برخی افراد در سازمان غذا و دارو بازداشت شده و در حال بازجویی هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی روز سه شنبه در سومین جلسه هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: دوران دفاع مقدس یکی از دوران طلایی نظام بود. در روزهای ابتدایی جنگ، رزمندگان حتی کلاشینکف و ژ ۳ هم نداشتند و عراقی‌ها لوله‌های تانک را وارد سنگر می‌کردند و بسیاری از رزمندگان شهید می‌شدند، اما امروز آن قدر پایگاه موشکی داریم که کسی جرأت نمی‌کند به این کشور چپ نگاه کند و این از افتخارات افرادی است که در این سنگر ماندند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دیگر جنگ تن به تن در مرزها نداریم و این نوع جنگ جای خود را به شیوه دیگری از جنگ‌ها داده است، از همه افرادی که در دفاع مقدس از مرزهای کشور دفاع می‌کردند، درخواست می‌کنم از مرزهای پاکیزگی، معنویت و درستی دفاع کنند. فساد سازمان یافته به جاهایی نفوذ کرده و سرمایه‌های اجتماعی به دلیل وجود برخی افراد فزون خواه تحت تأثیر قرار گرفته است. امروز به جای مالک اشتر و حمزه و مسلم ابن عقیل، به ابوذر نیاز داریم تا از مرز اخلاق و معنویت پاسداری کنیم.

وی افزود: به عنوان وزیر خواب از چشمانم رفته است تا بتوانم برای مردم محروم و بیمار، داروهایی تهیه کنم که نیاز دارند. در عرصه دفاع مقدس تجربه‌هایی آموختیم که امروز به کار می‌بریم.

نمکی گفت: حتی یک صحنه از صحنه‌های دفاع مقدس را با همه هنرهای جهان نمی‌توان به تصویر کشید. زیرا ناگفته‌های زیادی از دفاع مقدس در سینه افراد ماندگار است که بیان آن هم به سادگی میسر نیست. پاسداشت دفاع مقدس و انتقال به نسل جوان چند خاصیت بزرگ دارد. اول اینکه به جوان باید آموخت که این طور می‌توان عاشقی کرد. دوم اینکه جوان امروز اگر با دفاع مقدس آشنا شود، احساس غرور و سرافرازی می‌کند و روزگاری را یاد می‌آورد که پدران آنها با دست خالی جلوی دشمن ایستادند و در نتیجه استوار در برابر تهدید می‌ایستد. اگر جوان با غیرتمندی دفاع مقدس آشنا شود، دچار بی خویشتنی نمی‌شود. یکی از مشکلات دانشجویان ما این است که دچار بی خویشتنی هستند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: حدود چهار ماه است که گروه‌هایی به صورت چراغ خاموش در زمینه ارزهایی که توسط شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی گرفته شده است، کار می‌کنند. در زمینه اینکه این ارزها کجا مصرف شده و چه کسانی دریافت کرده اند، عده‌ای تخلفاتی داشتند که در حال رسیدگی هستیم و با این موارد برخورد قانونی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: برخی افراد که در سازمان غذا و دارو با شرکت‌های متخلف همراهی کردند، بازداشت شده و در حال بازجویی هستند و اعترافاتی نیز کردند. مصمم هستیم که سازمان غذا و دارو را در نهایت پاکیزگی برای خدمت به مردم آماده کنیم.

نمکی ادامه داد: داروهای تاریخ مصرف گذشته در برخی موارد وارد شده است. با این موضوع‌ها برخورد می‌کنیم. همچنین با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی، به جای استنت قلب، کابل برق وارد شده است. مواردی نیز وجود دارد که با دریافت ارز دولتی، تجهیزات وارد شده و به بخش خصوصی منتقل شده است. در تجهیزات پزشکی سامانه به روزی ایجاد می‌کنیم تا مشاهده شود چه کسی ارز دریافت و چه چیزی وارد کرده است. درباره دارو نیز ثبت و ضبط درست نبوده است. این قول را می‌دهم که برای حمایت از بیت المال از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: رسانه‌ها باید در مسیر مبارزه با فساد به وزارت بهداشت کمک کنند، زیرا یکی از مشکلات ما این است افرادی که سال‌ها سوءاستفاده می‌کردند، ارتباطات رسانه‌ای دارند و در زمینه مبارزه با فساد، بزرگترین اهرم ما رسانه‌های پاکیزه‌ای است که در کشور داریم. برای شکستن فضای مسموم تبلیغاتی این جریان که نمی‌خواهد اجازه بدهد حقایق آشکار شود، به کمک رسانه‌ها نیاز داریم.

وی در خصوص آخرین وضعیت شرکت‌های هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت نیز گفت: حسابرسی شرکت‌های هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت انجام شده و در حال اتمام است. به نتایجی که در برخی موارد نامطلوب است، رسیدیم. برخی از این شرکت‌ها ادغام و برخی منحل شدند. همچنین جمع کردن برخی از این شرکت‌ها تا رسیدگی حقوقی و قضائی، مقدور نیست.

در ادامه سید یحیی صفوی، رئیس هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از رسالت‌های ما این است که فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های آن را به ۴۶ میلیون جمعیت زیر ۴۰ سال و ۵ میلیون دانشجو معرفی کنیم. وزارت بهداشت بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو دارد و به طور متوسط سالانه ۳۶ هزار نفر فارغ التحصیل می‌شوند. اگر این دانشجوها با دفاع مقدس آشنا شوند، می‌توان فرهنگ ناامیدی را از بین ببرد. زیرا پزشکان و پیراپزشکان ما با دست خالی و بدون امکانات، در دفاع مقدس فعالیت کردند در شرایطی که ابزار و تجهیزات پزشکی وجود نداشت.

وی اظهار کرد: اولین خواهش ما از وزارت بهداشت، اجرایی کردن ۲ واحد درسی به صورت داوطلبانه به عنوان آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس است که درس نامه آن را هم تهیه کردیم. این ۲ واحد در وزارت علوم به صورت عمومی وجود داشت که در حال حاضر به شکل تخصصی است. خواهش دوم ما این است که در حد توان و مقدورات، وزارت بهداشت به اجرایی شدن مصوبات هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت کمک کند.

همچنین نصراله فتحیان مشاور وزیر بهداشت در بهداری رزمی نیز در این جلسه گفت: سال گذشته موفق شدیم دومین یادواره شهدای داروساز کشور را برگزار کنیم. همچنین سال گذشته پروژه‌هایی مانند تدوین و انتشار کتاب ۱۰ جلدی خدمات بهداری نیروی زمینی ارتش آغاز و تمام شد. در سپاه پاسداران نیز تدوین کتاب تاریخ مدیریت بهداری سپاه در دفاع مقدس آغاز شده و ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. سال گذشته ۳۸۵ جلسه با پیشکسوتان وزارت بهداشت، ستاد کل نیروهای مسلح و غیره داشتیم.

محققی مدیر آموزش مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز در این جلسه اظهار داشت: به واسطه این مؤسسه فقط قطره‌ای از اقیانوس دفاع مقدس بازیابی شده و به عمل آمده است. می‌توان درس نامه‌های مبتنی بر شواهد علمی در همه حوزه‌ها تولید کرد و شاهد آن درس نامه‌ای است که صد در صد بر تجربه‌های حوزه سلامت در دفاع مقدس مبتنی است. امیدواریم در حوزه‌های دیگر نیز درس نامه‌هایی تولیدشده و در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. زیرا نظام آموزشی با وجود همه دستاوردهایی که داشته، وابستگی زیادی به ترجمه و تولیدات دیگران دارد.

جلیل عرب خردمند، مسئول مرکز تحقیقات سلامت دفاعی مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز گفت: این مؤسسه برای این موضوع آغاز به کار کرد که در زمینه سلامت در دفاع مقدس غفلت‌هایی وجود داشت. یکی از غفلت‌های دیگر، معرفی خدمات جامعه پزشکی در دفاع مقدس بود.

وی افزود: تدوین دستاوردها و تجربه‌های دوران دفاع مقدس و تمهیدات و هماهنگی‌های لازم برای انتقال این دستاوردها به نسل آینده از جمله اهداف مهم این مؤسسه است. برای اینکه جوان امروز فرهنگ ایثار و شهادت را لمس کند، باید او را به بازی گرفت. امروز با شعار مرگ بر آمریکا، پنجمین تولیدکننده مغز متفکر برای آمریکا هستیم. آمریکایی‌ها هیچ وقت مغز ایرانی را پس نمی‌فرستند، اما در کشور از این جوانان و مغز متفکر استفاده نمی‌شود.

به گزارش ایرنا مسئول مرکز تحقیقات سلامت دفاعی مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در پایان اضافه کرد: در مرکز تحقیقات سلامت دفاعی مؤسسه، تمام کتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مقالات و طرح‌های پژوهشی را تحت عنوان ماخذشناسی آماده کردیم که تا پایان سال منتشر می‌شود. همچنین بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه زهرا در دوران دفاع مقدس را به صورت واقعیت مجازی شبیه سازی کردیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.