دلایل وجود تفاوت قیمت برخی داروها در داروخانه‌های مختلف
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهران ولایی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی اندازه‌ گیری فشار خون، اظهار داشت: ۵۶ داروخانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در این طرح مشارکت داشتند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص اینکه چه میزان به داروخانه‌ها و قیمت متفاوت برخی داروها نظارت دارید؟ بیان داشت: نظارت بر داروخانه‌ها انجام می‌شود؛ البته باید گفت متفاوت بودن قیمت برخی داروها به این خاطر است که لیبل برخی داروها مربوط به 3 تا 5 سال پیش است و برخی کارخانه‌های سازنده دارو این لیبل‌ها را از قبل چاپ کرده‌اند و قدیمی است.

وی افزود: این در حالی است که وقتی برای داروخانه فاکتور صادر می‌شود لیبل‌ها برای گذشته است و این اتفاق پیش می‌‌آید که بیمار وقتی داروها را تهیه می‌کند این تصور را دارد که گران‌فروشی صورت گرفته است.

ولایی گفت:درصد بسیار کمی با گرانفروشی دارو مواجه هستیم، البته منکر تخلفات دیگر نیستیم؛ ضمن اینکه بعضی اوقات داروخانه‌ای دارویی را به قیمت قدیم ارائه می‌کند و در داروخانه دیگری داروی جدید با نرخ جدید ارائه می‌شود و به دلیل اینکه داروی جدید برای داروخانه‌ای نیامده است و آن داروخانه دارو را در انبار خود داشته است؛ در نتیجه این اختلاف قیمت به وجود می‌آید. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص این سوال که چقدر بر مراکز تهیه مواد غذایی و بهداشتی نظارت دارید و مردم چگونه می‌توانند شکایات خود را اعلام کنند؟ خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تحت پوشش ما کارخانه‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی است، اگر مردم به موارد تخلفی در این خصوص برخورد کردند، می‌توانند با تلفن گویای 1490 وزارت بهداشت تماس گرفته و آن را اعلام کنند.

وی در خصوص اینکه آیا با توجه به وجود تحریم‌ها با کمبود دارو مواجه هستیم؟ گفت: هنوز کمبود دارو به حدی که مردم آن را احساس کنند وجود ندارد؛ البته شاید چند روزی دارویی کمیاب شود و این نیز به خاطر مسیر تولید و ترخیص زمان‌بر داروست اما بعد از مدتی آن دارو توزیع می‌شود.

به گزارش فارس ولایی در پایان اضافه کرد:‌ مردم به دلیل این که احساس می‌کنند یک دارویی در مقطعی موجود نبوده است به خرید زیاد آن دارو مبادرت می‌کنند و عملا یک دپوی خانگی از دارو ایجاد شده و این کار باعث کمبود مقطعی و کاذب دارو می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.