندسالی است به رسانه های داخلی ما نیز رسوخ کرده و به عنوان کارشناس تبلیغات پزشکی معتقدم پدیده فوق نیازمند آسیب شناسی جدی است و در بررسی آن، عوامل مختلفی باید مد نظر قرار گیرد.
وی اظهار کرد: گاهی اوقات در تبلیغات مورد اشاره با عناوین، اصطلاحات و بیاناتی غیرواقعی و غیرعلمی روبرو می شویم که مطمئنا قصدی جز افزایش خریدهای احساسی و هیجانی نداشته و موجب تعجب جامعه علمی و تخصصی کشور است.
به گزارش ایرنا بقایی در پایان اضافه کرد: هر تبلیغ یا اقدامی که موجب تغییر مرجعیت درمانی و دارویی کشور از جامعه پزشکی یعنی پزشک و داروساز شود، تبعات وحشتناکی را به دنبال خواهد داشت که همه افراد و ارکان جامعه از آن متاثر خواهند شد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید